Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bij opstarten automatisch terminal commando uit laten voeren.  (gelezen 1227 keer)

Offline Hayertjez

  • Lid
Hallo allen,

Ik heb zelf een Ununtu server staan. Hierop heb ik naast een NAS ( via zentyal) ook een minecraft server op gemaakt. Nu wil graag dat de minecraft server automatisch opstart. Normaal moet je deze opstarten door middel van wat terminal commando`s. Is het mogelijk om een bestandje te maken dat ervoor zorgt dat deze codes direct in de terminal worden ingevoerd.
Of:
Ik weet dat een Mac ( die heb ik namelijk ook ) via de terminal contact kan maken met die server dat zou ook een mogelijkheid zijn en misschien nog beter. Hoe moet ik zoiets aanpakken?

Re: Bij opstarten automatisch terminal commando uit laten voeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/23, 09:02:34 »
Je kan scripts in /etc/rc.local zetten, deze worden uitgevoerd na het opstarten.

Je kan dan zoiets zetten als:

su <gebruikersnaam> -c 'pushd <map-waar-minecraft-staat>; java -jar minecraft.jar 2>&1 >/dev/null &; popd'

Anders kan je ook een rc-script maken in /etc/init.d, maar daar kan ik je helaas niet mee helpen aangezien Ubuntu het upstart-systeem gebruikt, waar ik niet zo goed mee kan werken (ik geloof dat er in /etc/init.d/ ofwel een README-file staat, ofwel een skeleton-bestand dat als voorbeeld dient om een script te maken)

UPDATE: Om via een andere computer te verbinden met je server kan je SSH gebruiken. De ssh-client komt standaard voorgeïnstalleerd met Mac, dus dat is geen probleem. Om een ssh-server te maken is het voldoende om het pakket openssh-server te installeren op Ubuntu. De standaardconfiguratie van openssh-server werkt direct out-of-the-box; hier moet niets meer aan gewijzigd worden. Om te verbinden, moet je in de terminal van de client het volgende typen:

ssh <gebruiker>@<hostnaam>

Nu zal je wachtwoord gevraagd worden en krijg je een shell.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/23, 09:10:40 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net