Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plak elke dag een Printje  (gelezen 12542 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #125 Gepost op: 2014/12/30, 21:15:38 »
@ pederoco: ja, idd.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #126 Gepost op: 2015/01/01, 21:24:29 »
Hier het resultaat via inkscape. Voor de mensen die kleuren willen sparen: stel de printer in voor zwart-wit.

Mijn uitgangspunten voor het ontwerp zijn geweest:
 - verschillende verhaallijnen door elkaar
 - informatief voor de ubuntu-familie
 - beperken van nederlands jargon (desktop werkomgeving - brrrr)
 - teksten kernachtiger
 - grafische aantrekkelijk

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #127 Gepost op: 2015/01/01, 21:45:02 »
Ziet er mooi uit EZ-man! Toppie!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #128 Gepost op: 2015/01/01, 22:04:13 »
Ziet er mooi uit EZ-man! Toppie!

Mee eens. erg mooi ding! Sterke teksten ook.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #129 Gepost op: 2015/01/01, 22:06:50 »
'k zal het morgen eens bij Appie Happie op het prikbord nieten.  8-)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Frederik

  • Gast
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #130 Gepost op: 2015/01/02, 13:15:16 »
'k zal het morgen eens bij Appie Happie op het prikbord nieten.  8-)

Ben bang dat het weinig resultaat zal hebben: zoveel tekst dat halverwege gelezen te hebben de mensen alweer door lopen.

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #131 Gepost op: 2015/01/02, 13:23:55 »
Citaat
Ben bang dat het weinig resultaat zal hebben
Ik moest er toch naar heen om mijn prakkie te halen en gelijk maar een bij de bibliotheek erop geniet.
Dat ligt er pal naast, duusssh!
Straks nog even een bakkie halen en dan vraag ik wel of ik er een op het toilet muurtje mag plakken.
Hebben ze wat te doen, toch!  8-)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #132 Gepost op: 2015/01/02, 14:13:30 »
'k zal het morgen eens bij Appie Happie op het prikbord nieten.  8-)

Ben bang dat het weinig resultaat zal hebben: zoveel tekst dat halverwege gelezen te hebben de mensen alweer door lopen.

Daar ben ik het mee eens. Wat denk jij dat beter zal werken?

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #133 Gepost op: 2015/01/02, 14:32:24 »
Ik heb een zelfgemaakt postertje opgehangen (A4tje) in het toilet van de stamkroeg waar we ook onze muzikale optredens doen.
Er komen daar veel jongeren (30-ers) en vele, vooral vrouwen, geven al een goede respons op dit uithangvelletje.

Nu maar hopen dat er ook effectief installaties van (X)Ubuntu uit voort komen.

De bibliothecaris is ook geïnteresseerd in een KIOSK-installatie van Ubuntu op de computers van de bib; ze moesten veel te veel onderhoud (lees: rotzooi verwijderen) doen op de Windows-systemen, en met Linux garandeerde ik ze dat het niet meer zo'n gedoe is met de surfcomputers. Mocht ons lokaal project lukken, zou hij mijn diensten willen voordragen aan de grote Stadsbibliotheek.

Dus eens zelf op pad gaan kan al veel doen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #134 Gepost op: 2015/01/02, 16:33:03 »
@Joris Donders: je maakt me nieuwsgierig naar je printje op café.

Heb je nog een oude (XP) computer waar je nix mee doet?
Zet er eens een Linux systeem op: 
Het zal je verrassen hoe fijn dat draait. 

Raadpleeg info website.
Download het iso-bestand.
Brand cd/usb  >> Opstarten.

@Femke:  :-)  :-)  :-) 
Je zegt twee dingen over de laatste print:
     1)   te veel tekst, maar tevens
     2)   te weinig tekst (branden cd/usb >> Opstarten).

Als je mij kunt vertellen welke stappen nodig zijn om Ubuntu draaiende te krijgen op een willekeurige pc (en je weet dit op een A4-tje uit te leggen of mensen enthousiast te maken zelf de ontdekkingstocht te laten beginnen) dan gaat hier de vlag uit.

Je zou ons kunnen helpen en bij wijze van oefening het kunnen uittesten: Bezoek de website en schrijf op welke stappen nodig zijn om het OS van je keuze als een zonnetje te laten draaien.

Ben je dan ook gelaveerd tussen de beperkingen van je hardware en heb je de smaak van je desktop kunnen bepalen? Ik hoop dat je terugkomt met aanbevelingen voor de website die het proces kunnen verbeteren.

@allen:  Welke doelgroep heeft u voor ogen als u een Ubuntu-advertentie zou willen maken?

