Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?  (gelezen 2488 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Gepost op: 2006/10/12, 10:28:12 »
Wat ik me afvraag: heeft Linux een centraal register (zoals Windows)? Ik heb al wat gezocht met Google, maar ik kom er niet uit.

Mijn vermoeden is van niet, omdat er overal aparte .conf bestanden zitten met de instellingen van programma's. Wie weet het me met zekerheid te vertellen?

Groet, Pjotr.

Firebird

  • Gast
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/12, 11:34:33 »
Ikke :). Je hebt gelijk, er is geen centraal 'register' zoals in Windows. De vele configuratiebestanden (die lang niet altijd een extensie of .conf als extensie hebben) worden wel al enige tijd veelal geconcentreerd in /etc, terwijl vroeger - heb ik me laten vertellen - /etc zowat de vuilbak van het systeem was :).

Offline Dave

  • Lid
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/12, 12:02:42 »
dus als een bestand niet weg wil zou je dat txt bestandje weg kunnen gooien (als dat lukt) en de ruimte waar het programma staat wordt vrijgegeven?
Of is dat weer te simpel gedacht.

Saamelainen

  • Gast
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/12, 12:15:12 »
Dat lijkt me een erg slecht idee. In etc zijn veel belangrijke dingen te vinden. Denk bijvoorbeeld eens aan de map apt. Daar zit je sourceslist in. Het gaat gegarandeerd problemen geven als je dingen in etc of waar dan ook gaat weggooien!

Hou het bij het verwijderen van bestanden bij je homemap, de verborgen bestanden met instellingen bijvoorbeeld die daar staan. Dat heeft niet zo'n grote gevolgen.

socratux

  • Gast
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/12, 12:23:39 »
Linux werkt met library's die in o.a. in /var/lib en /usr/lib staan, zie ook hier voor meer informatie.
En je hebt idd nog al die configuratie-bestanden.

Via synaptic of apt-get remove kun je pakketten en de daaraan verbonden bestanden de-installeren.

Citaat van: Dave
dus als een bestand niet weg wil zou je dat txt bestandje weg kunnen gooien (als dat lukt) en de ruimte waar het programma staat wordt vrijgegeven?
Of is dat weer te simpel gedacht.
Ik neem aan dat je met 'bestand' een applicatie/commando bedoelt? Deze kun je dus gewoon de-installeren.
Alleen de configuratie file weggooien zal dus niet het programma weggooien, en alleen maar problemen geven doordat het programma geen configuratie file meer heeft.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/12, 13:44:01 »
Citaat van: socratux
Linux werkt met library's die in o.a. in /var/lib en /usr/lib staan
Die zijn natuurlijk vergelijkbaar met de .dll bestanden in de map windows\system32.

Ik vind het wel prettig dat Linux geen centraal register heeft. Een centraal register is veel te kwetsbaar en te lastig om handmatig te veranderen.

Weet je nog wel, dat klooien met regedit en msconfig? Brrr.

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/12, 14:17:32 »
Citaat van: socratux
Linux werkt met library's die in o.a. in /var/lib en /usr/lib staan, zie ook hier voor meer informatie.
En je hebt idd nog al die configuratie-bestanden.

Via synaptic of apt-get remove kun je pakketten en de daaraan verbonden bestanden de-installeren.

Citaat van: Dave
dus als een bestand niet weg wil zou je dat txt bestandje weg kunnen gooien (als dat lukt) en de ruimte waar het programma staat wordt vrijgegeven?
Of is dat weer te simpel gedacht.
Ik neem aan dat je met 'bestand' een applicatie/commando bedoelt? Deze kun je dus gewoon de-installeren.
Alleen de configuratie file weggooien zal dus niet het programma weggooien, en alleen maar problemen geven doordat het programma geen configuratie file meer heeft.
nou ik wil dat google earth wat niet werkt wel kwijt maar dat lukt dus niet via apt-get.
zelfs uit de backup van home op een andere partitie wil die niet gewist worden.
hardnekkig virusje hoor:-)

het is overigens geinstalleerd met [fluistermodes aan] automatix. [/fluistermodes]
Wat het euvel wel zal zijn dan.

Verder niet zo'n ramp want ga toch een nieuwe installatie doen als de nieuwe ubuntu uitkomt en dan geen .... meer er bij.
Dat is gelijk de gelegenheid om wat te testen met partitie dumps/ghosts

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/12, 14:23:49 »
Citaat van: Dave
het is overigens geinstalleerd met [fluistermodes aan] automatix. [/fluistermodes]
Wat het euvel wel zal zijn dan.
Pas toch op! Dadelijk hoort Dennis het nog!  ;-)

Groet, Pjotr.

Saamelainen

  • Gast
Heeft Linux een centraal register (zoals Windows)?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/12, 14:28:50 »
Als je Google Earth op de gewone wijze installeert zit er een uninstaller bij. Die werkt perfect! Zie deze post uit een ander topic.

Citaat van: Saamelainen
Hallo Leo(n)

We hebben Google Earth geinstalleerd in de map die er werd voorgesteld door de installatiewizard. Namelijk in de homemap. Dat vond ik eigenlijk wel een goed idee, zodat ik weet waar dingen blijven die niet uit Synaptic komen. Daar staat nu een map met de naam google-earth (plus een link). In deze map staat onderaan een uninstall-functie.

Even later...Google Earth bevalt niet en is erg zwaar. Met de uninstall is nu alles netjes weg, inclusief de links in het menu.

Update: Hij staat er weer op.:)
Met Automatix zul je zelf moeten zoeken waar die uninstaller gebleven is. Dat weet je nooit hoe dat script het doet.:/