Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: upnp/DLNA  (gelezen 1775 keer)

Offline MKe

  • Lid
upnp/DLNA
« Gepost op: 2016/05/13, 21:29:06 »
Hoi,

Ik heb op mijn NAS Twonky server runnen op poort 9000. Ik kan de website op de NAS browsen en video's pushen naar devices, o.a. de tv. Maar ik zou eigelijk graag vanaf de client site de server willen browsen. Mijn TV herkent echter de NAS niet als server. Ook op mijn laptop werkt het niet. Ik kan de url van een video op de server kopieren naar vlc en dan speelt hij hem wel af, m.a.w. het streamen zelf werkt wel,  maar als ik via view->playlist naar "Universal Plug 'n Play" ga, dan vind hij geen enkele server op mijn netwerk en kan ik dus niet vanaf de client een video selecteren.

Ik weet dat het kan werken, want heel soms zie ik de server wel. Heeft iemand een idee waar deze instabiliteit aan kan liggen en hoe ik dat oplos?

Offline MKe

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/16, 20:41:13 »
Niemand die hier met streaming werkt?

Offline jan11000

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/16, 21:06:35 »
upnp/DLNA in je router aanzetten, en tv.
Maar upnp/DLNA is wel onveilig.
Beter is om samba beter/goed instellen.
Dus samba met wachtwoorden, en niet zonder wachtwoord en niet iedereen toegang geven.

Werkgroep overal hetzelfde, dus naam van netwerk.
Alle apparaten in hetzelfde ip range.
Kijk goed je router na.
Firewall controleren of alle poorten open staan.
Etc.

Offline wowo

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/16, 22:01:39 »
Mijn ervaring met upnp/dlna is:
Als het werkt dan werkt het en als het niet werkt niet. ;)
En daar kan je volgens mij zelf meestal niets aan doen.
Het probleem is dat het dlna protocol niet geheel eenduidig gedefinieerd is.
Verschillende fabrikanten interpreteren dit protocol op hun eigen manier.
Wanneer de apparaten van dezelfde fabrikant zijn werkt het natuurlijk altijd wel.
Mijn tv bv kan mijn twonky mediaserver wel zien en de tv client kan alles te voorschijn halen.
Een andere mediastreamer op mijn Nas heeft bij mijn tv client voor video's geen problemen maar wel met foto's.
Zelf vind ik het fijner om van een tablet via de webserver van mijn nas naar de tv te streamen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline MKe

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/16, 22:51:17 »
upnp/DLNA in je router aanzetten, en tv.
Maar upnp/DLNA is wel onveilig.
Beter is om samba beter/goed instellen.
Dus samba met wachtwoorden, en niet zonder wachtwoord en niet iedereen toegang geven.

Werkgroep overal hetzelfde, dus naam van netwerk.
Alle apparaten in hetzelfde ip range.
Kijk goed je router na.
Firewall controleren of alle poorten open staan.
Etc.
Bedankt.
Ik hoef denk ik geen UPnP/DNLA in mijn router aan te zetten, aangezien ik alles binnen mijn eigen huisnetwerk heb. Alles achter de firewall dus. Onveiligheid lijkt me daarmee ook wel voldoende afgedicht.
Hoe mount je een samba share op een tv? Daarheb ik nog nooit van gehoord.
De werkgroep is niet het probleem. Er is maar 1 werkgroep. en Twonky herkent de TV wel, de TV en ook VNC op mijn laptop lijken niet echt de index van twonky uit te kunnen lezen. Alle apparaten zitten in de 192.168.2.x range.
Poort is 9000, daar kan ik ook bij.

