Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openshot 2.0 ?  (gelezen 2762 keer)

openshot 2.0 ?
« Gepost op: 2015/12/01, 14:09:02 »
Beste mensen

Voor het editten van mijn Gopro filmpjes gebruik ik Openshot 1.4.3.
De resolutie van de opgenomen filmpjes is HD 1080i 25 fps.
Over de mogelijkheden van Openshot ben ik zeer tevreden maar het monteren en editten is traag als stroop.
De computer is de volgende:
Het gaat om een  Systeem Medion I5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, dualboot van ubuntu 14.04 en W8.
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz).

Moet ik mijn computer nog tweaken?

Ook heb ik vernomen dat er al een Openshot versie 2.0 is maar als ik die op ga zoeken kom ik steeds weer bij versie 1.4.3 uit , ook op de  openshot.org site.

Wie heeft er raad?
Groeten Jan Willem

Offline vanadium

  • Lid
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/01, 14:13:44 »
Huidige versie is 1.4.3, versie 2 is "in the making". Waarom Openshot traag is op jou systeem, kan ik niet inschatten. Zelf heb ik nooit last gehad van trage werking tijdens monteren en editen. Wel vind ik het programma zeer onstabiel: het crasht continu. Ik heb dan ook de gewoonte na iedere stap te bewaren, om na een crash na herstarten onmiddellijk verder te kunnen.

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/01, 14:51:54 »
Beste mensen

Voor het editten van mijn Gopro filmpjes gebruik ik Openshot 1.4.3.
De resolutie van de opgenomen filmpjes is HD 1080i 25 fps.
Over de mogelijkheden van Openshot ben ik zeer tevreden maar het monteren en editten is traag als stroop.
De computer is de volgende:
Het gaat om een  Systeem Medion I5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, dualboot van ubuntu 14.04 en W8.
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz).

Moet ik mijn computer nog tweaken?

Ook heb ik vernomen dat er al een Openshot versie 2.0 is maar als ik die op ga zoeken kom ik steeds weer bij versie 1.4.3 uit , ook op de  openshot.org site.

Wie heeft er raad?
Groeten Jan Willem
Misschien te weinig ruimte op je schijf?Of te weinig ram?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/01, 16:24:34 »
Jan Willem,

Hebben die bestanden soms de extensie *.MTS? Dan helpt het vermoedelijk om ze om te zetten naar mp4.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/02, 11:55:41 »
Het zijn filmpjes opgenomen in HD 1080i 25 fps, MPEG4.
De resolutie van mijn beeldscherm staat op 1280 x 768.
Het geheugen is 8 GB DDR3.
Op de hardeschijf is nog 337 GB vrij.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/02, 11:58:45 door Jan Willem »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/02, 12:04:08 »
Hallo Jan Willem,

Vreemd!

Ik zit hier met succes (en vlot) 1080p 50fps clips te editen met een Dell Optiplex i3 met 4GB geheugen. Dan zou dat met jouw i5 en 8GB geheugen toch probleemloos moeten gaan. Ik gebruik er wel Kdenlive voor.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/02, 13:23:28 »
Hier een pc met net iets lagere specificaties en hier ook geen probleem.
Het processen vanuit bewerking naar het eindresultaat wil nog wel eens wel wat langer duren als er in de formaten en frameset e.d. veel omgezet moet worden (bv van HD naar mobiel formaat). Maar bewerking an sich niet.

En ik maak geen filmpjes van langer dan 20 minuten. Jij wel? Want bij een uitgebreide docu van 2 uur met bewerkingen die over de hele duur uitgevoerd worden kan ik me er wel iets bij voorstellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/25, 21:55:06 »
Inmiddels ben ik overgestapt naar Kdenlive en dat bevalt al een stuk beter.
Geen vastlopers meer.
Ook kan ik instellen dat ik met 4 threads werken wil met mijn quadcore processor.

Nu is het wel zo dat bij mijn net gerenderde  filmpje  bij het afspelen het  beeld blokkerig en het geluid hapert als ik dit op op een andere computer, laptop of raspberry- kodi-TV,  wil afspelen.
Ze hebben het duidelijk moeilijk met afspelen.

Het filmpje dat ik bewerk komt van  is mijn Gopro H4 black. 
video 1920 x 1080, H264, bitrate, 60 fps
audio mpeg 4 aac 48000 hz, 128 kbps

De instelling voor rendereen door Kdenlive staat nu op H264, bitrate voor video 12000, voor audio 128
Ik heb diverse instellingen voor renderen geprobeerd, geen verbetereing.
De instelling 60 fps kan ik niet veranderen omdat ik niet weet waar.

