Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Joomla  (gelezen 8406 keer)

Offline jvuz

  • Lid
Installatie Joomla
« Gepost op: 2009/01/23, 11:01:45 »
Ik heb zojuist lamp geinstalleerd. Ik ben joomla aan het downloaden. Hoe kan ik dit installeren in ubuntu?

Re: Installatie Joomla
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/23, 11:03:46 »
volgens mij moet je het gewoon in de public_html map van LAMP plaatsen.
Daarna de instructies van Joomla volgen...

Ben dit wel niet zeker, ik werk al een tijdje niet meer met LAMP en Joomla.
Ik wil het wel eens testen voor je.

Offline jvuz

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/23, 11:13:45 »
En waar zou Lamp zich moeten bevinden?

Re: Installatie Joomla
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/23, 12:36:25 »
De Htdocs-map bevindt zich onder /var/www. Die is standaard van root, even veranderen dus.

Re: Installatie Joomla
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/24, 03:17:45 »
En waar zou Lamp zich moeten bevinden?

Niet lullig bedoeld hoor jvuz, maar luister ff naar een oude rot.

Toen je deze vraag stelde zakte de moed me in de schoenen  ???
Je hebt geen idee hoe en wat een server of een webserver is.
Mede om deze reden loop je het gevaar zodra je niet achter een goede router zit er hackers uiteindelijk door je pc heen wandelen en je pc straks tot een mail-spammer word omgetoverd.

Dus begin eerst eens met lezen, veel lezen, leer de 4 basis programma's waaruit een server bestaat.
Leer hoe je hem moet beveiligen en waar je op moet letten.

Een server is niet zomaar een speeltje of een leuk programmaatje, maar een behoorlijke complexe samenhang van diverse programma's.
Die programma's moet je allemaal kennen omdat je vrij veel moet kunnen instellen of kunnen vinden als iets niet werkt.
En geloof me, dat is niet simpel.

Vervolgens ga je met een CMS beginnen, en je keuze is gevallen op Joomla.
Ook dit heeft weer een hele grote handleiding, en ook die moet je ff lezen, kost je misschien maar 2 uurtjes......

maagoe......

om je toch op weg te helpen...
volg Cumulus007 zijn postje op, vervolgens zet je Joomla in die map, dan pak je hem uit en lees je de handleiding.
Dan zal je zien dat je met je browser naar joomla toe moet om deze te installeren op je server, databasen moet aanmaken enz enz.

MAAR voor allereerst Lezen heel veel Lezen.

Om te beginnen had je deze vragen niet eens hoeven stellen aangezien we al een hele mooie sticky hebben Voor ServerS.
    

Belangrijke documentatie over servers en netwerken
« Laatst bewerkt op: 2009/01/24, 03:23:00 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Cami

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/26, 16:59:44 »
@Gandyman

Misschien wil hij wel alleen even testen hoe Joomla werkt of een test server voor eigen gebruik maken en de website bij een hostingprovider hosten...

@jvuz
Op de site www.joomla.org staat een handleiding. Deze is erg duidelijk.

Kort gezegd zet je de content van je joomla.zip file in je www-root. Via je browser loop je vervolgens een setup door.

Re: Installatie Joomla
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/26, 17:11:30 »
Kan wel wezen, maar een server opzetten is niet ff snel en simpel.
Er komt wel degelijk wat bij kijken.

En om te voorkomen dat........

Is het beter eerst een aantal zaken te gaan lezen.

Bijv. die handleiding op hun site ja.
Maar wanneer hij die gelezen had hoefde hij ook die vraag hier niet te stellen.
De handleiding staat ook in Joomla zelf.

Het klinkt misschien hard allemaal wat ik zeg, maar doe dit voor zijn eigen bestwil om teleurstellingen te voorkomen.

En natuurlijk ook om te voorkomen dat zijn ISP hem afkoppelt van het internet zodra zijn pc aan het spam mailen slaat.
Veel providers doen dit al atm, en terecht, wanneer iemand besmet of gehackt is en de pc misbruikt word voor foute zaken is het belangrijk die lijn meteen door te knippen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Cami

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/27, 09:54:22 »
Als je de website puur als test omgeving wil opbouwen, dan zou je ook een virtuele machine in Virtualbox kunnen installeren zonder netwerk verbinding naar buiten. Dan voorkom je inderdaad problemen.