Mijn ervaring met upnp/dlna is:
Als het werkt dan werkt het en als het niet werkt niet. ;)
En daar kan je volgens mij zelf meestal niets aan doen.
Het probleem is dat het dlna protocol niet geheel eenduidig gedefinieerd is.
Verschillende fabrikanten interpreteren dit protocol op hun eigen manier.
Wanneer de apparaten van dezelfde fabrikant zijn werkt het natuurlijk altijd wel.
Mijn tv bv kan mijn twonky mediaserver wel zien en de tv client kan alles te voorschijn halen.
Een andere mediastreamer op mijn Nas heeft bij mijn tv client voor video's geen problemen maar wel met foto's.
Zelf vind ik het fijner om van een tablet via de webserver van mijn nas naar de tv te streamen.
Werkt vlc bij jou met twonky? Bij mij lijkt dit niet te werken. Als ik de url van de video opgeef, dan werkt het wel, maar vanaf vlc de video selecteren gaat niet omdat vlc (en ook mijn tv) erop staan om de server automatisch te vinden en vervolgens daarin falen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/17, 03:44:56 »
UPnP/DNLA is net gemaakt voor je thuisnetwerk, dan vinden apparaten elkaar sneller, maar de protocol is onveilig.
Dus zet dit aan in je router, anders werkt het niet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/17, 03:48:46 »
Samba/windows delen, ga dit eerst goed instellen.
Van alle clienten moet je de nas kunnen vinden/browsen, dit moet als eerste werken.
Controleer je nas eens goed, misschien daar de firewall te streng, hier misschien ook UPnP/DNLA instellen, gebruikers instellen.

Offline MKe

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/17, 06:14:10 »
Samba/windows delen, ga dit eerst goed instellen.
Van alle clienten moet je de nas kunnen vinden/browsen, dit moet als eerste werken.
Controleer je nas eens goed, misschien daar de firewall te streng, hier misschien ook UPnP/DNLA instellen, gebruikers instellen.
Samba werkt al heel lang prima, ik heb verschillende samba shares op verschillende computers hier. Ik snap dat ik voor mijn computers samba of nfs zou kunnen gebruiken, maar kan dat ook voor de tv en iPad?

Wat bedoel je met dat het protocol onveilig is? Dat snap ik niet. Het is waarschijnlijk niet versleuteld, maar hoe kan het onveilig zijn als het binnen mijn huis netwerk via kabel gebruikt wordt?

Ik ga ff kijken naar de firewall op de NAS. Misschien dat het daar fout gaat.

Edit: ik geloof toch dat je over iets anders praat met die veiligheid:
Citaat
Note: The UPnP protocol that allows you to stream media over your network is not the same as the UPnP setting on your router, which is notoriously insecure. Using UPnP to stream media between computers in your own house does not require UPnP to be enabled on your router, nor does it pose any security risk.
http://lifehacker.com/5803975/what-is-upnp-and-how-do-i-use-it-to-stream-media-to-my-tv

Edit 2: heb even de firewall gechecked op de Nas. Geen problemen daar, heb alles toegelaten en nog werkt het niet.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/17, 06:38:00 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jan11000

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/17, 08:08:28 »
Je zegt zelf dat je laptop niet werkt met je nas, dus je samba netwerk werkt dus niet goed.
sambashare
host file

Deze 2 eens proberen.

Ook bij booten de pc/nassen, wacht lang genoeg, soms duurt het even voordat het netwerk werkt.
Soms zie ik ook, dat pas na meerdere keren openen (met verkenner)van het netwerk, het pas open gaat met je verkenner.
Soms werkt het wel direct met het ingeven van een ip nummer, dus met de verkenner direct de ip van je nas ingeven, dan werkt het vaak wel.

[b]Hier is hoe ik het doe, je moet niet alles toepassen, maar misschien helpen sommige tips:[/b]

Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).(met xubuntu),

Indien je al met instellingen gespeelt hebt, verwijder alles(tav samba) en reboot,
om zo schoon te beginnen.

Samba installeren,in "software center" zoeken op
samba(SMB/CIFS file, print, and login server for Unix).

Indien je meerdere users gebruikt, dus bijv 3 users die verschillend zijn,
op 3 verschillende pc's.
Dan op elke pc alle users als extra users aanmaken(later als alles werkt kun je de
extra users de rechten beperken, zodat ze minder kunnen, dit hoeft niet maar mag).
Dus je hebt dan de gewone user(die met installatie tot stand is gekomen) en nog 2 extra users.