We hebben de afgelopen weken gepraat over slogans en  "uitdagingen" voor Ubuntu, en zijn op zoek gegaan naar de sterke punten van Ubuntu. Veel zijn we niet opgeschoten. Ik ben geen marketingman. Hoe zeg je iets in weinig woorden, ik weet het niet.

Praktische tip voor iedereen die teksten wil aanleveren: Ga woorden tellen, wees zuinig met de ruimte. Tekstschrijven voor advertenties is moeilijker dan je zou verwachten. Welke boodschap moet worden verteld en heeft de lezer daar ook boodschap aan? Durf te kiezen, anders kiest de klant.

Grafische vormgeving is geen wetenschap, maar een ambacht. Voor boeken gelden andere regels dan voor advertenties. Er zijn fysiologische en technische beperkingen, modegrillen en hypes, maar er zijn geen wetten.

[edit: typo]
« Laatst bewerkt op: 2015/01/02, 17:39:26 door EZ-man »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #135 Gepost op: 2015/01/02, 19:58:16 »
beginners snappen totaal niet wat je hiermee bedoeld. Branden cd/usb? Hu? dat denken ze.
Aah, beginners. Nu praat je duidelijke taal. Dat is dus jouw criterium geweest. En als ik een andere doelgroep voor ogen heb (zie een paar posts omhoog) :
"Geschikt voor de hobbist die in de kerstvakantie wat gaat klooien, niet bang is een blauwtje te lopen en redelijk wat af weet van hardware/OS (al is het Windows). "

Steunpunten noem, geen gek idee, maar voor de hobbist nu net niet "je dat" voor een avontuur.

Daarom: ik hoor allelei geluiden op het forum, maar dan, dan blijft het meestal stil.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #136 Gepost op: 2015/01/02, 21:12:03 »
Het is goed, die kritiek op een ontwerp. Daar leren we allemaal van. Als ik het zo zie is er op elk ontwerp aardig wat op te merken. Toen ik mijn eigen gewrochte boekje op het Scribus Forum mikte (met een specifieke vraag) gaf dat maar liefst 9 pagina's kritiek. Dan zit je wel even stil achter je PC. Maar ik heb er van geleerd en toen ik weer wat op adem was gekomen zaten er ook aardig wat positieve opmerkingen tussen.

Ik vind het geweldig dat heel wat mensen via dit draadje zelf aan het ontwerpen zijn gegaan. Soms is er echt heel veel tijd en moeite in gestopt. Plakken nu maar, denk ik dan en eens kijken hoeveel reacties het oplevert. Ik heb het idee dan dat nog wel eens verrassend veel goede reacties zou kunnen opleveren.





GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #137 Gepost op: 2015/01/02, 23:46:01 »
Het is goed, die kritiek op een ontwerp.
Ja, kritiek is goed. Ik heb wat tegen femke gezegd om, niet vanwege de kritiek, maar om de hersens te laten kraken (niet alleen die van haar): wie wil je bereiken. 

Toen ik mijn eigen gewrochte boekje op het Scribus Forum mikte (met een specifieke vraag) gaf dat maar liefst 9 pagina's kritiek. Dan zit je wel even stil achter je PC. Maar ik heb er van geleerd en toen ik weer wat op adem was gekomen zaten er ook aardig wat positieve opmerkingen tussen.
Ja Just, ik was de grootste criticaster. Ik vond het op dit forum nogal flauw om geen inhoudelijke kritiek te geven. Het was vooral bedoeld tegen de laffe manier van prijzen. Ik wil bij deze mijn excuses bij je maken als dat je toen geraakt heeft.

-- 
Omdat het altijd beter kan: versie 16 als bijlage.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #138 Gepost op: 2015/01/03, 08:53:33 »
Ja Just, ik was de grootste criticaster. Ik vond het op dit forum nogal flauw om geen inhoudelijke kritiek te geven. Het was vooral bedoeld tegen de laffe manier van prijzen. Ik wil bij deze mijn excuses bij je maken als dat je toen geraakt heeft.

Juist! Daar ben ik het mee eens. Kritiek moet, anders komen we nergens. Het zal zeker wel eens pijn doen als je bloedig hebt zitten werken aan iets wat dan zo langzamerhand je kindje is geworden. Daarom moeten we er ergens wel het grootste respect bij in acht houden , hier op het Forum. Dat gebeurt ook en dat is heel positief. Dank voor je excuses! Maar dat is niet nodig, hoor.

Kijk, en dan kom jij hier met versie 16 van jouw ontwerp! Dan denk ik bij mijzelf, dat zijn wel héél veel versies. Daar heb je dus hard en lang aan gewerkt. Inkscape is een geweldig programma. Ik gebruik het graag en ken het goed. Maar het is geen handig programma om zo'n ontwerp in te maken. Wel erg leuk om te doen, hè?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #139 Gepost op: 2015/01/04, 21:38:29 »
Hier een bewijsstuk.

