Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart  (gelezen 1664 keer)

Offline wilgerlot

  • Lid
Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Gepost op: 2011/04/30, 14:25:45 »
Nadat mijn PC is voorzien van een nieuwe videokaart, kom ik bij het booten van Ubuntu 10.04.2 LTS in een terminalvenster terecht. Na aanmelding en inloggen lukt het me niet om van hier in de normale grafische omgeving te komen. Wie kan mij vertellen hoe dat moet? Als ik Ubuntu boot van CD, doet het probleem zich niet voor. Ook in Windows start de computer normaal op.


Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/30, 14:50:31 »
Je komt in een grafisch scherm, als je achter de prompt($) typt startx, krijg je een foutmelding en je komt niet in X dan zal eerst de juiste driver geïnstalleerd moeten worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/30, 18:29:39 »
Ik krijg inderdaad o.a. de melding: 'failed to load nvidia kernel module' en 'no drivers available'. Hoe installeer ik de driver als ik nergens bij kan omdat ik niet uit het terminalvenster kom?

Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/30, 19:01:15 »
Welke videokaart heb je vervangen met welke videokaart?

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/30, 19:42:31 »
De oude was een Nvidia, maar de nieuwe weet ik niet. Moet ik even navragen. Kom ik morgen op terug. Maar hoe kan het dat Window geen problemen geeft en bij booten van CD Ubuntu ook niet? Dan wordt de kaart wel herkend.

Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/30, 20:42:45 »
De oude was een Nvidia, maar de nieuwe weet ik niet. Moet ik even navragen. Kom ik morgen op terug. Maar hoe kan het dat Window geen problemen geeft en bij booten van CD Ubuntu ook niet? Dan wordt de kaart wel herkend.
Omdat de Ubuntu live-cd geen drivers voor Nvidia-kaarten heeft geïnstalleerd. Hoe komt het dat je niet eens weet wat voor hardware je in je computer stopt?

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/01, 19:28:03 »
De nieuwe videokaart is een ATI R4350. Er staan ook nog de volgende coderingen op: G71-VA31021. Deze vervangt de Nvidia Geforce kaart. Ik heb inmiddels ook een CD (iemand anders had de kaart gemonteerd) met driver, maar alleen voor Windows.
Dus nogmaals mijn vraag: welke commando's moet ik geven om vanuit het terminalvenster waar ik niet uit kom, de driver te installeren?

Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/01, 19:32:53 »
In het GRUB (shift tijdens opstarten) kan je kiezen voor recovery mode, Daar staat failsafex ofzo, start die op en deinstalleer de oude drivers en installeer de nieuwe drivers ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/01, 19:32:59 »
Bij beheer - stuurprogramma´s - die kijkt dan voor u , of er beschikbaar zijn.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/01, 20:33:26 »
Beide suggesties werken niet. Ik kan niet in de grafische omgeving komen, dus ook niet bij Beheer - Stuurprogramma 's, dus hier kom ik niet verder. Bij opstarten in de recovery mode/failsafex krijg ik niets wat ook maar verwijst naar drivers.
Ik kan helaas geen screenshot maken, want ik gebruik voor deze discussie een andere computer.

Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/01, 20:42:42 »
Als je in failsafeX opgestart heb kun je toch de drivers installeren?  ???

Systeem> Beheer> Extra Stuurprogramma's
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/01, 20:43:10 »
Start op in de recovery mode.
Na de hoop tekst kom je in een menu terecht.
Eén van de opties is iets wat te maken heeft met de fixen van de Xserver.
Vind je dit niet dan kies je de eerste optie en dan start je gewoon door. Normaal gezien start hij nu op met de vesa driver en moet je een grafische omgeving krijgen. Zo kan je toch naar System>...enz...

Lukt dit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/01, 21:06:44 »
Ik heb alle mogelijkheden in de Recovery mode al geprobeerd, maar ik kom niet in de grafische omgeving. Dat is het probleem. Ik blijf maar in het terminal venster eindigen. Daar kan ik dan wel inloggen en mijn password ingeven, waarna de 'prompt' volgt. Ik zou van hieruit dus wel commando's kunnen geven, maar welke?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/01, 21:14:04 »
Kies voor de recovery lijn maar druk NIET op Enter maar op de toets e
Nu zie je een kader met tekst in.
Navigeer met de pijltjes toets tot achter de lijn waar splash staat.
Zorg voor een spatie en tik in:
acpi=off
Dan weer een spatie en tik dan het volgende:
xforcevesa
Hierna moet je geloof ik Ctrl+X doen om te booten. ( Is even uit het hoofd. Onder de kader staan instructies en daar staat ook bij wat je moet doen om te booten.)

Met xforcevesa word de vesa driver geforceerd om te starten. Hopelijk lukt het hiermee.
Gaat het nog niet dan zit er denk ik één ding op en dat is de oude kaart er terug in. Even opstarten. Driver voor die kaart uitschakelen/deïnstalleren. Daarna computer uitzetten. Andere kaart er weer in en zo opstarten.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline wilgerlot

  • Lid
Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/01, 21:48:46 »
Ik ga het proberen.
Dankjewel voor je hulp.

Re: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/02, 11:15:22 »
Je kunt misschien ook de oude Nvidea-drivers verwijderen vanuit de terminal. Met dpkg -l | grep nvidia kun je zien wat geïnstalleerd staat, en met sudo apt-get purge pakketnaam kun je die verwijderen.

Offline wilgerlot

  • Lid
OPGELOST: Ubuntu 10.4 start niet na vervanging videokaart
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/02, 17:15:59 »
Ik heb het probleem opgelost door Ubuntu opnieuw vanaf CD te installeren. Hierdoor werd de nieuwe kaart wel automatisch herkend. Dank jullie wel voor het meedenken.