Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home-partitie maken na installatie Ubuntu  (gelezen 5439 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2014/09/04, 15:00:36 »
@Henkp: een USB-geheugenstaafje is ongeschikt voor het installeren van een home-partitie. Wegens de vele schrijfacties zal 't ding snel kapotgaan, en dan ben je in de aap gelogeerd: weg belangrijke documenten en unieke foto's. Alleen een SSD is geschikt als harde-schijf-vervanger.

Waarschijnlijk bedoelt ekhnaton trouwens iets anders, namelijk een Live-USB met een persistentie-bestand waarin alleen dingen als documenten en bladwijzers staan. Daar is een USB-geheugenstaafje wel geschikt voor.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #26 Gepost op: 2014/09/04, 16:08:26 »
@Henkp: een USB-geheugenstaafje is ongeschikt voor het installeren van een home-partitie. Wegens de vele schrijfacties zal 't ding snel kapotgaan, en dan ben je in de aap gelogeerd: weg belangrijke documenten en unieke foto's. Alleen een SSD is geschikt als harde-schijf-vervanger.

Waarschijnlijk bedoelt ekhnaton trouwens iets anders, namelijk een Live-USB met een persistentie-bestand waarin alleen dingen als documenten en bladwijzers staan. Daar is een USB-geheugenstaafje wel geschikt voor.

Wat mijn bedoeling is om er geen belangrijke files of bestanden op te zetten, dus alleen maar voor demonstratie stick te gebruiken met een paar video's er op en wat tekst bestanden die niet belangrijk zijn. En het is een USB stick 3.0

Dus mijn vraag is of dat dit ook mogelijk is. Dat hij dan na een jaar of 3 stuk zal gaan dat interesseert mij niet zo veel voor € 18,00 wat hij pas heeft gekost, als ik daar wat familie en kennissen mee kan overtuigen om alsnog Linux op hun pc of laptop te installeren heb ik dat er voor over om hun uit hun lijden te verlossen.  =D =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #27 Gepost op: 2014/09/04, 19:42:56 »
Henkp: wat je bedoelt is dit:
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

... en dat kan prima.  :)

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #28 Gepost op: 2014/09/05, 13:41:55 »
Hallo,  toch nog niet helemaal gelukt met die Home-partitie maken,  gestart met GParted van schijf en de /dev/sda 1 - verkleind naar 40gb   ( ext4 )  en laten uitvoeren.    De resterende ruimte, 254 gb,  ( ext 4 ) moet dan de Home-partitie worden, ik heb nergens kunnen vinden om die te koppelen met  / home, getuurd en gegluurd, maar nee.    Ook de vraag van GParted om de files in de Home te verplaatsen en het opslaan van de gegevens  in fstab ben ik niet tegen gekomen.     Ja, dan die GParted schijf er maar uit en opnieuw starten ,  in de GParted van Ubuntu zie ik staan, zie afbeelding.    Kortom,   hoe kun je die niet toegewezen 254 gb alsnog toewijzen aan je  / home, of weer alles opnieuw installeren, in mijn Persoonlijke map staan alleen wat onbelangrijke plaatjes, de rest op mijn externe schijf.  Ik zal wel weer in de fout zijn gegaan, al heb ik wel precies de tips gevolgd, mocht iemand nog wat raad weten is dat mooi, zo niet dan houdt het op en kruip ik achter de Mac van mijn vrouw, het moet wel leuk blijven.      Vr.  gr.   Oldtimer.  ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #29 Gepost op: 2014/09/05, 18:40:38 »
Voor het aankopellen van de /home doe je door fstab op orde te brengen.

De partitie moet gewoon een ext4 geformatteerde partitie zijn.
Koppel de partitie eerst normaal aan en kopieer de complete inhoud van /home/* naar de partitie.

