Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single  (gelezen 4411 keer)

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #25 Gepost op: 2016/11/03, 21:18:21 »
@Johan Joost

dat wil nu lukken dat ik hier ook zit te knoeien op een HP, een Prodesk.

Wat ik tot nu toe al te weten ben gekomen is het volgende:

Men zegt steeds dat UEFI moet UIT staan en LEGACY moet AAN staan voor gebruik voor Ubuntu, maar...
dan kan je absoluut niet booten met een ubuntu-USB die gemaakt werd via "opstartschijf aanmaken" of "etcher" of "unetbootin"
Daartegenover boot je met dezelfde instelling wel met een W10 USB welke aangemaakt is via Rufus onder W10 !!!.

Als je UEFI terug AAN zet, dan kan er wel geboot worden van een ubuntu-USB die gemaakt werd via "opstartschijf aanmaken" of "etcher" of "unetbootin"

En komt het straffe, resultaat met mijn laatste test:
Ubuntu-ISO naar USB geïnstalleerd via Rufus onder W10 boot altijd, of die UEFI nu AAN of AF staat !

Wat moet ik daar nu uit besluiten?
-Ofwel snap ik nog steeds niet wat al die instellingen in de BIOS nu juist doen,
-of is het zoals Just ooit schreef:
Citaat
UEFI is een crime
-of ontbreekt er iets in de Linux-modules om een ISO naar USB te schrijven.

Wees maar gerust Johan Joost dat je laptop ok is, je deed tests voor geheugen en schijf met positieve resultaten.
Het heeft wellicht te maken met wat ik hierboven schreef: je USB-stick is momenteel niet capabel om ermee te booten...
Probeer het bij iemand met W10 via Rufus.

Rufus hier downloaden:   http://rufus.akeo.ie/
Dan hebben wij hetzelfde probleem en dat schept een band! ik ga nu proberen wat Vanadium hierboven adviseerde. Een opstartbare usbstick en ook opstartbare dvd maken en daar het iso van Ubuntu op zetten. Dat ga ik dus nu proberen met de Startup Disk Creator. Terminalcommando: usb-creator-gtk
« Laatst bewerkt op: 2016/11/03, 21:22:17 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #26 Gepost op: 2016/11/03, 21:36:02 »
@Johan Joost
Citaat
Een opstartbare usbstick en ook opstartbare dvd maken en daar het iso van Ubuntu op zetten. Dat ga ik dus nu proberen met de Startup Disk Creator

Startup Disk Creator is hetzelfde als Opstartschijf aanmaken.
Dat moet je dus al niet proberen om een USB aan te maken.

Als js niet over een Win computer beschikt om via Rufus een USB te maken, dan rest je slechts de mogelijkheid een DVD te maken.
DVD werkt altijd, doch is traag. Komt daar ook nog bij dat dit medium op de achtergrond geraakt is sinds de mogelijkheid kwam om met USB hetzelfde te doen.

Ben benieuwd wat je rewultaat zal zijn...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #27 Gepost op: 2016/11/05, 11:10:42 »
@jvecht, @vanadium, @emvedeesje Donderdagavond heb ik na mijn werkdag op de donderdag nieuw aangeschafte 32Gb usb-stick met Ubuntu een opstartbare stick kunnen maken met Ubuntuversie 16.04 LTS met behulp de Startup diskcreator. Alles verliep vlotjes en draait weer naar behoren. Ik heb het systeem vers geinstalleerd. Voor mijn eigen gegevens had ik al  langer de gewoonte om deze op een externe harddisk op te slaan. Meteen een goede backup! Met het installeren van een aantal programma´s in het Softwarecenter alles met elkaar misschien uurtje werk. In het begin van het installatieprogramma wel een home-partitie (326,06 Gb), een /-partitie van  132,25 Gb en ook een geheugenpartitie aangemaakt (is nu 7,45 Gb). De totale harddisk in de HP Probook is 500 Gb. Ik had uiteraard niet de interventie van een Win-toepassing nodig om een opstartbare dvd en usb-stick aan te maken.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 11:22:56 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #28 Gepost op: 2016/11/05, 12:44:14 »
Het was dus blijkbaar de installatiestick. Veel succes met je nieuwe Ubuntu 16.04.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #29 Gepost op: 2016/11/05, 12:49:46 »
Hoi Johan,

Goed nieuws! Je bent echt een doorzetter, jij!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #30 Gepost op: 2016/11/05, 15:33:28 »
@Johan Joost

gelukkig dat het met de startup disc creator gaat.