Ik heb twee instellingen in het rendermenu geprobeerd, De H264 en de Mpeg4.

De gefabriceerde filmjes geven dan als eigenschappen:
H264, 1920x1080, 60fps, 11795 kbps, quicktime, mpeg4 aac. 48000 Hz.
of
Mpeg4, 1920x1080, 60fps, quicktime, mp3, 44100Hz, 128 kbps

Wat is hier aan de hand?
Ik wil mijn clips op diverse laptops of mediaspelers kunnen afspelen.



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/25, 22:43:42 »
Hallo Jan Willem,

Die 60 fps zal wel dwars liggen. In Kdenlive kan je een ander profiel kiezen. Ga naar Instellingen > Standaard project instellingen en kies als profiel 1080p 25 fps. Als je daarmee rendert zal het wel goed gaan.


Het nadeel is dat je filmpjes nu bij scenes met veel beweging wat schokkerig zullen zijn, maar als het dat is  - of anders niet afspelen heb je weinig keus.

Een andere optie is ook dit profiel kiezen en van te voren tevens de framerate terugbrengen. Maar als jouw pc geen problemen heeft de 60 fps clips vlot te editen is dat niet nodig. Mijn bak met een i3 processor redt de 50 fps van mijn Canon camera helaas niet, dus die zet ik eerst terug naar 25 fps.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/25, 23:49:11 »
Hallo Just
Het probleem zit hem inderdaad in 60fps.
Ik heb het nu  opgelost door een reeds gerenderd filmpje in een nieuw project te laden.
Er wordt dan gevraagd de clip aan te passen aan de project instellingen, zeg 25fps, ok.
Vervolgens wordt er wat gerekend, project klaar.
Dan weer exporteren door opnieuw te renderen naar nieuw filmpje met 25fps en klaar is Kees.
Als extensie staat er dan (kort)    .mov. Later weer .Mpeg4

Het zou makkelijker zijn als er een ingangs en een uitgangs profiel zou zijn.
Ik maak als duiker onderwateropnames en het is prachtig om bij monteren met slowmotion te werken.
Mijn Gopro kan tot 300fps, voor mij is tot nog toe 60fps genoeg.
Het monteren zal ik met 60fps doen om dat later nog een keer te importeren met 60fps en te exporteren met 25fps.
Het is me nog niet gelukt filmpjes binnen te halen met 60fps en dan in een keer te renderen tot een eindproduct van 25fps.
Kdenlive neemt automatisch het formaat van het ingangsmateriaal aan, denk ik.

Dank en groeten Jan Willem

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/26, 00:06:04 »
Hallo Jan Willem,

Ohhh schitterend wat jij doet!

Deze terminalopdracht maakt van jouw 60 fps clips 25 fps. Alle clips aanwezig in de betrokken map zelfs. De aangepaste clips krijgen in de bestandsnaam een -25 erbij voor onderscheid. Werk wel met kopieën, niet je originele clips.

for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done
Probeer maar. Als jouw clips als extensie .mov hebben (kleine letters dus), pas dat dan aan.

In Kdenlive heb je een Beweging effect met een Speed die je kan instellen. Daarmee maak je een slowmotion. Ik heb daar wel eens problemen mee. Ik heb een script om een slowmotion clip te maken buiten Kdenlive om. Die mag je best van me hebben als je dat wilt. Die moet alleen nog wel worden omgezet voor mov bestanden, want hij is nu voor mpg.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/26, 13:05:17 »
Hallo Just
Af en toe werk ik wel met de terminal, maar dit gaat me boven mijn pet.
Goed, mijn clip staat in map:
/home/janwillem/kdenlive/zielige octopus5.mp4        , dit is de clip van 60fps.
Ik open de terminal.
Wat zet ik daar nu precies in? Woord voor woord?
Toch niet de hele regel:  for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done


Mijn clips krijgen na omzetten van 60fps naar 25fps  van Kdenlive de extensie .mov, die aanduiding verdwijnt ook weer als ik met verkenner naar eigenschappen kijk.
In Kdenlive zie ik eerst de aanduiding     zielige octopus5.mp4.mov     , later in verkenner is het weer zielige octopus5.mp4 
Daar heb ik geen moeite mee.

De reden dat ik mijn Gopro ingesteld heb op 60fps is dat ik dan een slowmotion kan gebruiken tot 30% zonder dat het beeld schokkerig wordt.
Van te voren de frame rate terugbrengen is zonde van de mogelijkheid om slowmotion te gebruiken.
Nu is een slowmotion van 30% ook weer niet zo imposant om te zien, als ik tot 100fps zou gaan kan de slomo nog groter. Ik ga dat ook nog uit proberen.

