Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plak elke dag een Printje  (gelezen 12542 keer)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #100 Gepost op: 2014/12/23, 22:40:33 »
Gimp is geen tekstverwerker, EZ-man. Gewoon met de hand positioneren, denk ik.
Het positioneren op de pixel is me bekend van html/css en daar heb je ook het atribute TABLE.  Het lijkt me dat het ook in scribus met een script kan -  maar dat moet maar even wachten tot een lange winteravond  ;-) -   http://wiki.scribus.net/canvas/Create_tables_out_of_csv_data.

ps: bijlage is zuidafrikaans

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #101 Gepost op: 2014/12/23, 22:57:00 »
In Scribus kan je met Python scripts werken. Ik heb een script om een complete kalender op te bouwen. Dat is in feite ook maar een tabel. Prachtig script trouwens. Maar op die manier een kleine tabel te gaan maken, nou nee. Je hebt trouwens een prachtig Verdelen en Uitlijnen gereedschap in Scribus.

Maar EZ-man, je vroeg toch hoe het moest in GIMP??
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #102 Gepost op: 2014/12/23, 23:17:50 »
@jvecht: ja, voorlopig moet ik me beperken tot gimp, sluit het meest aan op de dingen die in windows deed.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #103 Gepost op: 2014/12/24, 08:11:03 »
@jvecht: ja, voorlopig moet ik me beperken tot gimp, sluit het meest aan op de dingen die in windows deed.

Heel begrijpelijk, hoor!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #104 Gepost op: 2014/12/29, 13:27:05 »
Een gratis Linux besturingssysteem voor iedereen toegankelijk!
Kernpunten: Intuïtief, Virus- en onderhoudsvrij. Compleet.

Geniet van de stijlvolle eenvoud die de intuïtieve werkomgeving van de standaardversie van Linux biedt. Snel, veilig en met duizenden toepassingen om uit te kiezen via het Softwarecentrum.
Linux is helder, gestroomlijnd, en volledig Nederlandstalig, en niet onbelangrijk, de Desktop kunt u eenvoudig aanpassen aan uw eigen wensen.

Aangezien ik aan mijn hand geholpen ben, en ik nu alleen mijn verkeerde hand kan gebruiken.......
De tekst lijkt me best wel sterk, ik zou alleen in de eerste zin "Linux" weglaten, maar dat is zoals ik er naar kijk.
En ik weet niet of de unity desktop zo eenvoudig is aan te passen naar de eigen wensen?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #105 Gepost op: 2014/12/29, 15:10:18 »
PKing: ja,  dat zijn ook volgens mij de beste regels die ik in mijn stille nacht langs zag fietsen ;-)  Beterschap.

Ik had nog een paar kreten van Vervloet overgenomen (+ info over OpenStreetMap). -
Als dat het is, dan kan ik me eens wijden aan GIMP.   Zie Bijlage  --->>

Offline Henkp

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #106 Gepost op: 2014/12/29, 15:27:01 »
@PKing, de unity desktop is heel gemakkelijk aan te passen met de Cinnamon Desktop, of Xubuntu desktop. Heb ik zelf ook gedaan ik gebruik Ubuntu hoofdzakelijk nu met de Cinnamon Desktop en dat doe ik al vanaf 14.04.1 uitkwam.

Edit: Dan komt het er uit te zien als op de onderstaande link,
https://linuxnl.wordpress.com/2014/12/09/linux-mint-17-1-cinnamon-rebecca/
« Laatst bewerkt op: 2014/12/29, 15:32:07 door Henkp »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #107 Gepost op: 2014/12/29, 15:56:33 »
...... . En welk Linux logo dan? Er is toch geen officieel logo van, bij mijn beste weten.
En als we het tot de Debian familie beperken ?

@jvecht: Na de eerdere hotse-botse versie (en mijn belofte) wil ik hierbij mijn schuld inlossen ;-)


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #108 Gepost op: 2014/12/29, 23:04:46 »
Ter beoordeling: Mijn tweede concept. 
 - Grafische Plaatsing: nog niet in orde.
 - illustraties: suggesties ?
 - Open voor kritiek : de gebruikte teksten. 

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #109 Gepost op: 2014/12/29, 23:35:26 »
- Open voor kritiek : de gebruikte teksten.
Dan val ik in herhaling maar het is niet onderhoudsvrij maar (hooguit) onderhoudsarm.

Dat ik het niet direct “intuïtief” (=zonder nadenken, instaleren?) vind zal wel aan mij liggen (en inmiddels gebruik ik het best "intuitief").
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #110 Gepost op: 2014/12/29, 23:39:15 »
@testcees: Een perfecte desktop/installer bestaat niet. Wat voor de één intuïtief is is voor de ander een leercurve. Je kunt nooit iedereen tevreden stellen.

