Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?  (gelezen 4141 keer)

Offline PaulusB

  • Lid
Hallo lui,

Hier een hulpkreet van een simpele amateur die van Windows XP is overgestapt op Ubuntu 14.04, het avontuur tegemoet. Dat is het wel aan het worden. Draadloos internet werkt voor geen meter meer op dit Medion/Akoya netbook, niet via de interne kaart maar helaas evenmin via de hoopvol aangeschafte nano-usb van TP Link. Werkt op Ubuntu 14.04 uit de doos? Bij mij niet dus. Afgezien van het  vriendelijk twee tellen  groen knipperen als ik op 'enable wifi' rechtsboven klik, geeft het ding geen kik. Niks nada wifi.

Ik heb na enig puzzelen (wist niet wat een terminal was etc.) de hele installatieprocedure voor de TP Link doorlopen die Pjotr op zijn site heeft gezet. Edoch, bij de laatste commandregel met 'modprobe' krijg ik de volgende foutregel:

modprobe: ERROR: could not insert '8188eu': Device or resource busy

Hoezo 'busy'? Lijkt niet(s) te werken. Kan iemand deze amateur uit de brand helpen? Ubuntu ziet er goed uit en lijkt me oké, maar van dit probleem word ik zo langzamerhand behoorlijk wanhopig. Bij voorbaat dank!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/03, 20:20:47 »
In de terminal:
rfkill list all
Wat voor uitvoer krijg je?

Offline PaulusB

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/03, 22:32:56 »
Hoi, dank voor reactie. Het volgende verschijnt:

0: phy0: Wireless LAN
   Soft blocked: no
   Hard blocked: no
1: acer-wireless: Wireless LAN
   Soft blocked: yes
   Hard blocked: no

Nog iets: vanavond heb ik gezien dat bij het opstartproces er kort in het nog zwarte scherm de volgende zin verschijnt: Error: driver r8188 is already registered, aborting' ...
Daarna start Ubuntu verder op. Lijkt of er een of ander conflict is?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/03, 22:50:22 »
Dat "aborting" is waarschijnlijk onschadelijk, omdat het vermoedelijk de onnodige handmatige installatie van het stuurprogramma betreft. Want dat zit immers al standaard in 14.04.

Blokkeer eens een bepaalde kernelmodule:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Zet-de-kernelmodule-acer_wmi-uit

Offline PaulusB

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/03, 22:59:42 »
Wil ik doen. Wil echter eerst melden dat de TP Link nu constant langzaam knippert, maar er verschijnen geen draadloze netwerken in beeld.

Ik ga aan de slag. 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/03, 23:02:37 »
Zal wel lukken, verwacht ik. Hij wordt immers netjes door het systeem herkend en zelfs aangestuurd; het stuurprogje doet dus wat 't moet doen.

Hij is alleen nog geblokkeerd op programmatuurniveau (soft block), en die blokkade is er meestal wel af te rammen, leert de ervaring.  =D
In dit geval is waarschijnlijk acer_wmi de boosdoener.

Offline PaulusB

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/03, 23:24:26 »
Hoi Pjotr, de vlag kan uit! Inderdaad, na de operatie verschijnen nu alle draadloze netwerken in beeld en ik heb verbinding met m'n router kunnen maken. Geweldig man (Romeins inzicht?), dank! Heb een paar weken lopen klooien met dit probleem waar ik alleen nooit was uitgekomen.

Toch een vraag naar wat ik nu precies heb gedaan. Voorzover ik zag heb ik nu een blacklist-bestandje aangemaakt en in een of andere map gestopt. klopt dat? En moet ik nu beducht zijn voor kernel-updates, waarna de hele operatie opnieuw moet?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/03, 23:39:18 »
Hoi Pjotr, de vlag kan uit! Inderdaad, na de operatie verschijnen nu alle draadloze netwerken in beeld en ik heb verbinding met m'n router kunnen maken. Geweldig man (Romeins inzicht?), dank! Heb een paar weken lopen klooien met dit probleem waar ik alleen nooit was uitgekomen.

Toch een vraag naar wat ik nu precies heb gedaan. Voorzover ik zag heb ik nu een blacklist-bestandje aangemaakt en in een of andere map gestopt. klopt dat? En moet ik nu beducht zijn voor kernel-updates, waarna de hele operatie opnieuw moet?
Mooi zo!

