Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS  (gelezen 1151 keer)

Heb hier een PC die altijd elke NON-LTS update heeft doorgemaakt.
Recent is natuurlijk 10.04 LTS uitgekomen, maar de update manager laat dat niet zien bovenin de update manager.

sudo update-manager -d geeft ook geen oplossing op die machine.
Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn?

Voor de duidelijkheid, deze PC is meegegaan met elke upgrade vanuit 7.04 geloof ik.
Dus zou het kunnen zijn dat er teveel vervuiling aanwezig is om 10.04 LTS stabiel te kunnen laten draaien?
Of dat er teveel 'te nieuwe software' op is gezet, waardoor dit wordt tegengehouden?

De volgende stap is natuurlijk een clean install te doen, maar zou toch de achterliggende gedachte willen weten waarom hij mij de optie niet geeft.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/05, 15:45:51 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/05, 01:05:24 »
Met update-manager -d ga je naar de test-versie van Ubuntu, dus momenteel 10.10
Dat wil je niet.

Wat hopelijk wel werkt:
update-manager -c

Offline Bloom

  • Lid
Re: 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/05, 02:14:08 »
De volgende stap is natuurlijk een clean install te doen, maar zou toch de achterliggende gedachte willen weten waarom hij mij de optie niet geeft.
Standaard laat Ubuntu alleen een update naar een nieuwe versie zien als dat dezelfde soort is als de huidige. Je huidige versie is een reguliere uitgave. Zeer waarschijnlijk staat in de instellingen van het updatebeheer (Systeem/Beheer/Softwarebronnen en dan tab Updates) ingesteld dat hij als nieuwe distributie-uitgave alleen reguliere uitgaves moet tonen. Dus toont hij de huidige versie 10.04 niet, want dat is een LTS-uitgave (lange-termijn-ondersteunde). Verander de instelling in 'LTS' als je de 10.04 versie gepresenteerd wil zien.
Lezers die versie 10.04 draaien, kunnen dit ook nakijken want bij hen zal standaard ingesteld staan dat hij alleen waarschuwt bij een nieuwe LTS-uitgave. Daardoor zal hij bij de volgende reguliere uitgave, 10.10, ook daar niets tonen. Verander de instelling in 'regulier' als je eind oktober de upgrade-optie naar 10.10 aangeboden wil krijgen.
Persoonlijk heb ik de instelling op 'nooit' staan en doe ik gewoon manueel sudo do-release-upgrade als er een nieuwe versie officieel uitgekomen is.

Re: 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/05, 13:10:18 »
Met update-manager -d ga je naar de test-versie van Ubuntu, dus momenteel 10.10
Dat wil je niet.

Wat hopelijk wel werkt:
update-manager -c
Inderdaad, -d is voor een DEV versie .. mijn fout  :-[
Toch raar dat het zo moet/moest.
BTW, kan het niet meer bevestigen of de '-c' mij wel een update had gegeven, maar de kans van slagen zou wel eens 99,9% kunnen zijn geweest.
Heb nu de PC toch naar 10.04 kunnen krijgen door gebruik te maken van de alternate installation CD.
Deze op een USB stick gezet en de ISO gemount, daarna de update vanuit hier uitvoerbaar gekregen.

@ Bloom , deze stond al ingesteld dat ik de LTS versie wilde hebben, maar hiermee wilde het dus niet lukken.

Hij draait nu netje 10.04, eens kijken of ik op een later tijdstip toch nog maar eens een clean install ga doen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Mikkel

  • Lid
Re: [OPGELOST] 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/05, 17:04:51 »
Recent is natuurlijk 10.04 LTS uitgekomen, maar de update manager laat dat niet zien bovenin de update manager.

Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn?

De melding dat de upgrade naar 10.04 te downloaden is, verschijnt pas eind juli, wanneer 10.04.1 klaar is. (Heb ik al verschillende keren op het forum gelezen.)

Re: 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/06, 10:27:41 »

@ Bloom , deze stond al ingesteld dat ik de LTS versie wilde hebben, maar hiermee wilde het dus niet lukken.

Hij draait nu netje 10.04, eens kijken of ik op een later tijdstip toch nog maar eens een clean install ga doen.

Binnen Ubuntu heeft 10.04 nog niet de status van LTS.
Je moet dus instellen dat je alle Reguliere versies wilt hebben.

Pas bij 10.04.1 Krijgt hij de LTS status en zal je in het scherm een melding krijgen om te updaten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

DarkEra

  • Gast
Re: 9.10 geeft geen update mogelijkheid naar 10.04 LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/06, 10:36:36 »
Binnen Ubuntu heeft 10.04 nog niet de status van LTS.
Je moet dus instellen dat je alle Reguliere versies wilt hebben.

Pas bij 10.04.1 Krijgt hij de LTS status en zal je in het scherm een melding krijgen om te updaten.


Dat is alleen van toepassing op de 8.04 LTS versie van Ubuntu.

Een weekje terug had ik de 9.10 nog draaien, verse install en de update manager gaf netjes aan dat er een nieuwe versie beschikbaar was: Ubuntu 10.04 LTS. Dit zonder iets of wat aangepast te hebben.