W.b.t. onderhoudsarm heb je wel gelijk in; ik zal die zin ook aanpassen op onze homepage.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #111 Gepost op: 2014/12/29, 23:48:47 »
@testcees & @Vistaus: ik zit op jullie lijn. Vanwege suggestie van PKing - eerder vandaag - had ik het er toch weer in gezet.  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #112 Gepost op: 2014/12/30, 00:15:28 »
Het zal mij niet verbazen dat de oorspronkelijke print meer belangstelling zal oproepen, Linux besturingssysteem geeft je oude XP PC een nieuw leven.
i.imgur.com/gItSRPf.jpg

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #113 Gepost op: 2014/12/30, 10:35:02 »
@Rikrik: welke printje de voorkeur heeft is erg afhankelijk van de doelgroep die je voor ogen hebt. Je beland al gauw in een discussie over strategieen: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85227.msg937093;topicseen#msg937093

Het oorspronkelijke ontwerp (dat je zojuist aanhaalde):
"Geschikt voor de hobbist die in de kerstvakantie wat gaat klooien, niet bang is een blauwtje te lopen en redelijk wat af weet van hardware/OS (al is het Windows). "

Mijn ontwerp: ?
  ....  ik doe een poging: de bange ..... ????

             ..... vul verder aan, probeer eens achter de doelgroep te komen die ons interessant vindt / kan vinden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #114 Gepost op: 2014/12/30, 16:43:02 »
@EZ-man, laat je niet ontmoedigen door m'n reactie, dat was niet de bedoeling!
Maar ik denk dat meeste mensen die nog een pc hebben , met windows xp of vista , de pc ondertussen al hebben vervangen door een modern exemplaar met windows 7 of 8.1 of misschien wel een dure Apple. (ik zie dit ook in mijn omgeving gebeuren)
De oude pc staat ongebruikt op de vliering, is al naar de kringloop gebracht of staat op marktplaats te koop..
Volgens  berichten op internet is er een explosieve afname te zien van XP pc's in de laatste maanden van dit jaar.
De windows XP pc blijft de verkoop van pc's stimuleren, maar nergens lees je over een explosieve groei van Linux systemen.

Ik ben van mening dat juist de oude pc, als mensen daar zin in hebben, de kans geeft om Linux als besturing te ontdekken en te leren waarderen. Vandaar dat ik vind dat de tekst van Just de spijker op de kop slaat: 
Heb je een xp computer staan, waar je niks mee doet? Zonde toch?

Nou zit ik voornamelijk aan huis gekluisterd, ben herstellende van een herseninfarct, anders had ik allang de printjes opgehangen.. 

Het is opvallend hoeveel aandacht Linux en met name Ubuntu en Mint krijgen in de reguliere Windows- computertijdschriften en windows- websites, zelden lees je wat Linux kan betekenen voor de bejaarde pc  ;)


Offline Henkp

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #115 Gepost op: 2014/12/30, 18:46:44 »
@RikRik, bekijk de onderstaande link, ik hem net zelf ook op Facebook geplaatst.  =D

http://computerworld.nl/open-source/81750-xp-vluchtelingen-opgelet-3-xp-achtige-linux-distro-s

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #116 Gepost op: 2014/12/30, 18:55:42 »
Hier de laatste bijdrage aan dit topic, verder kom ik niet.  (gemaakt in gimp) .

@RikRik: je opmerkingen zijn hartverwarmend - no nonsense. En ik hoop dat je goed herstelt.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #117 Gepost op: 2014/12/30, 20:03:25 »
Waarom moeten wij ons nog druk maken? het tij keert vanzelf wel, zie het onderstaande,

1. 'Microsoft kruipt nog dichter tegen open-source aan'
Microsoft vaart een nieuwe koers. De nieuwe CEO, Satya Narayana Nadella, heeft als credo dat de IT-sector alleen respect heeft voor innovatie en niet voor traditie. Deze filosofie is bepalend voor de nieuwe koers van het bedrijf. Zo is men veel opener dan men ooit was en gaat men nu zelfs de heilige bolwerken als Office op andere besturingssystemen dan Windows ondersteunen. Ook het .NET ontwikkelplatform wordt steeds meer open source, wat betekent dat andere partijen een .NET runtime kunnen gaan leveren voor bijvoorbeeld Linux of Unix. Goed nieuws, vindt RES Software.

