Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Interessant: de Unix Millennium Bug  (gelezen 5342 keer)

Interessant: de Unix Millennium Bug
« Gepost op: 2012/03/06, 10:42:53 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Year_2038_problem

Dus dat is dan wel een probleem voor 32-bit gebruikers als we 2038 halen :o

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/06, 15:19:35 »
ik denk niet dat er nog 32bits pc. zijn in 2038. de pc die er nu zijn en nu gebruikt worden draaien of doen het niet meer over 26jaar dus hier hoeven we ons niet zo druk over te maken. :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/06, 20:37:21 »
Dus jij hebt in de toekomst gekeken en vastgesteld dat die PC's het niet meer doen in 2038? Wauw, leen me maar even je toekomstkrachten dan!

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/07, 18:55:05 »
Realistisch gezien niet, dan hebben we misschien wel een direct aan de hersenen gekoppelde bio-CPU o.i.d. Waarschijnlijk werkt een PC uit het jaar 2012 nog wel, maar traaaaaaaaaaaag in vergelijk met vernoemd CPU. Net als mijn Commodore 64 uit 1883 werkt ook nog, maar of je dat nu nog wilt?  ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/07, 21:25:42 »
Realistisch gezien niet, dan hebben we misschien wel een direct aan de hersenen gekoppelde bio-CPU o.i.d.
Cool :) En hopelijk wordt alles dan redundant opgeslagen, want dan raak je nooit meer iets kwijt :) En als je dan meerdere bio-CPU's aan elkaar koppelt, krijg je een soort superhuman die de meest complexe berekeningen in een fractie van een seconde kan doen. Nooit meer een wiskunde-leraar nodig! ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/07, 21:33:23 »
Gelukkig ben ik dan al met pensioen.... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/07, 21:39:53 »
Dacht jij. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/07, 21:42:57 »
Realistisch gezien niet, dan hebben we misschien wel een direct aan de hersenen gekoppelde bio-CPU o.i.d. Waarschijnlijk werkt een PC uit het jaar 2012 nog wel, maar traaaaaaaaaaaag in vergelijk met vernoemd CPU. Net als mijn Commodore 64 uit 1883 werkt ook nog, maar of je dat nu nog wilt?  ;)

Maar er zit wel verschil in. Kijk, mijn PC is nu supersnel en de PC die ik in 203x zal hebben zal vast nog 20x zo snel zijn, maar dat wil niet zeggen dat mijn PC van nu dan traag is. Zo ook met 32-bits PC's van een paar jaar terug, die zullen nog best meekunnen in 203x als bijv. backupmachine of mediacenter.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/07, 21:50:37 »
Dit lossen we heel simpel op.

- We gaan Unix verbieden.
- Beter nog, we gaan een heffing erop invoeren (dat lost alles op, volgens velen).
- We gaan over op een decimaal tijdstelsel, dat non-metrische systeem heeft zijn tijd wel gehad.

*Kubuntu op een Atari proberen te installeren gaat*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/07, 22:16:37 »
Realistisch gezien niet, dan hebben we misschien wel een direct aan de hersenen gekoppelde bio-CPU o.i.d. Waarschijnlijk werkt een PC uit het jaar 2012 nog wel, maar traaaaaaaaaaaag in vergelijk met vernoemd CPU. Net als mijn Commodore 64 uit 1883 werkt ook nog, maar of je dat nu nog wilt?  ;)