Bij mijn HP is het spijtig genoeg nodig de omweg via rufus op W10 te maken. Ik hou daar niet van, ik heb liever alles van linux.

Eind goed, al goed!

Succes!
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #31 Gepost op: 2016/11/05, 18:17:45 »
@Johan Joost
Citaat
Een opstartbare usbstick en ook opstartbare dvd maken en daar het iso van Ubuntu op zetten. Dat ga ik dus nu proberen met de Startup Disk Creator

Startup Disk Creator is hetzelfde als Opstartschijf aanmaken.
Dat moet je dus al niet proberen om een USB aan te maken.

Als js niet over een Win computer beschikt om via Rufus een USB te maken, dan rest je slechts de mogelijkheid een DVD te maken.
DVD werkt altijd, doch is traag. Komt daar ook nog bij dat dit medium op de achtergrond geraakt is sinds de mogelijkheid kwam om met USB hetzelfde te doen.

Ben benieuwd wat je rewultaat zal zijn...
Bedankt voor je reactie. Mij is het in elk geval perfect gelukt met de Startup Disk Creator. Heb ik gedaan met de toen al werkende 16.04 LTS-versie op de usb-stick. Kennelijk heeft Cannonical op dit punt ook al Ubuntu verder verbeterd. Momenteel werk ik ¨gewoon¨ op de harddiskgeinstalleerde versie van Ubuntu 16.04 LTS. Alles werkt dus perfect en dat zonder de hulp van Windows ofwel Wind hoos ! ;-)
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 18:29:28 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #32 Gepost op: 2016/11/05, 18:19:46 »
Het was dus blijkbaar de installatiestick. Veel succes met je nieuwe Ubuntu 16.04.
Ja bedankt, het werkt nu perfect! Wat de installatiestick van Ubuntu betreft : komt het vaker voor dat deze sticks niet volledig goed werken? Ze verkopen deze sticks wel...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #33 Gepost op: 2016/11/05, 18:20:49 »
Hoi Johan,

Goed nieuws! Je bent echt een doorzetter, jij!

groet,

Just
Ja bedankt, het werkt nu perfect! Keep going strong zou ik zo zeggen. Het werkt nu perfect! Wat de installatiestick van Ubuntu betreft : komt het vaker voor dat deze sticks niet volledig goed werken? Ze verkopen deze sticks wel...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #34 Gepost op: 2016/11/05, 19:04:10 »
Hoi Joost,

Ik maak als steunpunt regelmatig op verzoek die sticks, check ze eerst en dan verzenden. Nog nooit problemen mee gehad, maar eerlijk gezegd ruil ik ze bij problemen natuurlijk gewoon om.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #35 Gepost op: 2016/11/05, 19:33:31 »
Hoi Joost,

Ik maak als steunpunt regelmatig op verzoek die sticks, check ze eerst en dan verzenden. Nog nooit problemen mee gehad, maar eerlijk gezegd ruil ik ze bij problemen natuurlijk gewoon om.

groet,

Just
Hoi Just,

En waar ruil je ze dan gewoon om? In Engeland of bij een ander adresje in Nederland?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #36 Gepost op: 2016/11/05, 20:29:04 »
@Johan Joost

gelukkig dat het met de startup disc creator gaat.

Bij mijn HP is het spijtig genoeg nodig de omweg via rufus op W10 te maken. Ik hou daar niet van, ik heb liever alles van linux.

Eind goed, al goed!

Succes!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat! Het resultaat is in elk hetzelfde, je werkt met Ubuntu 16.04 LTS Succes
Joost
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #37 Gepost op: 2016/11/05, 22:17:45 »
Hoi Johan,

Ik koop ze in, maak er een stick van met dd, labeltje eraan en in de post na een zorgvuldige controle. Als er eentje fout blijkt pak ik een nieuwe en maak hem opnieuw. Dan krijg je de oorspronkelijke verpakking weer bij.

Maar dat is nog nooit het geval geweest.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #38 Gepost op: 2016/11/05, 22:33:23 »
Hoi Johan,

Ik koop ze in, maak er een stick van met dd, labeltje eraan en in de post na een zorgvuldige controle. Als er eentje fout blijkt pak ik een nieuwe en maak hem opnieuw. Dan krijg je de oorspronkelijke verpakking weer bij.

