Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen  (gelezen 476 keer)

[WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen
« Gepost op: 2013/12/29, 01:25:33 »
Hallo mede Ubuntu gebruikers.

Wanneer ik een Windows progamma draai via Wine/PlayOnLinux kan ik geen alt+tab gebruiken om terug te keren naar het bureaublad. Erg irritant zeker wanneer ik gebeld wordt op Skype moet ik de hele applicatie of game afsluiten.

Weet iemand hier een goede oplossing voor?
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."


Offline Bloom

  • Lid
Re: [WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/29, 09:57:40 »
Het gaat om een bug in de 3D-videodrivers (meestal closed source), die X omzeilen om een 3D grafisch scherm fullscreen over al het andere te krijgen en te houden. Daardoor werken de functietoetsen die bij X horen niet meer. Voor de hand liggende oplossing: gebruik Windows-hotkeys om het spel vanuit fullscreen naar windowed te halen. Dan kun je wel naar de Linux-desktop overschakelen, al is mijn ervaring dat veel Wine-dinges dan toch nog crashen. Fout in Wine.

Iemand heeft er overigens een hack voor gemaakt: http://www.jspenguin.org/software/sdlhack/
Maar ik weet niet of die werkt, niet zelf geprobeerd.
Laat hier alsjeblieft weten of het een oplossing is of niet.

Re: [WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/29, 13:53:29 »
Ik heb SDL hack geïnstalleerd(?) (Heb het via Alien gedaan: daarmee kun je tar.gz bestanden converteren naar .DEB)
Maar het wil volgens mij nog niet werken...
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."

Re: [WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/29, 14:53:51 »
Die SDL-hack werkt alleen voor native Linux-apps/games, niet voor Wine-stuff.

Re: [WINE] Alt+Tab niet mogelijk in fullscreen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/29, 18:28:47 »
Ik heb het probleem niet kunnen oplossen, wel heb ik een manier gevonden om toch soort van de Wine applicatie te minimaliseren:
Dit heb ik gedaan door werkbladwisselaar in the schakelen. Dan gewoon een leeg werkblad kiezen en de Wine applicatie daarin openen.
Wanneer je deze wilt minimaliseren, druk je gewoon op ctrl + alt + een van de pijlen om zo op een andere werkblad te komen!
"Avoid the Windows of Hell and avoid the forbidden fruit. Use Linux."