Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities  (gelezen 3304 keer)

Offline John K

  • Lid
Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Gepost op: 2010/09/24, 19:29:41 »
Ik wil een partitie vergroten welke op het midden van mijn schijf staat met een unallocated space welke aan het einde staat. Hoe pak ik dit aan?

Groeten John K

Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/24, 19:52:32 »
Ik neem aan dat je Gparted gaat gebruiken?
Je vergroot eerst de ruimte van de partitie aan de rechterkant van unallocated
Dan verklein je die partitie aan de rechterkant
Dan vergroot je de partitie weer die daarna komt
Gewoon doorschuiven dus.
Hier de uitgebreide uitleg met plaatjes http://gparted.sourceforge.net/larry/move/move.htm

Het beste kan je een bewerking per keer uitvoeren, dan blijft het overzichtelijk wat je aan het doen bent.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/24, 20:00:27 »
Gijsbert was sneller, maar vergeet twee zaken, vind ik:

Maak eerst een image, je kunt dan terug!
Laat op door Windows gebruikte partities en die met het MS-OS zéker, eerst chkdsk los!
Herhaal dit na elke geslaagde tussenstap
Veel geduld toegewenst, vooral als je veel data moet verhuizen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/24, 20:20:18 »
Inderdaad vergeten. Komt mede doordat ik zelf geen Windows heb en nooit een back-up maak, maar ja niet iedereen heet Gijs. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/24, 20:22:00 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/25, 10:44:15 »
Gijsbert was sneller, maar vergeet twee zaken, vind ik:

Maak eerst een image, je kunt dan terug!
Laat op door Windows gebruikte partities en die met het MS-OS zéker, eerst chkdsk los!
Herhaal dit na elke geslaagde tussenstap
Veel geduld toegewenst, vooral als je veel data moet verhuizen.

Hoe maak ik een image? Met Gparted live-cd? Hoe voer ik zonder windows (heb ik niet) chkdsk uit op de Vfat32 partities?

Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/25, 11:01:40 »
Als je geen Windows OS op je Vfat32 partitie(s) hebt staan heb je chkdsk niet nodig.
Om je persoonlijke gegevens veilig te stellen heb je een back-up programma nodig, je kan bijv een back-up maken van je home. Ubuntu is zo snel geïnstalleerd dat het een beetje overdreven is om daar ook een back-up van te maken.
Als je hier op het forum zoekt of in Synaptic, kom je genoeg smaken tegen. Daar kan ik je niet echt mee helpen, omdat ik dat nooit gebruik, maar dat is mijn keuze. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/25, 11:08:47 »
Clonezilla; gebruik dat eens als trefwoord in Google én op dit forum om een goed, GPL en freeware backup- & imageprogramma te vinden en wijzer over te worden.
Overigens: image altijd op een andere schijf plaatsen!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/25, 14:24:48 »
Ik maak nooit een image van een harde schijf. Herpartitioneren en herformatteren is zo gebeurd. Veel belangrijker is dat je een goede reservekopie hebt van je eigen gebruikersgegevens voordat je begint met het wijzigen van partities.

Offline John K

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/25, 14:53:39 »
Hoe maak ik snel een kopie van /Home? De hele map kopieren heeft geen zin, ik ga van 8.04 naar 10.04, dus upgraden lijkt me te veel risico. Ik heb op de schijf alleen Vfat32 lege ruimte beschikbaar, en mijn ervaring is dat /Home ext3 kopieren naar Vfat32 veel problemen geeft.

Ik heb overigens een aparte /Home partitie.

Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/25, 15:48:24 »
Je kan de vfat partitie ook eerst formateren naar ext 3. Het gemak van de aparte home partitie is dat je bij een nieuwe installatie of upgrade, de nieuwe versie op je root zet en tijdens de installatie je home map opgeeft waar alle instellingen bewaart zijn. Met een back up programma kan je comprimeren en of een image maken op een externe schijf of dvd/cd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/27, 13:55:49 »
de nieuwe versie op je root zet en tijdens de installatie je home map opgeeft waar alle instellingen bewaart zijn.

Gijsbert,

Kun je je nader verklaren? "de nieuwe versie op je root zet..