Vervolgens heb je de koppeling in fstab in te voeren. Voeg in fstab de volgende regel toe:
UUID=037a4ee9-e749-4fb4-9e41-647d23950adc /home           ext4    defaults        0       2
Achter de UUID moet natuurlijk de UUID van jouw partitie komen.
Deze kan je vinden met het commando:
blkid

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #30 Gepost op: 2014/09/05, 22:38:16 »
Ik neem aan dat /dev/sda3 je home zou moeten worden.
Rechtermuisklik op de partitie, het rechthoekige plaatje, aankoppelen als >> /home
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #31 Gepost op: 2014/09/06, 07:58:56 »
Oldtimer,

Het is al gelukt op van de orspronkelijke partitie er twee van te maken...
Het eenvoudigst nu is:
Kopieer de gehele loginnaam-folder dus je folder <loginnaam>  inclusief alle verborgen bestanden naar die nieuwe partitie /dev/sda3
(Wel eerst als gebruiker aankoppelen, anders lukt dat niet)
Als ik het goed lees reeds uitgevoerd, dus even checked dat werkelijk alles een-op-een is gekopieerd.

Dan een her-installatie...
Kies bij het installeren  van partities voor iets anders.
Hier zet je alles goed:
/dev/sda1 als / (root) + formateren
/dev/sda3 als /home en NIET formateren
/dev/sda5 als swap-partitie

Dan via een LiveCD de volledigde login-naam folder te VERPLAATSEN naar /dev/sda3
Aanpassen van /etc/fstab en nog wat zaken ....
Met als gevolg dat je bij de herstart niet het gewenste resultaat heb.

« Laatst bewerkt op: 2014/09/06, 08:00:31 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Nero

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #32 Gepost op: 2014/09/06, 10:02:20 »
Daarna maak je verwijzingen van de mappen op die 254 gb. partitie.
Zo deed ik het vroeger ook, tot een gebruiker er in slaagde (nee, niks gedaan, het kwam zo ineens vanzelf) de verwijzingen te verwijderen. Paniek, want alle bestanden waren verdwenen!

Daarom ben ik overgeschakeld naar de methode die ik hierboven heb aangehaald.

Offline Nero

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #33 Gepost op: 2014/09/06, 11:30:37 »
De bestanden waren niet weg, maar dat is dan wel de reactie van een onervaren gebruiker.

Btw, achteraf te weten gekomen dat ie de shortcuts had verwijderd met gnome-commander (wat staan die vreemde bestanden daar te doen? Weg er mee!)

Offline Nero

  • Lid
Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #34 Gepost op: 2014/09/06, 12:11:51 »
Die verwijzingen waren genoemd zoals ze zijn. Als je echter gnome-commander of midnight-commander gebruikt zie je die echter niet de mappen bovenin staan, maar als bestand (geen / maar ~). Daarom heeft ie die dan ook verwijderd.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #35 Gepost op: 2014/09/06, 17:12:34 »
Sorry, foutje.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/06, 17:17:00 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #36 Gepost op: 2014/09/06, 17:14:23 »
Hallo,   de Oldtimer is toch maar over gegaan tot een herinstallatie van Ubuntu en daarin meteen de partities gemaakt.       Graag zou ik willen weten of ik dit zo goed heb gedaan, het is voor mij voor het eerst, alles uit mijn Persoonlijke map  staat op een externe schijf.      IK wilde alleen een Home-partitie erbij hebben, dus als iemand er een blik op wil werpen,  graag,   trouwens iedereen die heeft gereageerd wil ik bedanken,   GEWELDIG.      Ik voeg een Pr.screen toe.          Vr.   gr.   Oldtimer.    ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #37 Gepost op: 2014/09/06, 17:19:22 »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Home-partitie maken na installatie Ubuntu
« Reactie #38 Gepost op: 2014/09/07, 11:11:04 »
Dank je wel,  Femke,  ( en alle mensen die mij geholpen hebben )  dus toch nog gelukt,  met nog wel mijn excuses voor het dubbele bericht aan de beheerders van dit onvolprezen Forum, is mij een raadsel.       Vr.  gr.   Oldtimer.    ^-^
« Laatst bewerkt op: 2014/09/07, 11:12:40 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.