Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overige niet meer gebruikte versies verwijderen  (gelezen 310 keer)

overige niet meer gebruikte versies verwijderen
« Gepost op: 2014/12/11, 13:15:47 »
Hallo Forum,

Op mijn harddisk staan nog wat vorige versies van Ubuntu op een ander bestandssysteem.

Kan ik deze verwijderen om weer meer ruimte op mijn harddisk bij het huidige bestandssysteem te krijgen?

Zo ja, hoe gaat dat?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline vanadium

  • Lid
Re: overige niet meer gebruikte versies verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/11, 13:42:15 »
Herformatteren, eventueel na herpartitioneren. Als je opstart met het grubmenu (dat je toelaat te kiezen welk OS je wil opstarten), dan zal je dat na de ingrepen ook moeten bijwerken.

Re: overige niet meer gebruikte versies verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/11, 14:02:29 »
@vanadium,

Als normale gebruiker zie ik geen formatteer commando's

Moet je dit als super user doen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Offline vanadium

  • Lid
Re: overige niet meer gebruikte versies verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/13, 10:14:21 »
Natuurlijk is dit een super user bevoegdheid. In Ubuntu heb je tegenwoordig het gereedschap "disks" waarmee je één en ander grafisch kunt doen. Voordeel hier is dat je ook grafisch kunt aangeven waar een volume mot aangekoppeld worden.
Er is uiteraard ook het bekende "gparted". Na herformatteren en partitioneren zal je /etc/fstab moeten aanpassen om de volumes automatisch aan te koppelen.
Post hier misschien eens de uitvoer van volgende commando's. Dan kunnen we de huidige situatie zien en aanraden hoe je het eenvoudigst zou kunnen aanpakken:
sudo fdisk -l
mount