Dan samba starten,(system-samba in xubuntu).
De map maken die je wilt gaan delen, zorg dat je gebruiker daar rechten voor heeft, dan pas de map gaan delen.
De share maken,
server instellen, zoals group naam,
security(niks veranderen),
samba users instellen(eigenschappen van je samba map, in de samba programma),
aanvinken die toegang krijgen(nu weet je ook waarom je meerdere users moet
ingeven, want dan zie je alle users, ook die van de andere pc).
Je kan ook extra users ingeven, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

-Ook bij ubuntu, bij users kijken of de user ook bij de groep sambashare zit, dus aanvinken.

Nu zou het moeten werken, wel even rebooten.
Vaker moet je langer wachten totdat er verbinding komt, dus denk niet te snel dat het verkeerd is.!!!!!



Dit is normaal niet nodig!
Je kan nog in je host file de namen van de pc's ingeven,
dit zijn ipnummers met de naam van de pc, zodat deze beter
te vinden is op het netwerk, hoeft niet, maar als het niet goed werkt,
het vinden van de pc's dus.(bij pc's met vaste ip nummers is dit ook beter).
File naam is
hosts
Voorbeeld:
127.0.0.1 localhost  (dit is standaard)
127.0.1.1 jan        (dit is de pc waar samba op staat)
10.16.9.9        ba2        (dit is een andere pc op het netwerk)
10.16.9.99       download   (dit is een andere pc op het netwerk)


# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

De naam van de pc staat in de file hostname,
hier staat alleen een naam.

Indien het vinden van de pc's nog steeds slecht is,(bijv vaste ip nummers en zonder router)
probeer dan met gigolo(even installeren) de andere pc's te vinden,
vaak gaat het dan heel vlug om de pc's te vinden.

Veiligheid,

Nooit iedereen toegang geven, dit omdat als er een fout in een beveiliging/programma/router zit, dan kan iedereen in je files kijken.
Dus altijd een wachtwoord en user erop zetten.

In de samba config file kun je nog,
netwerk interface vastzetten, indien je 2 netwerkkaarten hebt,
zodat samba alleen over bepaalde netwerkkaart gaat.

Hetzelfde geld voor ip nummers, dit kun je ook vastzetten.
10.0.0.0/8 eth0
dit betekend netwerkkaart eth0, alleen hier gaat samba over werken.
en de ip range 10.0.0.0/8 gaat samba werken.


Misschien dit eens zoeken op je nas, of je dit aan kunt zetten.
# Windows Internet Name Serving Support Section:
# WINS Support - Tells the NMBD component of Samba to enable its WINS Server
   wins support = yes
« Laatst bewerkt op: 2016/05/17, 08:18:01 door jan11000 »

Offline MKe

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/17, 08:19:00 »
Je zegt zelf dat je laptop niet werkt met je nas, dus je samba netwerk werkt dus niet goed.
Nee, sorry voor de onduidelijkheid.

Wat niet werkt is het browsen van de server via vlc. Dus dat je in vlc (of andere programma's) niet de UPnP/DLNA server kunnen vinden. Ik kan de films wel via de samba share benaderen. Ik had dit erbij genoemd om aan te geven dat dit niet perse een probleem van de TV hoeft te zijn aangezien vlc op de laptop dus hetzelfde probleem heeft.

Dus:
- streamen werkt wel mits gepushed vanaf twonky, twonky ziet wel alle DLNA-capabele players in het netwerk.
- Samba en NFS werken wel, maar dit is niet bruikbaar voor de smart TV
- UPnP/DNLA server wordt niet gevonden door de clients

Offline jan11000

  • Lid
Re: upnp/DLNA
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/17, 08:28:34 »
Zoek eens specifiek op je "nas model+UPnP/DNLAw"elke poorten open moeten zijn.
En je twonky+UPnP/DNLA, en welke poorten nodig zijn.

En zoek op "server UPnP/DNLA+nas model+not working"

Dus met google zoeken.

Je router de dmz instellen zodat alles naar de nas gaat, deze instelling mag niet, maar om te testen of je UPnP/DNLA wel werkt.
Deze instelling dus weer uitzetten. Maar als het werkt, dan mis je ergens poorten die naar de nas moeten wijzen.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/17, 08:32:21 door jan11000 »