Mijn probleem aan het begin van dit topic is in iedergeval opgelost
Voor andere lezers:
60 FPS IS VOOR DE MEESTE LAPTOPS EN VIDEOPLAYERS GEWOON TE VEEL,
BRENG DIT TERUG TOT 25FPS.

Voor het editten is nu gebleken dat Kdenlive  beter met hogere framerates om kan gaan dan Openshot.

Eh, hoe heb jij die screenshot in je laatste post gekregen?

Groeten Jan Willem

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/26, 14:23:21 »
Hallo Just
Af en toe werk ik wel met de terminal, maar dit gaat me boven mijn pet.
Goed, mijn clip staat in map:
/home/janwillem/kdenlive/zielige octopus5.mp4        , dit is de clip van 60fps.
Ik open de terminal.
Wat zet ik daar nu precies in? Woord voor woord?
Toch niet de hele regel:  for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done


Mijn clips krijgen na omzetten van 60fps naar 25fps  van Kdenlive de extensie .mov, die aanduiding verdwijnt ook weer als ik met verkenner naar eigenschappen kijk.
In Kdenlive zie ik eerst de aanduiding     zielige octopus5.mp4.mov     , later in verkenner is het weer zielige octopus5.mp4 
Daar heb ik geen moeite mee.

De reden dat ik mijn Gopro ingesteld heb op 60fps is dat ik dan een slowmotion kan gebruiken tot 30% zonder dat het beeld schokkerig wordt.
Van te voren de frame rate terugbrengen is zonde van de mogelijkheid om slowmotion te gebruiken.
Nu is een slowmotion van 30% ook weer niet zo imposant om te zien, als ik tot 100fps zou gaan kan de slomo nog groter. Ik ga dat ook nog uit proberen.

Mijn probleem aan het begin van dit topic is in iedergeval opgelost
Voor andere lezers:
60 FPS IS VOOR DE MEESTE LAPTOPS EN VIDEOPLAYERS GEWOON TE VEEL,
BRENG DIT TERUG TOT 25FPS.

Voor het editten is nu gebleken dat Kdenlive  beter met hogere framerates om kan gaan dan Openshot.

Eh, hoe heb jij die screenshot in je laatste post gekregen?

Groeten Jan Willem
Als er een code staat kun je gewoon op selecteren drukken en kopiëren en dan in de terminal plakken.Dat is nou juist zo mooi want dan hoef je het niet te typen en maak je geen fout bij het typen,zo als een vergeten spatie!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/26, 17:51:15 »
Hallo Jan Willem,

Jawel, die heeeelee regel :D. Plakken en kopieren in de terminal doe je het beste via het menu of je gebruikt de bekende sneltoetsen (zoals Ctrl + C en Ctrl + V), maar dan MET Shft er nog bij. Dus Ctrl + Shft + V om te plakken in dit geval.

Dat screenshot of mijn foto's load ik eerst op naar Imgur.com en dan vervolgens kan ik daar per plaatje een link kopiëren en die plak ik domweg in mijn antwoord. Meestal neem ik de Huge Thumbnail.



Ik heb zojuist een 1080p 25 fps videootje geprobeerd te draaien op mijn Coreduo Laptop met 2 GB. Dat gaat niet goed. Via Youtube wordt dat automatisch gedownsized, maar op die plek was er geen goed internet. In dat soort situaties en voor dit soort hardware is 720p 25 fps duidelijk een betere optie.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/26, 23:03:39 »
Hallo Jan Willem,

Ik heb wel eens een slow motion gedaan van 4 % bij een clip van 25 fps. Dat is dan 1 beeld (1 frame) per seconde en dat ging best aardig. Voor de meeste kijkers was dat slaapverwekkend, maar de speler en zijn ouders hebben die clip keer op keer gedraaid dat weekend.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je wilt laten zien.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/27, 15:53:56 »
Beste mensen
Helemaal op rolletjes loopt het nog niet

Als ik mijn terminal open heb ik:
janwillem@janwillem-MS-7797:~$

De opdrachtregel haal ik uit  het topic
for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done

De locatie is
/home/janwillem/kdenlive

De map is
zielige octopus-60fps-H264.mp4


Ik voer in in de terminal:
janwillem@janwillem-MS-7797:~$ for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done/home/janwillem/kdenlive/zielige octopus-60fps-H264.mp4
Niets

Ik voer in in de terminal:
janwillem@janwillem-MS-7797:~$ /home/janwillem/kdenlive/zielige octopus-60fps-H264.mp4/for i in *.MOV; do avconv -i "$i" -r 25 "$i-25.MOV" ; done
bash: syntaxfout nabij onverwacht symbool 'do'
janwillem@janwillem-MS-7797:~$

Hoe moet dat nu?Wat zet ik nu precies in de terminal?