Is er niet een manier om alleen Firefox, Thunderbird en documenten te backuppen en terug te plaatsen? Ik weet niet wat voor progjes ik allemaal in de 8.04 /Home heb staan en of ze compatible zijn met 10.04. Of is het toch het beste /Home (al is ie nog van 8.04) niet te formateren bij install van 10.04 zodat alle instellingen automatisch overgaan?

Offline John K

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/27, 14:53:15 »
Ik maak nooit een image van een harde schijf. Herpartitioneren en herformatteren is zo gebeurd. Veel belangrijker is dat je een goede reservekopie hebt van je eigen gebruikersgegevens voordat je begint met het wijzigen van partities.

Is dit een kopie van /Home?

Offline John K

  • Lid
Is unallocated vrije, niet geformateerde ruimte?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/27, 15:00:26 »
Ik kom plotseling met Gparted op mijn schijf 15 gig unallocated ruimte tegen. Heel vreemd dat ik die ruimte nooit heb benut. Is dit vrije, niet geformateerde ruimte, of kan er toch iets (verborgen partitie of zo) op staan?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Is unallocated vrije, niet geformateerde ruimte?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/27, 15:04:46 »
Ja, die ruimte is nooit ingedeeld. Deze kan je dus via een partitiemanager kunnen partitioneren als een extra partitie van 15 gig groot. Als deze lege ruimte zich bevindt achter een partitie wat wel in gebruik is, dan kan je die niet gebruikte deel mergen met het gebruikte deel (dus samenvoegen). Let er dan wel op dat je geen data verliest of beschadigt. Het beste zijn dit soort zaken te regelewn via de Ubuntu live-cd of de live-cd van Gparted.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline John K

  • Lid
Re: Is unallocated vrije, niet geformateerde ruimte?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/27, 15:13:52 »
Het beste zijn dit soort zaken te regelewn via de Ubuntu live-cd of de live-cd van Gparted.

Dus niet met Gparted welke in mijn geinstalleerde 8.04 desktopversie staat?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/27, 16:55:20 »
Kan, zolang je niet gaat rommelen met je opstart schijf sda1. Met andere schijven kan het wel maar wel eerst de schijven unmounten in Gparted.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/27, 17:35:23 »
de nieuwe versie op je root zet en tijdens de installatie je home map opgeeft waar alle instellingen bewaart zijn.

Gijsbert,

Kun je je nader verklaren? "de nieuwe versie op je root zet..

Is er niet een manier om alleen Firefox, Thunderbird en documenten te backuppen en terug te plaatsen? Ik weet niet wat voor progjes ik allemaal in de 8.04 /Home heb staan en of ze compatibele zijn met 10.04. Of is het toch het beste /Home (al is ie nog van 8.04) niet te formatteren bij install van 10.04 zodat alle instellingen automatisch overgaan?
Ik heb zelf een root partitie /  waar het OS opstaat en een home partitie  /home  waar mij persoonlijke instellingen opstaan.
Als ik nu naar een volgende versie ga van Ubuntu, straks dus 10.10, dan geef ik bij de installatie aan dat Ubuntu op de / partitie komt en deze mag formateren. Ik geef ook aan wat de /home partitie is, maar deze laat ik niet formateren. Nu blijven alle gegevens en instellingen bewaard, bijv voor Thunderbird. Alleen programma's die niet bij de standaard installatie behoren, zoals Thunderbird, moet je naderhand zelf weer installeren, maar de instellingen en gegevens, zoals de e-mail blijven bewaard. Maar als je je schijf helemaal opnieuw wilt inrichten/formatteren zou ik een back-up maken van je /home en deze naderhand terug plaatsen. Zo iets duidelijker?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/28, 17:09:46 »
Ja, het is duidelijk. Ik wil toch mijn /Home formateren wegens overdaad aan oude instellingen. Wanneer ik een backup maak van bijv. Thunderbird (hele map kopieren en terugplaatsen?) herkent Thunderbird dan de 'oude map' met instellingen en emails? Ik ga tenslotte van 8.04 naar 10.04.


Re: Unallocated verplaatsen naar halverwege schijf met partities
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/28, 17:40:00 »
Als je de map weer terug zet in je persoonlijke map, er staat een . voor, dan heb je al de instellingen weer terug, alleen eventuele add-ons die je hebt geïnstalleerd, kunnen misschien niet meer gebruikt worden, daar zal je dan een nieuwe voor moeten installeren, maar dat wordt vanzelf aangegeven of er wordt automatisch een update geïnstalleerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.