Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe te tellen met SATA en IDE  (gelezen 1923 keer)

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Gepost op: 2007/12/29, 22:22:35 »
Ik heb Ubuntu op mijn SATA schijf staan versie 7.4 op sda 4 h0,3 en 7.10 op sda 6 hd0,5. Nu heb ik een IDE schijf er in gebouwd met daar op XP.
Op IDE 0 zit mijn DVD brander op IDE 1 dus de schijf met XP is dit nu hd1,0 of iets anders, ik krijg de schijf niet aan de gang via Grub.
Dus als iemand weet hoe de telling is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 22:39:23 »
@Gijsbert ik hab het andword niet
maar zit die IDE 0 zit mijn DVD brander op IDE 1 dus op 1 kabel!!

ik werk ook met Sata maar wil een IDE schijf inbouwen maar mijn moeder bord heeft geen IDE voor cd

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 22:52:20 »
Joop905 op min moederbord zitten twee IDE aansluitingen IDE 0 en IDE 1, mijn DVD brander op IDE 0 met een aparte kabel en mijn harddisk op IDE 1 met een aparte kabel.
Op elke IDE aansluiting kunnen twee apparaten aangesloten worden met een kabel met twee connectors+connector voor op de IDE aansluiting op het moederbord.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 23:10:43 »
ik weet hoe het werkt
maar op mijn moeder bord zit er 1 IDE waar een cd brander opzit
maar wil ook een IDE hardeschijf bij zetten  http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=36425&sortera=1 nog niet oud
ik zag je vraag vroeg me af of dat kon CD/Schijf op een IDE

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/29, 23:30:28 »
Joop als je maar een kabel hebt waar je twee apparaten op aan kan sluiten.
Dan moet je even kijken op de achterkant van je cd speler dan zie je een aantal pennetjes zitten en daarop een jumper (verbindingsstuk, met een kleur) even kijken of deze op Master of Slave staat, dan je harddisk op master of slave zetten met een jumper, is je cd speler master dan je harddisk op slave en vise versa.
Je huidige harddisk is zeker een sata.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline joop905

  • Lid
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/29, 23:34:21 »
@Gijsbert bedankt ik begrijp het het kan dus.
mijn huidige harddisk is een sata.

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/30, 01:50:35 »
Je kan altijd 2 verschillende apparaten op 1 IDE kabel aansluiten.
echter,
((en daarom word het afgeraden))

De snelheid op de kabel word bepaald door het langzaamste apparaat.

Je cd-rom is nu niet echt snel, dus de performance van de HD word minder, want die is normaal gesproken altijd sneller dan een rom-player.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Quatroking

  • Gast
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/30, 02:01:54 »
IDE0=HDA
IDE1=HDB

tenminste zo staat het bij mij, primaire IDE poort. secundair weet ik niet, m'n cd staat daarop.

Offline atomos

  • Lid
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/30, 02:56:52 »
Citaat van: Gijsbert
Ik heb Ubuntu op mijn SATA schijf staan versie 7.4 op sda 4 h0,3 en 7.10 op sda 6 hd0,5. Nu heb ik een IDE schijf er in gebouwd met daar op XP.
Op IDE 0 zit mijn DVD brander op IDE 1 dus de schijf met XP is dit nu hd1,0 of iets anders, ik krijg de schijf niet aan de gang via Grub.
Dus als iemand weet hoe de telling is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
mischien bedoel je dit >
je hebt een mama plank met 1 IDE en 2 sata aansluitingen.
IDE0 zit je fikker
sda zit je linux
nu wil je een IDE hd aansluiten als master of als slave (is ff nu niet belangrijk)
ik heb dit een paar weken geleden geprobeerd en dat ging niet.
met windows ging het wel maar toen met kubuntu installen ging het verkeerd.
MBR op hd0,0 of grub ging fout. :-(
linux en wondoos gaan anders om met de volgorde van tellen.
ik bedoel (ff uitmijn hoofd) windows kijkt naar de bios hoe de volgorde is van de aangesloten externe opslag appr. en linux kijkt naar de werkelijke volgorde van de aangesloten externe opslag appr.
ik heb hier:
IDE master > fikker
SDA > sata
SDB > sata
nu wilde ik de fikker als slave en als master een ATA hangen.. nou dat kreeg ik dus niet voor elkaar :-(
mischien jij wel, of iemand anders.. ik hoor het graag..
p.s.mijn mama plank is een ASUS P5VD2-VMSE

gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/30, 12:30:22 »
Ed, ik heb twee IDE aansluitingen en twee SATA. IDE telt ook vanaf 0 op het moederbord, dus ik heb 1kabel waar mijn brander opzit en 1kabel waar twee harddisks zitten 1 master en 1 slave.
Nu is mijn sata van 400GB verdeelt in diverse partities in grub staat (hd0,5) bij root voor mijn partitie waar Gutsy opstaat.
Dus Grub ziet mijn sata als 1e schijf. Dus mijn vraag is hoe tel je in Grub verder voor je IDE harddisk. (hd1,0) heb ik al geprobeerd maar dit werkt niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/31, 14:58:16 »
De oplossing gevonden:
Ik heb eerst Gutsy op een vrije partitie geïnstalleerd, daarna gekeken in de menu.lst daaruit bleek dat mijn SATA schijf hd1 (sdb)geworden door het bijplaatsen van de IDE schijf.
Hierna heb ik de menu.lst aangepast dus alles waar een nul stond veranderd in een 1 bijv (hd0,5) wordt dan (hd1,5) ook voor mijn splashscreen moest dat veranderd worden. Alleen windows bleef (hd0,0)
Bij het opnieuw opstarten kreeg ik nog steeds de Grub van mijn oude Gutsy installatie.
Ik moest nog mijn Bios veranderen en wel de keuze mogelijkheid Harddisk Boot Priority van mijn SATA naar de IDE schijf.
Hierna heb ik nog even de Grub op nieuw geïnstalleerd op de IDE schijf: http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Nu weet ik het temiste voor een volgende keer.  :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline atomos

  • Lid
Hoe te tellen met SATA en IDE
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/31, 15:47:59 »
hartelijk dank voor het uitzoeken en mee laten delen van je bevindingen.
het geeft mij een verkorting van uitzoeken enzo als ik de boel weer een keer opnieuw ga installen :-)

Gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux