Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty  (gelezen 10346 keer)

Offline eekie1

  • Lid
Het netboek is voorzien van een Atheros AR5B95 draadloze adapter volgens Everest in Windows of een AR9285 adapter volgens ubuntu en van een bedrade Atheros AR8132 fast ethernet controller volgens beide. Onder Windows werken ze alletwee uit de doos, maar onder ubuntu doen ze het geen van beide.
Nu heb ik de Madwifi driver en de AR8132 linux driver gedownload  onder Windows en toen verplaatst naar mijn persoonlijke map.
Het installeren van Madwifi start met het commando make. Na een hoopgevend begin krijg ik de volgende foutmeldingen:
home/johan/madwifi-0.9.4/net80211/ieee80211_power.c:240: error: implicit declaration of function '__skb_append'
make[3]: *** [home/johan/madwifi-0.9.4/net80211/ieee80211_power.o] Error 1
make[3]: *** [home/johan/madwifi-0.9.4/net80211] Error 2
make[1]: *** [module_/home/johan/madwifi-0.9.4] Error 2
make: *** [modules] Error 2

De driver voor bedraad netwerk is gezipt maar laat zich zelfs niet uitpakken. De archief manager geeft de volgende meldingen:

gzip: stdin: decompression OK, trailing garbage ignored
tar: Child returned status 2
tar: Error exit delayed from previous errors

Handmating uitpakken van de  tar.gz file geeft dezelfde foutmeldingen

Ik hoop niet dat er allerlei pakketten moeten worden geinstalleerd via internet om de boel aan de praat te krijgen, want dan ben ik weer verzeild in een baron van Münchhausen effect: je aan je eigen haren uit het moeras trekken

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/13, 20:41:32 »
Een van mijn kinderen heeft een Packard Bell Dot.NL netboekje, waar ik Ubuntu Netbook Remix 9.04 op heb gezet. De PB Dot is technisch vrijwel gelijk aan de Acer Aspire One (Packard Bell is een merknaam van Acer).

Draadloos aan de praat krijgen is doorgaans niet moeilijk bij de PB Dot. Dat Madwifi-stuurprogje kun je weggooien, die heb je niet nodig. Pas dit eens toe:
http://sites.google.com/site/computertip/aa1
(punt 4, de blacklist-ingreep)


Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/13, 23:49:38 »
Hallo Pjotr
Ik heb de netbook distributie erop gezet. Best aardig en de instructies van de link opgevolgd. Ook het blacklist gebeuren. Het mocht niet baten. Ik zie net als in de gewone distributie wel het netwerksymbool boven in de balk met kruis. Bij rechts aanklikken staat enable networking aangevinkt, bij links klikken : No network devices available. Ga ik naar network connecties dan is er aanvankelijk ook geen wireless verbinding aanwezig. Ik heb die aangemaakt met SSID en WPA sleutel verder alles automatisch dhcp. Maar ook dat brengt de verbinding niet op gang. BSSID en MAC adres leken me niet nodig.
Wat gaat er mis?















Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/14, 00:29:08 »
Hmmm... lastig. Jij hebt een PB Dot s, ik heb ervaring met de iets oudere PB Dot (zonder s).

Bij de PB Dot s stelt Acer een BIOS-update beschikbaar. Heb je die al toegepast? Volgens mij (kan me vergissen, kijk het goed na!) gaat het om deze update:
http://support.packardbell.com/nl/item/index.php?pn=LU.B900B.030&g=2000

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/14, 11:25:22 »
Hallo Pjotr,
Ik heb de nieuwste biosversie 1.03 er al opzitten. Als ik mijn systeem test met System Testing dan wordt de wireless controller Atheros AR9285 gezien. Bij edit connections heb ik een wireless connection toegevoegd met daarin het SSID van mijn modem, mode: infrastructure, BSSID niet ingevuld, MAC adres niet ingevuld, MTU automatic, WPA code ingevuld en IP4 settings op Automatic (DHCP).

Ik heb geen idee hoe ik hier verder kan.

Ben dus doorgegaan met het bedrade netwerk. Nu de driver AR8132 in windows uitgepakt met winrar (ging wel) en via stick overgebracht naar het netbook. Daar heb ik de installatie instructies uitgevoerd. De driver komt erin te staan als atl1e.ko. Nu staat er ook een bedrade connectie in Network connections met de naam eth0 die ik gegeven heb. Deze geeft wel een mac adres, maar ik weet niet van welk apparaat. Bij het commando ifconfig zie ik eth0 met datzelfde mac adres en zonder enige fout.
Ik kan nu pingen naar mijn modem (eerste contact met de buitenwereld) maar niet naar de andere machines. Firefox kan geen internet sites vinden, noch mijn modem (ip 192.168.1.254).

Hier loop ik dus ook vast

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/14, 11:37:45 »
Blijkbaar een nieuwere Atheros-chipset.