Maar er zit wel verschil in. Kijk, mijn PC is nu supersnel en de PC die ik in 203x zal hebben zal vast nog 20x zo snel zijn, maar dat wil niet zeggen dat mijn PC van nu dan traag is. Zo ook met 32-bits PC's van een paar jaar terug, die zullen nog best meekunnen in 203x als bijv. backupmachine of mediacenter.
Ik heb al die jaren die ik in de techniek zit, al zoveel ontwikkelingen meegemaakt, dat ik zeker weet dat in 203x, de huidige techniek hopeloos veroudert is. Mensen die bijvoorbeeld nog van oude technieken gebruik maken of maakten (bijvoorbeeld mijn persoontje met een buizenversterker  8-) ) hebben een hang naar vroeger, of iemand die nog gebruik maakt van een platenspeler, zie jij, je zelf al met een draagbare platenspeler, een pak lp's en een versterker rondsjouwen, terwijl een mobiel telefoontje een stuk efficiënter is met alles in 1 en kleiner en lichter? Die ontwikkelingen in de techniek gaan steeds sneller, die is nl. gekoppeld aan de vraag van de consument.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 22:18:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/07, 22:41:37 »
ik heb hier nog 16-bits computer staan, die zijn niet traag, zolang je de zelfde software als bij levering maar blijft gebruiken.

de computer word niet trager, de software word zwaarder, en nee, de computer word daardoor niet trager, de opdrachten kosten meer tijd,
maar die computer blijft altijd op de zelfde snelheid werken zolang die niet defect raakt.


maar ik vraag mij wel af, ooit werd er ook zoiets gemeld voor Y2K, dat was een hoax, maar leide wel tot paniek,
wat maakt het uit als de klok op je computer niet goed staat? ik bedoel ik heb nog wel andere klokken in huis...



eneh, @Gijsbert:
Net als mijn Commodore 64 uit 1883 werkt ook nog, maar of je dat nu nog wilt?  ;)
ja dus, maar ik kan nergens een C64 krijgen  :'(


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/07, 22:48:18 »
Wat wil je dan doen met de c64 ??? Ik heb ook nog een C128D staan, is echt niet veel beter. XD
En nog een rammelende Brother margrietwiel printer, ik denk zo'n 200 5 1/4 floppydisks, ik weet alleen niet of er nog iets opstaat, een polifonisch toetsenbord en nog wat andere bijbehoren, ook nog een paar zelfgemaakte printjes om de boel wat sneller op te laten starten. Allemaal oude zooi, net als ik. XD
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 22:57:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/07, 22:56:05 »
Wat wil je dan doen met de c64 ??? Ik heb ook nog een C128D staan, is echt niet veel beter. XD
Nibly, en zoiezo vezamel ik Commodore en Amiga machines ;)
en ik koop liever niet via marktplaats.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/07, 23:02:41 »
Het spelletje ken ik niet, misschien heb ik het wel op een floppy staan, maar daar moet ik even een paar notitie boekjes door bladeren. Alle floppy's heb ik genummerd en genoteerd wat er op staat. Alleen de monitor heb ik helaas niet meer, die heeft mijn zoon in opdracht van mijn vrouw weggegooid, ik was niet erg blij met deze actie. :'(

OT, over 26 jaar ben ik tachtig, als ik nog leef, dan heb ik van de bug geen last en ik denk ook dat tegen die tijd de bug verholpen is.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 23:05:08 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/07, 23:16:57 »
@foxo
Realistisch gezien niet, dan hebben we misschien wel een direct aan de hersenen gekoppelde bio-CPU o.i.d. Waarschijnlijk werkt een PC uit het jaar 2012 nog wel, maar traaaaaaaaaaaag in vergelijk met vernoemd CPU. Net als mijn Commodore 64 uit 1883 werkt ook nog, maar of je dat nu nog wilt?  ;)

Maar er zit wel verschil in. Kijk, mijn PC is nu supersnel en de PC die ik in 203x zal hebben zal vast nog 20x zo snel zijn, maar dat wil niet zeggen dat mijn PC van nu dan traag is. Zo ook met 32-bits PC's van een paar jaar terug, die zullen nog best meekunnen in 203x als bijv. backupmachine of mediacenter.
Ik heb al die jaren die ik in de techniek zit, al zoveel ontwikkelingen meegemaakt, dat ik zeker weet dat in 203x, de huidige techniek hopeloos veroudert is. Mensen die bijvoorbeeld nog van oude technieken gebruik maken of maakten (bijvoorbeeld mijn persoontje met een buizenversterker  8-) ) hebben een hang naar vroeger, of iemand die nog gebruik maakt van een platenspeler, zie jij, je zelf al met een draagbare platenspeler, een pak lp's en een versterker rondsjouwen, terwijl een mobiel telefoontje een stuk efficiënter is met alles in 1 en kleiner en lichter? Die ontwikkelingen in de techniek gaan steeds sneller, die is nl. gekoppeld aan de vraag van de consument.