Groeten Jan Willem

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/27, 16:36:01 »
Hallo Jan Willem,

Heel goed dat je het bent gaan proberen! Beetje listig wel, want je bent een beetje "freestyle" bezig, maar in je thuismap kan je niet gauw wat serieus verzieken en belangrijker: van fouten leer je heel veel.

Om te beginnen is die eerste opdracht goed. Maar dan moet je wel in de map staan waar je clips in staan. Dat is de map kdenlive.

Als je in je thuismap staat (en dat sta je: janwillem@janwillem-MS-7797:~$) dan wissel je van map met de opdracht:

cd kdenlive
Nu staat er in je opdrachtprompt: janwillem@janwillem-MS-7797:~/kdenlive$ Ik heb voor de duidelijkheid het stukje wat erbij gekomen is vet gezet, maar dat zie je niet in de terminal

En DAN pas werkt die opdracht for enz.

Dan moet die opdracht wel bestanden vinden met de extensie .MOV! Als dat bij jou nou mp4 bestanden zijn (gezien jouw mapnaam) of mov in kleine letters, dan moet je dat aanpassen. Computers zijn nogal stomme dingen. Dat heeft wel zo zijn voordelen :D Pas het aan in een teksteditor zoals leafpad als je het in de terminal lastig vindt. Dat doe ik vaak ook.

Ga maar proberen en laat de uitkomst weten. Dan pakken we het zonodig vandaar weer verder op.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/27, 17:22:15 »
Hoi Just,

Citaat
Computers zijn nogal stomme dingen
Hahaha

Niet de Computers zij er schuldig aan, maar de mensen die denken het beter te weten!!
Een OS wil niet belazerd worden, en voert strikt uit zo als het geschreven is. Zo niet dan heb je pech!!  =D

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/27, 22:28:30 »
Hallo Just
Geweldig, het werkt.
Ik moest wel even denken wat er nu staat:  "Maar dan moet je wel in de map staan waar je clips in staan"
Dus ik met de muis in  verkenner op de map gaan staan.
Dat moest dus via  cd in de terminal.
Het is dan ook de eerste keer dat ik een bewerking uitvoer in de terminal.

Hartelijk dank voor je advies, ik kan weer een tijdje vooruit.

Groeten Jan Willem

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/27, 22:53:05 »
Hallo Jan Willem,

Fijn dat het gelukt is! Dat geeft een mens voldoening, nietwaar?

Ik was me er wel van bewust dat ik het werken in de terminal stapje voor stapje uit moest leggen. Dat is dus goed gegaan en ik ook blij.

Als je eens een filmpje kan laten zien vinden we dat hier leuk, hoor. Vooral helemaal gezien jouw onderwater werk.

Ik maak veel video bij waterpolo en een enkel keertje zit ik te denken aan onderwater shots. Maar dat is hopeloos boven mijn kunnen :D

Succes verder!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/28, 10:01:39 »
Ter Info:

Als je de plugin voor Nautilus 'nautilus-open-terminal' installeer...
Dan is de terminal openen in juiste folder een kwestie van rechter-muis-knop als je via de verkenner in deze folder zit.
Nemo heeft dat al standaard.

Mijn menig over 'uitgebreide' terminal opdrachten...
Zet deze in een script bestand, elke opdracht een regel.
Maak deze uitvoerbaar in plaats deze in de $HOME/bin folder, bin met kleine letters.

Bij vele distro zit de $HOME/bin al standaard in de zoek pad voor uitvoerbare programma's.
Controle via de terminal:
echo $PATH

Zit deze er niet tussen, even uw verborgen bestand .bashrc aanpassen.
Onderaan zet men:
export PATH=$PATH:$HOME/bin

Eens de terminal ge-opend, dan is het een kwestie van de bestandnaam in toetsen en <Enter>.
Het script wordt dan uitgevoerd in de juiste folder.



MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: openshot 2.0 ?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/28, 10:16:17 »
Bij vele distro zit de $HOME/bin al standaard in de zoek pad voor uitvoerbare programma's.

Net gekeken in mijn Xubuntu 14.04 LTS, toch de standaard versie waar we van uitgaan. Dat zit niet in het standaard pad. Dan zal dat ook bij de andere Buntu's wel niet zo zijn. Het lijkt me trouwens best wel handig.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021