Re: Installatie Joomla
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/30, 16:25:17 »
Gandyman is nogal hard ;-)

Ik kan Gandyman goed verstaan. Een homeserver inrichten is maar 5 minuten werk.
Maar van de gevolgen is zich bijna niemand bewust.

Het duurd maar enkele uren of de eerste bots staan al voor de deur. En voor dat je het beseft heb je een zombie dat lekker spam-mails verstuurt,...
Je zet ook je ADSL-aansluiting op het spel !!!!

En een router/firewall ( ipcop, smoothwall) zijn aanraders ;-)

Je zal de komende dagen,weken maanden veel lezen.
Want de installatie van joomla is daarin tegen echt een kinderspel.

In de documentation van ubuntu.com vind je een goede basis handleiding om de lamp te configureren.
Joomla tuts vind je overal.

Het enige wat je moet leren is lezen en begrijpen.
Vooral begrijpen wat je doet !!! en waarmee je bezig bent of waarmee je begonnen bent !!!!

Ik geef je nog enkele links mee opweg zodat je niet gefrustreerd opgeeft ;-)

http://www.dutchjoomla.org/   ---> daar vind je zo goed als alles in het nederlands ( daar ben ik minder te vinden )
http://help.joomla.org/ghop/feb2008/task047/installatie_handleiding_1.5_stable.pdf    --> korte handleiding in pdf
http://www.joomla.org --> daar vind je echt alles.

dan de terminal bevelen.
chmod
chown
cp
rm
ls -l

...



Wil jenog meer weten over een bepaald thema , laat maar komen.

Vergeet niet blafende honden bijten niet ( niet waar gandyman )


Re: Installatie Joomla
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/30, 17:09:30 »
Klopt helemaal  XD

Ik ben altijd gebrand op veiligheid eender welk OS of welke situatie.

Wanneer je nu eens op het WWW gaat kijken hoe men met windows omgaat en hoeveel miljoenen PCtjes er al zijn besmet en eigenlijk al (zo mooi omschreven) Zombie PCtjes bestaan begin ik heel langzaam in paniek te raken wanneer al die mensen met Linux beginnen en dan meteen zonder enige kennis van zaken van alles en nog wat gaan doen erop.

In basic is Linux veel veiliger dan windows, dus de probleem PCtjes zoals die in windows bestaan zullen drastisch verminderen wanneer al die gebruikers overstappen.

Echter nu komt de grote <MAAR>
Het grote probleem in alles zit tussen de stoel en de PC.

In Linux is alles mogelijk, zo-ook een server opzetten....  :evil:
En dus als al die mensen nu ineens hun desktop ombouwen tot server, beetje poorten open zetten en naar het WWW gaan vrees ik dat binnen een paar jaar met vele duizenden Linux gebruikers het hek van de dam is.

De hackers staan altijd likkebaardend en kwijlend te wachten op al die mensen die hun pc openzetten en niet goed beveiligd zijn.

En wanneer dat moment gekomen is zal Linux verguisd en gehaat worden....

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

johnno40

  • Gast
Re: Installatie Joomla
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/30, 23:16:04 »
En let ook op dat je regelmatig update.
Vooral CMS-en zoals drupal en joomla worden helaas door hun populariteit meer dan eens gehackt.
Abboneer je dan ook gerust op veiligheidsmails of configureer het in je CMS.
Ikzelf gebruik drupal, die regelmatig via cron controleert of er veiligheidsupdates zijn die geinstalleerd moeten worden.

Let dus ook goed op dat je je DNS server "veilig" instelt, en een eventuele mailserver niet inricht als open relay.
Google maar eens op DNS en Dan Kaminsky en zoek uit wat open relay kan doen (valse mail op JOUW domein bijv.)

Ben het helaas met bovenstaande heren eens. FF een servertje in elkaar zetten is 1, maar beveiligen is 2 en de laatste tijd liggen er steeds meer bedreigingen op de loer.
Na het inrichten houdt het niet op, check regelmatig je access.log op rare queries/verzoeken.