Nuja, maar een platenspeler is iets anders dan een computer danwel laptop he ;)
Mijn leraar cloud computing gebruikt in de les een 10 jaar oude laptop met Ubuntu 11.10 Unity en draait allemaal nog vloeiend, dus het is niet per definite dat het trager wordt als Unity zelfs een 10 jaar oude laptop nieuw leven geeft en nog vloeiend draait ook. Dan heb ik positieve verwachtingen voor 203x :)

@fox: Uhm, installeren van software, datering van foto's... ja, dat soort dingen gaan problemen geven.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/07, 23:32:56 »


Nuja, maar een platenspeler is iets anders dan een computer danwel laptop he ;)
Mijn leraar cloud computing gebruikt in de les een 10 jaar oude laptop met Ubuntu 11.10 Unity en draait allemaal nog vloeiend, dus het is niet per definite dat het trager wordt als Unity zelfs een 10 jaar oude laptop nieuw leven geeft en nog vloeiend draait ook. Dan heb ik positieve verwachtingen voor 203x :)

@fox: Uhm, installeren van software, datering van foto's... ja, dat soort dingen gaan problemen geven.
Om maar even 2 topics te mixen Vistaus:
Verwachtingen zijn onze ziektes die ons telkens teleurstellen. 
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pieter2

  • Gast
Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/07, 23:39:36 »
Mijn leraar cloud computing gebruikt in de les een 10 jaar oude laptop met Ubuntu 11.10 Unity en draait allemaal nog vloeiend, dus het is niet per definite dat het trager wordt als Unity zelfs een 10 jaar oude laptop nieuw leven geeft en nog vloeiend draait ook. Dan heb ik positieve verwachtingen voor 203x :)
Unity of Unity 2D? Ik heb nl een laptop van 6 jaar oud en daar werkt alleen Unity 2D op, overigens nog niet slecht vind ik.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/07, 23:47:56 »
@Gijsbert: Niet altijd ;)
@Pieter2: Unity 3D.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/07, 23:53:23 »
Mopje over 'verwachtingen'...

Een ingenieur, bioloog en bankier spoelen aan op een onbewoond eiland. Niets te eten, en dat laat zich gelden na een aantal dagen. Maar komaan, ze stuiten ineens op een blikje bonen dat blijkbaar mee is aangespoeld. Maar wat nu verder aan te vangen?

'We moeten een steen zoeken, dan kunnen we het blikje openslaan', zegt de ingenieur. 'Stel dat we geen geschikte steen vinden', zegt de bioloog, 'dan leggen we het blik in zeewater, die gaat doorroesten, en gaat het toch open'.
Waarop de bankier zegt: 'Weet je wat, we doen gewoon net alsof we een blikopener hebben'  :rolleyes:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/07, 23:54:17 »
Het spelletje ken ik niet, misschien heb ik het wel op een floppy staan, maar daar moet ik even een paar notitie boekjes door bladeren. Alle floppy's heb ik genummerd en genoteerd wat er op staat. Alleen de monitor heb ik helaas niet meer, die heeft mijn zoon in opdracht van mijn vrouw weggegooid, ik was niet erg blij met deze actie. :'(

OT, over 26 jaar ben ik tachtig, als ik nog leef, dan heb ik van de bug geen last en ik denk ook dat tegen die tijd de bug verholpen is.

