Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot, maar dan andersom  (gelezen 561 keer)

tab10

  • Gast
Dual boot, maar dan andersom
« Gepost op: 2008/05/08, 14:42:00 »
Weer de zoveelste dual boot vraag, maar dan met een twist.

Ik heb nu ubuntu 8.04 schoon erop met 3 partities (swap, home en root) en ik wil hiernaast winxp draaien voor onder andere games (cedega geprobeerd.. niet gelukt...).

Mij vraag is nu ook kan ik gewoon de windows cd erin gooien en installeren of moet ik nog iets bijzonders doen?

Offline Mij

  • Lid
Dual boot, maar dan andersom
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 14:50:54 »
Volgens mij zet Windows zichzelf op de hele schijf...

Dual boot, maar dan andersom
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 14:52:31 »
Eerst een partitie maken in fat32 of ntfs dan opstarten met de windows cd als eerste boot. Windows XP installeren en na de installatie een grub herstel doen: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/ omdat Windows Grub overschrijft.
Ik had zelf een aparte harddisk(IDE) voor Windows gemaakt en op mijn SATA schijf nog een partitie voor Windows programma's. Het enige waar ik tegen aan liep was dat ik de boot volgorde van de schijven moest veranderen. Ik neem aan dat jij het over een schijf hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

tab10

  • Gast
Dual boot, maar dan andersom
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 14:57:08 »
Ik heb idd 1 schijf en ik zal even kijken of deze methode gaat lukken, alleen hoe maak ik nu alsnog een nieuwe partitie aan. De enige plek met partities die ik heb gezien is tijdens de installatie. Heb wel gezien dat er andere programma's zijn die dit ook kunnen nar de installatie, maar heb nog niet echt een makkelijke gevonden.

Kun je iets aanbevelen?

Thx

Dual boot, maar dan andersom
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 15:15:11 »
systeem=>beheer=>partitiebewerker.

als deze er niet staat:
sudo apt-get install gparted
of gparted zoeken en installeren in synaptic gaat ook natuurlijk.