Het zijn wat tips.

Succes met je server, het is wel een leuke hobby  ;)

Offline Rinse

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/31, 11:15:56 »
Ik heb zojuist lamp geinstalleerd. Ik ben joomla aan het downloaden. Hoe kan ik dit installeren in ubuntu?

joomla is niet bedoeld om op je lokale pc te draaien, maar op de webserver waarop je je website wilt laten draaien.

Je provider moet daarvoor mysql, ftp en php5 aanbieden, bij voorkeur in combinatie met een apache-webserver.

Daarna pak je gewoon het joomla-archief uit, kopieer je de complete inhoud naar je map op de ftp-server van je provider en surf je via een webbrowser, zoals firefox, naar je website toe. Je komt dan in het installatieprogramma van joomla terecht.
Lees verder even een van de vele (nederlandstalige) joomlah-sites die je met google kunt vinden.

Re: Installatie Joomla
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/02, 18:27:53 »
Hoi,

Ik gebruik Joomla zowel op internet als intranet.
Drupal heb ik ook een tijdje gebruit, maar met de API van drupal werd ik niet echt warm.

Op internet heb run ik een kleine website,...
Op intranet hoofzakelijk voor mijn mp3's, videos, beelden,....

En natuurlijk om zelf eens een moduletje te proggen.

Joomla,drupal,... zijn met een beetje coden goed in staat om ook een mooi intranet servertje op de benen te stellen ;-)

Offline exserco

  • Lid
    • Modelbouwen en Computers
Re: Installatie Joomla
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/05, 16:22:58 »
Hoi,

als nieuwe gebruiker van Ubuntu, heb ik dan ook enkele vragen op jullie gegeven antwoorden.

Ik wil op een laptop enkele websites ontwikkelen. Deze zouden geschreven worden in php. Deze laptop zou dus niet dienen om een echte site te hosten, maar zou wel met het internet verbonden moeten zijn.

Wat stellen jullie dan voor om te draaien als programma's?

Dank u (ik denk dat dit een beetje aansluit bij deze topic)
Heb je interesse in modelbouw?
Kom dan langs op mijn eigenste forum:

http://www.modelbouwen.be

Offline HP

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/05, 17:33:59 »
als nieuwe gebruiker van Ubuntu, heb ik dan ook enkele vragen op jullie gegeven antwoorden.

Ik wil op een laptop enkele websites ontwikkelen. Deze zouden geschreven worden in php. Deze laptop zou dus niet dienen om een echte site te hosten, maar zou wel met het internet verbonden moeten zijn.

Wat stellen jullie dan voor om te draaien als programma's?

Dank u (ik denk dat dit een beetje aansluit bij deze topic)

Het sluit zeker aan bij deze topic.
Zoals aangegeven in het begin heb je een /var/www directory nodig. Heb je die niet in je bestandssysteem, dan heb je waarschijnlijk slechts de desktop editie van Ubuntu geinstalleerd. Lees hier bijv. hoe je dan toch een webserver kunt installeren: http://gerry.ws/2008/12/436/how-to-install-apache-mysql-php-on-ubuntu-linux-desktop.html en in het nederlands de klassieke uitleg: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-installeren-lamp.php Ook hier op ubuntu-nl.org wordt er veel over geschreven maar kon zo gauw de specifieke link niet vinden. Er staat tevens uitgelegd welke 'programmas' je nodig hebt.

Nu kun je, in tegenstelling tot wat anderen beweren, gewoon lekker aan de slag met uitproberen, testen etc van allerlei PHP pakketten zoals drupal, joomla, typo3 want je hebt tenslotte een firewall in je modem, zodat niet de hele wereld jouw /var/www kan inzien met http://[je-IP-adres]  :evil:
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline exserco

  • Lid
    • Modelbouwen en Computers
Re: Installatie Joomla
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/05, 21:47:00 »

Het sluit zeker aan bij deze topic.
Zoals aangegeven in het begin heb je een /var/www directory nodig. Heb je die niet in je bestandssysteem, dan heb je waarschijnlijk slechts de desktop editie van Ubuntu geinstalleerd. Lees hier bijv. hoe je dan toch een webserver kunt installeren: http://gerry.ws/2008/12/436/how-to-install-apache-mysql-php-on-ubuntu-linux-desktop.html en in het nederlands de klassieke uitleg: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-installeren-lamp.php Ook hier op ubuntu-nl.org wordt er veel over geschreven maar kon zo gauw de specifieke link niet vinden. Er staat tevens uitgelegd welke 'programmas' je nodig hebt.