Je hebt een bepaalde kernelmodule op de zwarte lijst gezet, waardoor die niet meer wordt geladen. Dat is een eenmalige handeling, waarop toekomstige updates geen invloed hebben. Ook kernel-updates niet. Kortom: je zit goed en je blijft ook goed zitten.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/06/03, 23:41:39 door Pjotr »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/03, 23:52:11 »
Bij sudo rfkill list staat er een op blocked yes
Een sudo rfkill unblock all zou dat moeten opheffen,
check met sudo rfkill list
Als alles nu op no staat zou je WiFi moeten werken.......
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/03, 23:55:43 »
Bij sudo rfkill list staat er een op blocked yes
Een sudo rfkill unblock all zou dat moeten opheffen,
check met sudo rfkill list
Als alles nu op no staat zou je WiFi moeten werken.......
Hij werkt al.  :)

Offline PaulusB

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/04, 14:00:43 »
Thnx all! Veel geleerd en nu de rust om Ubuntu verder uit te vogelen. 

Wel jammer dat er dit soort (de-)programmeerhandelingen nodig is (het woord 'bugs' durf ik hier niet te noemen) om vrij essentiële onderdelen als wifi te laten functioneren. Voor de doorsnee consument (die ik misschien ik wel ben/was) is het een brug te ver om zich te verdiepen in terminals en command-lines. Die wil gewoon uit de doos een werkend apparaat (wie wil dat niet? en dan wordt het algauw een Windows-pc of het aanschaffen van een prijzige upgrade-licentie). Na een dagje uitproberen vind ik Ubuntu eigenlijk een heel jofel systeem. Daar zou voor een breder publiek toch nog meer uit te halen zijn?

Offline PKing

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/04, 14:27:00 »
Als voormalig Windows adept, moet ik wel even kwijt dat het installeren van de diverse Windowsversies ook niet altijd zonder slag of stoot gaat.
Ook daar worden diverse kaarten vaak niet of slecht gevonden, moet je vaak een installatie cd van je moederbord erbij hebben, en het update verhaal gaat ook regelmatig mis.

En met Windows heb je niet de mogelijkheid om even Live van DVD te testen of het e.e.a. wel werkt.

Ik heb nu diverse keren Linux op een computer geplaatst en kom toch weinig echte problemen tegen.
Voor een gratis OS is het minstens net zo goed als Windows wat dan weer vrij veel geld kost.
Out of the box vind ik *buntu en Mint over het algemeen beter werken dan W7-8.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/04, 19:12:32 »
Wel jammer dat er dit soort (de-)programmeerhandelingen nodig is (het woord 'bugs' durf ik hier niet te noemen) om vrij essentiële onderdelen als wifi te laten functioneren.
Het is wel degelijk een fout (bug).... Maar gelukkig geen algemene. Bij de meeste computers met Ubuntu 14.04 / Linux Mint 17 doet dit probleem zich namelijk niet voor, als je dat TP-Link-stekkertje erin prikt. Dan werkt-ie gewoon meteen, zonder geduvel.

Het gaat alleen mis bij bepaalde apparatuurcombinaties. En dan moet je dus inderdaad wat magische toverspreuken in de terminal gooien, om 'm alsnog aan de praat te krijgen.  :)

Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/04, 20:48:07 »
De wifi-kaart in mijn laptop viel telkens na korte tijd gebruik uit.

Heb toen ook de TP-link wifi-adapter in gebruik genomen. Bij gebruik wat verder weg van de router ontstonden  echter de problemen. Volgens mij probeert hij dan terug te vallen op de ingebouwde wifi-adapter (die sterker is dan de TP-link adapter). Die ingebouwde adapter heb ik toen ge-blacklist. Daarna geen problemen meer gehad.

De ingebouwde wifi adapter gevonden middels sudo lshw -html > ijzerwaren.html (zie bijlage)
Daarna:
gksudo leafpad /etc/modprobe.d/blacklist.conf
onderin aangevuld met:
# Zet de draadloze kaart uit
 blacklist rtl8192ce
(afhankelijk van de ingebouwde kaart)

Wellicht sowieso beter om een bestaande ingebouwde adapter in de blacklist lijst te zetten?????
Maak je, bij het klikken op het wifi-icoontje/lijst (in de taakbalk), ook geen foute keuzes meer!

Bij de vorige Xubuntu versies trouwens geen problemen met de ingebouwde wifi-adapter. Zeker van driver veranderd?!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/04, 20:57:37 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline PaulusB

  • Lid
Re: Hoe krijg ik TP Link TL-WN725N nanodreumes op Ubuntu 14.04 aan de praat?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/04, 22:45:06 »
@Ronaldus: dat lijkt een aardige variant op mijn probleem. Mijn interne Realtek-wifikaart gaf echter vanaf het begin geen sjoege. Eerst geprobeerd met Linux Mint Petra, vervolgens dus onder Ubuntu.  Ik heb toen als beginner de hoop op activering van de kaart al snel opgegeven, je verdwaalt op internet in de oplossingen als je onvoldoende diagnosevaardig bent.