Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: los willekeurige vastlopers op  (gelezen 2787 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: los willekeurige vastlopers op
« Gepost op: 2018/11/10, 17:10:01 »
Op bepaalde apparatuurcombinaties met een Intel CPU, kun je willekeurige vastlopers meemaken. Dit kan vaak worden opgelost door de maximale slaapstatus van de CPU te verminderen. De prijs die je daarvoor betaalt is een toename van het stroomverbruik, maar waarschijnlijk niet veel.

Daarvoor ga je als volgt te werk:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Willekeurige-vastlopers-op-Intel-gebaseerde-computers
(punt 16, linkerkolom)

Doe er je voordeel mee!   :)

P.S.: In Ubuntu vervang je "xed" door "gedit" in de opdrachtregel.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/10, 17:15:38 door Pjotr »

Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/10, 17:58:46 »
Geldt dit alleen voor Bay Trail CPU's, of ook voor andere?
https://ark.intel.com/products/codename/55844/Bay-Trail

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/10, 18:24:57 »
Dat hele gedit zever brengt niks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/10, 18:43:06 »
Bij mij werkt het wel, op Ubuntu 18.04. Met volgend commando gaat het zeker:
sudo nano /etc/default/grub
Dit opent het bestand in de editor nano, die in de terminal zelf werkt. Bewerken op intuïtieve manier met de pijltjestoetsen, Ctrl+S om op te slaan, Ctrl+X om de editor te verlaten (je krijgt nog gelegenheid het bestand op te slaan als dat nog niet is gebeurd).

Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/10, 18:44:11 »
@Tom grub proberen., mss.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/10, 18:48:52 »
@Tom grub proberen., mss.
Ik hoop dat Tom begrijpt wat hiermee bedoeld wordt. Ik alvast niet in eerste instantie -> Tom, je blijkt inderdaad "grup" te hebben getypt in plaats van grub. Toch zal dat je probleem niet oplossen, vermoed ik. Ik krijg een foutmelding dat het bestand niet gevonden wordt. Jou foutmelding geeft aan dat gedit niet met admin: overweg kan. Zou kunnen te maken hebben met het feit dat je Xubuntu blijkt te gebruiken. En dan is mogelijk het authorisatiebestand niet geïnstalleerd, dat gedit moet toelaten bestanden van de beheerder aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/10, 18:54:15 door vanadium »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/10, 19:31:51 »
Hier staat trouwens een mooie uitleg, door Dell, van de verschillende C-states (tot en met 6):
https://www.dell.com/support/article/nl/nl/nlbsdt1/qna41893/what-is-the-c-state-?lang=en

Of het ook andere CPU's dan Bay Trail treft, weet ik niet. Bij rare willekeurige vastlopers kun je, ook bij andere Intel-CPU's, in elk geval gewoon even proberen of het helpt...
« Laatst bewerkt op: 2018/11/10, 20:41:40 door Pjotr »

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/10, 19:38:22 »
@Tom grub proberen., mss.
Ik hoop dat Tom begrijpt wat hiermee bedoeld wordt. Ik alvast niet in eerste instantie -> Tom, je blijkt inderdaad "grup" te hebben getypt in plaats van grub. Toch zal dat je probleem niet oplossen, vermoed ik. Ik krijg een foutmelding dat het bestand niet gevonden wordt. Jou foutmelding geeft aan dat gedit niet met admin: overweg kan. Zou kunnen te maken hebben met het feit dat je Xubuntu blijkt te gebruiken. En dan is mogelijk het authorisatiebestand niet geïnstalleerd, dat gedit moet toelaten bestanden van de beheerder aan te passen.

Ja het werkt ,dank u wel :-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/10, 19:40:30 »
Dat hele gedit zever brengt niks.
Hier werkt het wel:gedit admin:///etc/default/grubHierna moet ik wel 2x het sudo wachtwoord invoeren ..........
(of ik maak tiepvauten)
Edit: Tom we waren tegelijk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: los willekeurige vastlopers op
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/10, 19:45:38 »
Hierna moet ik wel 2x het sudo wachtwoord invoeren ..........
(of ik maak tiepvauten)
Geen tikfouten. Bij admin:// moet je altijd twee keer je wachtwoord inkloppen; althans de eerste keer.  :)

Eerst moet de locatie van het bestand worden aangekoppeld, en daarna moet het bestand worden geopend.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/10, 19:47:21 door Pjotr »