Enne ... te veel tekst?  Zie je dat op dit prikbord nog meer is te "bewonderen". Ikzelf ga vopor "grafische inspiratie" altijd even buurten bij de bieb: ik kijk de kunst af van de flyers die daar liggen. Vooral de afdeling "zweef" is lachen  :D

TIP: Als er voor steunpunten iets moet komen, misschien zijn visitekaartjes wat.
Citaat
Wilt u een Linux computersysteem volgens uw wensen?
Neem contact op met een steunpunt bij u in de buurt >>> QR-code.
@jvecht: inkscape is stimulerend werk voor mij, omdat het een svg-bestand (lijntekening) oplevert dat zo compact is ...  :P

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #140 Gepost op: 2015/01/04, 21:47:37 »
Dat ziet er heel puik uit op dat AH prikbord, EZ-man!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #141 Gepost op: 2015/01/04, 22:12:23 »
Versie 17  -->  pas op: SVG , alleen te bewerken via inkscape - voor iedereen beschikbaar

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #142 Gepost op: 2015/01/04, 23:10:07 »
Versie 17  -->  pas op: SVG , alleen te bewerken via inkscape - voor iedereen beschikbaar
Leuk dual-boot icoon.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #143 Gepost op: 2015/01/05, 16:59:07 »
Hier een bewijsstuk.
Mooi gedaan EZ-man, en inderdaad, je bent de eerste met het bewijs, niet alleen woorden maar ook de  daden   ;)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #144 Gepost op: 2015/01/07, 23:28:23 »
Ik kan het toch niet laten. Hier is versie18 

@RikRik: van versie 16b hab ik een paar expl. laten afdrukken bij de printshop. 2x bieb, 1x ah, 1x c1000
@testcees: leuk hè, zo'n computer.  ;)

TIP:
via het programma zbar kan je de QR-code scannen met je webcam (opdracht geven via terminal). LINK: http://lifehacker.com/5756268/zbar-brings-barcode-and-qr-code-scanning-to-your-desktop
« Laatst bewerkt op: 2015/01/07, 23:30:42 door EZ-man »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #145 Gepost op: 2015/01/08, 10:42:59 »
Ik kan het toch niet laten. Hier is versie18 

@RikRik: van versie 16b hab ik een paar expl. laten afdrukken bij de printshop. 2x bieb, 1x ah, 1x c1000
@testcees: leuk hè, zo'n computer.  ;)

TIP:
via het programma zbar kan je de QR-code scannen met je webcam (opdracht geven via terminal). LINK: http://lifehacker.com/5756268/zbar-brings-barcode-and-qr-code-scanning-to-your-desktop
Al is er maar één geïnteresseerd na het lezen van je print, dan heb je je doel al bereikt, toch? 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #146 Gepost op: 2015/01/08, 15:58:46 »
.. voor diegene die geen inkscape hebben.
Ja Femke, inkscape kost je een vermogen. En dan moet je het ook nog zelf installeren !!!   =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #147 Gepost op: 2015/01/08, 16:22:24 »
.. voor diegene die geen inkscape hebben.
Ja Femke, inkscape kost je een vermogen. En dan moet je het ook nog zelf installeren !!!   =D
Het installeren gaat met één klik zelfs automatisch  =D
https://apps.ubuntu.com/cat/applications/inkscape/

Offline Henkp

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #148 Gepost op: 2015/01/08, 16:33:19 »
Waarom zou je dat programma installeren?, terwijl de maker van die poster het ook in een PDF file kan opslaan. =D
Niet iedere gebruiker kan zomaar met inkscape overweg, dat vergt weer een leer proces.

Zelf heb ik het wel geïnstalleerd staan en er inderdaad even een PDF file van gemaakt, maar ik ben leergierig dus dan is het geen probleem voor mij.
Plus dat ik alle tijd heb om dat programma ook te leren, en dat heeft echt niet iedere gebruiker. =D 
« Laatst bewerkt op: 2015/01/08, 16:37:50 door Henkp »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #149 Gepost op: 2015/01/08, 16:48:28 »
Precies. Waarom zou ik een programma moeten installeren, terwijl ik dat nooit ga gebruiken? Alleen omdat iemand hier een SVG wilt delen?
Nee, dat gaat mij te ver. Ik wil Inkscape niet op mijn pc
Ik wil ook geen inkscape, m'n reactie was meer humoristisch bedoeld, maar vast niet begrepen.
In heel veel distro's zit inkscape standaard ingebouwd, de topper met voor geïnstalleerde software is volgens mij pclinuxos full monty.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/08, 16:51:20 door RikRik »