Nu kun je, in tegenstelling tot wat anderen beweren, gewoon lekker aan de slag met uitproberen, testen etc van allerlei PHP pakketten zoals drupal, joomla, typo3 want je hebt tenslotte een firewall in je modem, zodat niet de hele wereld jouw /var/www kan inzien met http://[je-IP-adres]  :evil:

Bedankt voor deze info, dit is heel nuttig en ga ik morgen eens mee experimenteren.

Toch nog effe doorvragen:
Waarom zijn er dan mensen die hier"zeggen" dat het dan zo gevaarlijk is qua beveiliging? Want ik zit idd achter een router, dus veronderstel ik dat deze zo maar de eerste de beste niet lokaal op mijn pc's laat komen..
Heb je interesse in modelbouw?
Kom dan langs op mijn eigenste forum:

http://www.modelbouwen.be

Offline HP

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/06, 12:20:44 »
Waarom zijn er dan mensen die hier "zeggen" dat het dan zo gevaarlijk is qua beveiliging?

Dat zijn trollen.... maar het is wel waar dat men niet voorzichtig genoeg kan zijn

Citaat
Want ik zit idd achter een router, dus veronderstel ik dat deze zo maar de eerste de beste niet lokaal op mijn pc's laat komen..

Je veronderstelling is juist.
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Re: Installatie Joomla
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/07, 21:05:48 »
Hoi,

De standard apache2 configuratie kan alleen toegrijpen op localhost (127.0.0.1)
Je moet dus niet bang zijn dat de buitenwereld op je laptop zal toegrijpen of de sites kunnen oproepen.
Het is dus een ideale omgeving om veilig in php,.. te coden en te experimenteren.

Je bent niet verplicht "var/www/" te gebruiken. Maar het is nu eens de standaard map waar apache2 op toegrijpt.
De map "/var/www" word automatisch tijdens de installatie aangelegd.

Nadat je de apache2 server geinstaleerd hebt kan je het resultaat direkt op je browser bewondern. ( op je laptop )
Open de browser en geef 127.0.0.1 of localhost in. " It Works" of iets in die richting zal er moeten verschijnen.


Er zijn verdomt veeel routers die niet veilig zijn !!!!!
De meeste routers staan helemaal open !!!!
Dlink 604 staat in de standaard configuratie kompleet open. De meeste mensen denken dat ze veilig surfen, omdat ze een router hebben,...
Maar houden zich er verder met de materie niet bezig.
Met als gevolg dat HP wel eens een server online durft te zetten met alle poorten en TCP/UDP verbindingen open.


Offline exserco

  • Lid
    • Modelbouwen en Computers
Re: Installatie Joomla
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/07, 21:52:41 »
Je bent niet verplicht "var/www/" te gebruiken. Maar het is nu eens de standaard map waar apache2 op toegrijpt.
De map "/var/www" word automatisch tijdens de installatie aangelegd.

Nadat je de apache2 server geinstaleerd hebt kan je het resultaat direkt op je browser bewondern. ( op je laptop )
Open de browser en geef 127.0.0.1 of localhost in. " It Works" of iets in die richting zal er moeten verschijnen.

Dan is het misschien een beter idee om gewoon in mijn "home"-dir een extra map te maken. bv webstek en in apache mijn config aan te passen?
De vraag is natuurlijk, hoe doe je dit? Want dat zal wel niet in een grafische omgeving gebeuren, zoals ik vroeger gewoon was van Windows veronderstel ik.

Bedankt voor de vele input die ik hier krijg.
Heb je interesse in modelbouw?
Kom dan langs op mijn eigenste forum:

http://www.modelbouwen.be

Re: Installatie Joomla
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/07, 23:42:21 »
Even een antwoordje terug schrijven vanuit Windows7 Beta.