En ik richting 93 jaren ,nee laat maar hoeft van mij niet. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/07, 23:56:53 »
Nuja, de bug schijnt niet zo simpel te verhelpen te zijn. De hele code moet dan opnieuw gemaakt worden. Daarom ook dat daar bij de bouw van de 64-bit-kernel rekening mee is gehouden en die dus de bug ook niet heeft.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/08, 00:06:49 »
Nuja, maar een platenspeler is iets anders dan een computer danwel laptop he ;)
Mijn leraar cloud computing gebruikt in de les een 10 jaar oude laptop met Ubuntu 11.10 Unity en draait allemaal nog vloeiend, dus het is niet per definite dat het trager wordt als Unity zelfs een 10 jaar oude laptop nieuw leven geeft en nog vloeiend draait ook. Dan heb ik positieve verwachtingen voor 203x :)
voor dat is echter de specificaties belangrijker dan de leeftijd, een 10 jaar oude high-end machine zal nog wel bruikbaar werken met een recent OS, een low-end machine mogelijk niet.

goed voorbeeld, ik heb zamen met een friend van mij (hier ook lid, foxoffire33) een podcast over modelspoor,
deze is te zien op youtube of via iTunes, voor iTunes, moet je zelf de hosting leveren, dat regeld foxoffire33.
waarop? een Dell PowerEdge 1650 19-inch rack-mount server.
de specs? Dual Pentium III 1,4Ghz, 4x 512MB SDRAM, 3x 36GB 10.000RPM SCSI, Dell PERC 3/Di RAID controller, en Ubuntu Server 10.04 LTS 32-bit.
software? Apache, MySQL, Axigen Free Mail server en LXDE (start niet automatisch).
en nog altijd geen snelheids problemen ondank ook een stuk of 4 websites.


ik denk dat 64-bit hem wel heeft, maar nog niet in 2038, omdat het licht in de lengte, een 32-bit integer kan maximaal uit 32-bits bestaan, een 64-bits integer uit 64-bits, dus die kan veel langer zijn, en zou in theorie dus de bug wel hebben, maar pas voor een veel latere datum.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/08, 00:07:53 »
@Gijsbert: Niet altijd ;)
@Pieter2: Unity 3D.
Dat gaat misschien op als de verwachtingen niet al te hoog zijn en geborgd door zekerheden. Bijv. Morgenochtend eet ik een boterham met pindakaas. Die verwachting gaat op als je brood en pindakaas in huis hebt(gehaald). Zie je herr Vistaus, zo ligt dat met verwachtingen. Net een soort waarzeggerij. =D

Maar zeg eens eerlijk, is toch mooi als ze over zeg 25 jaar een stel nanobots injecteren en die daar aan de hersenstam een CPU inelkaar knutselen, inregelen en weer vertrekken naar andere oorden? Ken je een visionair in je omgeving? Vraag die eens naar zijn/haar ideeën. Dan gooi je morgen je PC uit het raam. XD
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 00:13:25 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/08, 00:11:45 »
@fox: Ja, 64-bit heeft hem ook maar ze hebben hem zo aangepast dat die bug pas plaatsvindt zelfs ver na mijn dood (en ik ben nu 20, dus kun je nagaan).

@Gijs: Of je gaat morgenochtend naar de winkel om brood en pindakaas te kopen zodat je bij thuiskomst alsnog je bammetje met pindakaas kunt eten =D

Re: Interessant: de Unix Millennium Bug
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/08, 00:24:23 »
@Gijsbert: Niet altijd ;)
@Pieter2: Unity 3D.
Dat gaat misschien op als de verwachtingen niet al te hoog zijn en geborgd door zekerheden. Bijv. Morgenochtend eet ik een boterham met pindakaas. Die verwachting gaat op als je brood en pindakaas in huis hebt(gehaald). Zie je herr Vistaus, zo ligt dat met verwachtingen. Net een soort waarzeggerij. =D
iets verwachten kan ook impliceren dat het waarschijnlijk is dat, als de verwachting wel zeer hoog is is het dus meer een wens dan een verwachting.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!