Maar dat is nog nooit het geval geweest.

groet,

Just
Hoi Just,

Dat is professioneel, perfect. Zou ik mijn bestelling van die stick ook om kunnen wisselen en waar? Hoewel ik nu zelf ook een opstarbare stick heb gemaakt met de creator. De stick is van Philips en heb ik bij het boekenstalletje in het station van Haarlem gekocht. Bevat met elkaar 32 Gb aan ruimte. voor deze toepassing wel iets te veel natuurlijk. Hoe groot koop je ze zelf voor deze toepassing? Welke Ubuntu-programma is dd? Ik neem aan een dvdbrandprogrammatje?

Greetz, Johan Joost
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #39 Gepost op: 2016/11/05, 22:46:39 »
@    Johan Joost,

dd = een brandmethode die gebruikt wordt om een opstartbare (bootable) USB-stick te maken. Dit gebeurd met het dd-commando in een terminal.

Info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dd_(Unix)         ..... http://www.computerhope.com/unix/dd.htm          ....https://linuxconfig.org/learning-linux-commands-dd

....https://www.tutorialspoint.com/unix_commands/dd.htm     ..... http://askubuntu.com/questions/372607/how-to-create-a-bootable-ubuntu-usb-flash-drive-from-terminal

Een bootable USB-stick maken --> grootte 4GB
Een bootable USB-stick voor meerdere distro's maken: gebeurd met Multisystem (UbuntuSoftware) --> 16GB, 32GB naargelang hoeveel distro's je wil.

**Het voordeel van het gebruik van een USB-stick is: je kan steeds een nieuwere .iso branden van een 'Linux-distro' ...de stick is herbruikbaar en een DVD-rw is beperkt herschrijfbaar --> een DVD-r is niet herbeschrijfbaar ...dit scheelt ook in kosten...**Uiteraard: het systeem moet van een USB-stick kunnen booten/opstarten.

** Je kan een USB-stick ook 'persistent' maken :

https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent     ......https://help.ubuntu.com/community/mkusb/persistent

.....http://askubuntu.com/questions/397481/how-to-make-a-persistent-live-ubuntu-usb-with-more-than-4gb

Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/05, 23:07:46 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #40 Gepost op: 2016/11/06, 09:50:39 »
@spievensterke
Citaat
https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent
http://askubuntu.com/questions/397481/how-to-make-a-persistent-live-ubuntu-usb-with-more-than-4gb
Dit zou te mooi zijn om waar te zijn, daar zoek ik reeds lang naar...
Merk echter op: dit kan niet meer in Ubuntu 16.04.1

Het valt me ook op bij startup disc creator om een USB opstarter te maken, dat er blokken van 2048 bytes weggeschreven worden i.p.v. 512 bytes.
Dat heeft gevolgen:
- je ziet in gparted een USB-pen die plots 4 x zo groot is qua capaciteit
- dat maakt het onmogelijk om partities toe te voegen op die USB
- dat vraagt veel lastige acties via gparted om die USB pendrive nog te kunnen hergebruiken voor data opslag, alleszins niet simpel.

Ik worstel nog steeds met die startup disc creator.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: USB-Stick Ubuntu 16.04 LTS Desktop - Single
« Reactie #41 Gepost op: 2016/11/06, 11:36:47 »
Hoi Just,

Dat is professioneel, perfect. Zou ik mijn bestelling van die stick ook om kunnen wisselen en waar? Hoewel ik nu zelf ook een opstarbare stick heb gemaakt met de creator. De stick is van Philips en heb ik bij het boekenstalletje in het station van Haarlem gekocht. Bevat met elkaar 32 Gb aan ruimte. voor deze toepassing wel iets te veel natuurlijk. Hoe groot koop je ze zelf voor deze toepassing? Welke Ubuntu-programma is dd? Ik neem aan een dvdbrandprogrammatje?

Greetz, Johan Joost

Als je me je oude stick stuurt met een postzegel voor de retourzending zet ik daar wel weer de Ubuntu installatie op, check dat zorgvuldig en stuur je hem terug met labeltje. Stuur me dan een berichtje voor mijn adres.

Je moet minstens 2 GB hebben, maar in de praktijk zijn het tegenwoordig 8 GB dingen voor hetzelfde geld.

dd is een terminalprogramma voor het dupliceren van schijven. Disk Duplicate denk ik dan, maar de echte verklaring schijnt toch wat anders te zijn. Perfect ding. Zoals de experts zeggen, je werkt rechtstreeks op het ijzer :D. Maar denk erom, pak je per ongeluk niet je stick maar je harddisk? Dan kan je alleen nog zwaaien!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021