De map "/var/www" is de ideale plaats.
Je kan in uw home een map xxx anlegen.
En vanuit /var/www/xxx een symlink naar /home/user/xxx maken.

Op die manier kan je voor elke gebruiker zijn eigen webstek aanleggen. Wel erop letten dat de group www-data erop kan toegrijpen !!!!

Er zijn nog veel andere mogelijkheden zoals Virtualhosts met 1 vaste IP,...
Het is serieus leeswerk aan verbonden ;-)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/07, 23:44:25 door sniper_david »

Offline HP

  • Lid
Re: Installatie Joomla
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/08, 11:37:34 »
Met als gevolg dat HP wel eens een server online durft te zetten met alle poorten en TCP/UDP verbindingen open.

Ken je mij? Goh, geef maar eens een voorbeeld waar ik dat durf te doen!  ???
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Re: Installatie Joomla
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/08, 13:10:53 »
Dan is het misschien een beter idee om gewoon in mijn "home"-dir een extra map te maken. bv webstek en in apache mijn config aan te passen?
De vraag is natuurlijk, hoe doe je dit? Want dat zal wel niet in een grafische omgeving gebeuren, zoals ik vroeger gewoon was van Windows veronderstel ik.

Bedankt voor de vele input die ik hier krijg.

Even een terminal venster starten en intypen:
sudo a2enmod userdir
cd ~
mkdir public_html

Plaats de bestanden voor je website in ~/public_html

Als je nu http://localhost/~username in de browser intyped zie je de webpagina's in je home ;) (Voor de duidelijkheid: username is dus de naam waarmee je inlogt, vergeet de ~ niet). Zo kun je iedere gebruiker zijn eigen webruimte op je computer geven om naar hartelust mee te experimenteren voordat je het op internet plaatst.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline exserco

  • Lid
    • Modelbouwen en Computers
Re: Installatie Joomla
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/08, 13:28:15 »
hehe, het wordt hier met de dag interessanter.
Jammer dat ik nu tot eind deze week moet wachten om te kunnen experimenteren.
Heb je interesse in modelbouw?
Kom dan langs op mijn eigenste forum:

http://www.modelbouwen.be

Re: Installatie Joomla
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/08, 17:00:37 »

Citaat
Want ik zit idd achter een router, dus veronderstel ik dat deze zo maar de eerste de beste niet lokaal op mijn pc's laat komen..

Je veronderstelling is juist.



@HP
De veronderstelling is NIET juist. Het is niet dat je een router hebt, dat deze ook veilig geconfigureerd is.
Zoals ik al schreef is de Dlink 604 als basis configuratie kompleet open.
De routers van belgacom,euphony,tele2  zijn alles behalve veilig geconfigureerd.
Bij tele2 is de wifi-verbinding geaktiveerd zonder wpa,...  ik surf al zeker 2 jaar met mijn lapi op de kosten van mijn gebeur.
Ik heb hem al een paar keer erop aangesproken,... maar zoals al eerder geschreven houd hij zich ook niet bezig om een paar howto's te lezen om meer van de materie te leren.

Beter voor mij ;-)

Re: Installatie Joomla
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/08, 17:40:57 »

@HP
De veronderstelling is NIET juist. Het is niet dat je een router hebt, dat deze ook veilig geconfigureerd is.
Zoals ik al schreef is de Dlink 604 als basis configuratie kompleet open.
De routers van belgacom,euphony,tele2  zijn alles behalve veilig geconfigureerd.
Bij tele2 is de wifi-verbinding geaktiveerd zonder wpa,...  ik surf al zeker 2 jaar met mijn lapi op de kosten van mijn gebeur.
Ik heb hem al een paar keer erop aangesproken,... maar zoals al eerder geschreven houd hij zich ook niet bezig om een paar howto's te lezen om meer van de materie te leren.

Beter voor mij ;-)
Ah, dat geeft jou meteen het recht om daarvan gebruik te maken? Overigens is het misbruik maken van andermans draadloze netwerken strafbaar. Het doet er niet toe of er een beveiliging aanwezig is of niet... Als jij mijn vriendelijke buurman was, dan had ik echt wel aangifte gedaan ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]