Bron: http://cio.nl/markttrends/84936-ach-vooruit--nog-eens-20-voorspellingen

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #118 Gepost op: 2014/12/30, 20:25:50 »
Office werkt al op andere systemen: op OSX, iOS en Android en Office Online vanuit elke browser op bijna elk besturingssysteem dat er bestaat.

.NET wordt inderdaad open source, maar daar lijkt geen animo voor want ik heb dat eerder dit jaar een paar keer aangehaald hier en men was niet onder de indruk dat MS het nu gaat open sourcen. Terwijl ik het wel goed vind. Niet alleen van MS dat ze het doen, maar ook omdat Mono nu minder controversieel wordt. Ofwel Mono gaat door op haar manier ofwel Mono wordt .NET. Maar hoe dan ook hebben ze nu licentiegewijs niks meer te vrezen van MS zoals totnutoe altijd de angst was bij een hoop mensen in de Linux-gemeenschap.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #119 Gepost op: 2014/12/30, 20:37:21 »
Office werkt al op andere systemen: op OSX, iOS en Android en Office Online vanuit elke browser op bijna elk besturingssysteem dat er bestaat.

.NET wordt inderdaad open source, maar daar lijkt geen animo voor want ik heb dat eerder dit jaar een paar keer aangehaald hier en men was niet onder de indruk dat MS het nu gaat open sourcen. Terwijl ik het wel goed vind. Niet alleen van MS dat ze het doen, maar ook omdat Mono nu minder controversieel wordt. Ofwel Mono gaat door op haar manier ofwel Mono wordt .NET. Maar hoe dan ook hebben ze nu licentiegewijs niks meer te vrezen van MS zoals totnutoe altijd de angst was bij een hoop mensen in de Linux-gemeenschap.

Heb je er ook wel eens over nagedacht, dat Bill Gate 77,6 Miljard Dollar op de plank heeft liggen!. Om zo ook in Linux weer de grootste speler te worden. Zoals hij nu ook al 550.000 aandelen heeft bij Monsanto het grootste gif bedrijf ter wereld o.a roundup gentech enz. En dan nog maar te zwijgen over verschillende medische diensten.

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #120 Gepost op: 2014/12/30, 20:47:29 »
Waarom plakken we niet ons eigen printje?
Iedereen schijnt zo zijn eigen ideeën te hebben.
Maar als je het zo goed weet (tussen haakjes) zou dit geen discussie moeten zijn.
Dus ieder die een idee heeft, leef je uit en doe wat je goed dunkt.
Plakken maar!!

Oh ja, sommige replies slaan nergens op!
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 20:49:48 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #121 Gepost op: 2014/12/30, 21:02:25 »
LOL!

Net gedaan trouwens, op mijn Facebook pagina dan. Want mijn laatste creatie printen, na alle voorstellen om het toch wat anders te maken,  is me te gek. Daarvoor zit er me iets te veel kleur in. Dat gaat te hard met de inktpatronen. Dan maar virtueel, nietwaar?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #122 Gepost op: 2014/12/30, 21:05:20 »
Juist, Just!
Geen WMD leve F1
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #123 Gepost op: 2014/12/30, 21:06:57 »
Office werkt al op andere systemen: op OSX, iOS en Android en Office Online vanuit elke browser op bijna elk besturingssysteem dat er bestaat.

.NET wordt inderdaad open source, maar daar lijkt geen animo voor want ik heb dat eerder dit jaar een paar keer aangehaald hier en men was niet onder de indruk dat MS het nu gaat open sourcen. Terwijl ik het wel goed vind. Niet alleen van MS dat ze het doen, maar ook omdat Mono nu minder controversieel wordt. Ofwel Mono gaat door op haar manier ofwel Mono wordt .NET. Maar hoe dan ook hebben ze nu licentiegewijs niks meer te vrezen van MS zoals totnutoe altijd de angst was bij een hoop mensen in de Linux-gemeenschap.

Heb je er ook wel eens over nagedacht, dat Bill Gate 77,6 Miljard Dollar op de plank heeft liggen!. Om zo ook in Linux weer de grootste speler te worden. Zoals hij nu ook al 550.000 aandelen heeft bij Monsanto het grootste gif bedrijf ter wereld o.a roundup gentech enz. En dan nog maar te zwijgen over verschillende medische diensten.

Wat heeft Bill Gates te maken hiermee? Satya Nadella is de nieuwe CEO van Microsoft en hij voert zijn eigen beleid uit. Hij was eerder binnen MS al met open source bezig, dus hij weet wat hij doet...

Re: Plak elke dag een Printje
« Reactie #124 Gepost op: 2014/12/30, 21:12:22 »
Huh?? Is dit on topic "or what" ?
Excuse me voor deze interruptie.
Maar we dwalen af.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 21:15:29 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.