Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instaleren fonts werkt niet altijd  (gelezen 713 keer)

instaleren fonts werkt niet altijd
« Gepost op: 2009/02/23, 15:37:48 »
Ik heb in de loop der tijd een aantal truetype fonts gedownload en geinstalleerd met fc-cache. Dit gaat meestal goed, maar sommige fonts hebben niet het gewenste uiterlijk. Ik heb dit probleem bijvoorbeeld met het font "Vatican Rough Letters 8th century.ttf". Als ik deze gebruik in Openoffice dan krijg ik een doodgewoon recht lettertje. Als ik het lettertype met lettertypeviewer bekijk, dan valt mij op dat ik niet de nederlands zin ("pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct"), maar de engelse zin ("The quick brown fox jumped over de lazy dog") te zien krijg. Wat me ook opvalt is dat bij de meeste fonts, die niet doen wat ik verwacht, de lettertypeviewer geen cijfers weergeeft, maar blokjes. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?

met vriendelijke dank
Frank

Re: instaleren fonts werkt niet altijd
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/23, 19:23:17 »
Misschien helpt het als je een linkje zet naar dat bewuste font. dan kunnen we ook eens een kijkje nemen. Sommige fonts zijn wat minder uitgewerkt dan andere, misschien ligt het daar aan...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: instaleren fonts werkt niet altijd
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 20:43:40 »
ik heb het font hier gevonden:
http://www.urbanfonts.com/fonts/Vatican.htm

Ik heb de win-versie gedownload, wellicht dat dat het probleem is, hoewel dat niet zou mogen uitmaken met truetype fonts.

Offline Floris

  • Lid
Re: instaleren fonts werkt niet altijd
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 21:06:04 »
Dat het een ‘Windows font’ is maakt niets uit, dezelfde gebruik je onder Linux.  Verder ondersteunt dit font—als ik het zo goed zie op die site—geen andere karakters dan het standaard Latijnse alfabet; het kan dus kloppen dat je geen cijfers ziet.

Overigens zie ik ook ‘gewone’ karakters als ik het font gebruik op mijn puter, en ook in andere programma’s dan OOo.  Geen idee waar dat vandaan komt…
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).