Volg deze instructie eens, om het Madwifi-stuurprogramma correct handmatig te installeren: http://sites.google.com/site/computertip/atheros
(punt B)

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/14, 12:37:30 »
Hallo Pjotr,
Ik heb punt B uitgevoerd. Het aanleggen van tijdelijk bedraad werkte dus niet en propriety drivers bleken niet aanwezig. Het installeren van madwifi liep zonder enige foutmelding. Ik heb opnieuw opgestart en op het netwerksymbooltje  gedubbelklikt. Er klapt nog steeds geen venster uit met beschikbare netwerken. Alleen een venster met wired network disconnected.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 12:43:53 door eekie1 »

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/14, 12:50:45 »
Hallo Pjotr,
De bedrade verbinding doet het ineens. Geen idee wat er veranderd is. Ik ga dus nu eerst updaten. Na de  kernel update zal ik mad wifi dan opnieuw installeren
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 12:58:29 door eekie1 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/14, 13:48:52 »
Mooi. Maar let op: je wil niet het gewone Madwifi-stuurprogje, maar de madwifi-hal-snapshot (zoals beschreven in mijn handleiding).

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/14, 14:26:16 »
Hallo Pjotr,

Een heel gedoe om bij elke kernel update de modules te herinstalleren. Toch maar gedaan . Gaat technisch goed voor de ar8132 en ook voor de madwifi-hal-0.10.5.6-r4068-20090705. Is dit wel degene die je bedoelt. Je hebt het over madwifi-hal-snapshot.
In ieder geval werkt nu de bedrade verbinding weer. Het valt me op dat het draadlooos icoontje is vervangen door het bedrade icoon.
Het draadloze netwerk doet het dus nog steeds niet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/14, 14:45:05 »
Die bedoelde ik, ja. Hmmm.... Reageert hij op het omhalen van het schuifje (fysieke schuifknop aan de voorkant van het apparaat, waarmee je de draadloze kaart aan en uit kunt zetten)?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/14, 17:55:47 »
Ik heb ook een schuifje voor mn wifikaart maar als ik die gebruik dus uitzet en ik wil hem weer aan zetten werkt dat niet dan moet ik een reboot doen. Het kan dus zijn dat dit bij jou ook zo is hou daar rekening mee.

Ik heb wel een geheel andere pc maar het kan zijn dat dit bij jou ook het geval is.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/15, 10:32:24 »
Hallo Heren,
Het schuifje stond en staat geactiveerd. Onder xp brand het wifi ledje, maaronder Ubuntu heb ik het nog niet aan gezien.

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/15, 14:20:38 »
Hallo Pjotr,
Er was nog één ding wat niet werkte bij het installeren van madwifi volgens louw handleiding.
Bij het commando:
sudo apt-get install build-essential linux-headers-$(uname -r)
Krijg ik als antwoordt alleen:
E: Kon pakket linuxheaders-2.6.28-15-generic niet vinden
Als ik hetzelfde commando geef op mijn desktop computer krijg ik ook die mededeling maar ervoor de mededeling:
De nieuwste versie van linuxheaders is al geinstalleerd.
Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/15, 15:42:38 »
Probeer dan eens:
sudo apt-get install build-essential

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/15, 20:53:44 »
Hallo Pjotr
Dat werkt inderdaad wel. Opnieuw de hele handleiding weer doorlopen, maar nog steeds geen draadloos internet. Hoewel alles goed geinstalleerd lijkt is madwifi of toch niet goed geinstalleerd of niet compatible met de Atheros AR5B95

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/15, 21:40:50 »
Tja, niet best... Jammer.

Mogelijk zul je nog even moeten wachten, totdat het goede stuurprogramma (juiste snapshot met hal erbij) bij Madwifi te halen is. Het nieuwste op dit moment is van 5 juli 2009:
http://snapshots.madwifi-project.org/madwifi-hal-0.10.5.6/

Ik verwacht binnen enkele weken wel weer een nieuwe.

Waarschijnlijk zal deze draadloze kaart trouwens uit-de-doos werken in Ubuntu 9.10, die in oktober uitkomt.

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/16, 10:29:42 »
Hallo Pjotr,
Mijn vrouw neemt als begeleidster van verstandelijk gehandicapten het netboekje maandag 14 dagen mee naar Spanje zodat ik toch even niet meer kan knutselen aan ubuntu.
Toch nog één poging.
Ik vond in /etc/modprobe.d/ de file blacklist-ath_pci.conf met de volgende tekst:
# For some Atheros 5K RF MACs, the madwifi driver loads buts fails to
# correctly initialize the hardware, leaving it in a state from
# which ath5k cannot recover. To prevent this condition, stop
# madwifi from loading by default. Use Jockey to select one driver
# or the other. (Ubuntu: #315056, #323830)
blacklist ath_pci

Volgens synaptic is jockey geinstalleerd maar onder die naam vind ik geen startknop.
Is dat misschien het programma hardware drivervoor propriety drivers?
Als ik dat programma start blijkt geen enkele propriety driver beschikbaar of geinstalleerd te zijn.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/16, 11:32:42 »
Jockey is inderdaad het progje om fabrieksstuurprogramma's te installeren:
"Jockey provides a user interface for configuring third-party drivers, such as the Nvidia and ATI fglrx X.org and various Wireless LAN kernel modules." Enfin, die biedt hier blijkbaar geen uitkomst.

Overigens: heb je al eens geprobeerd om de draadloze kaart aan de praat te krijgen met ndiswrapper:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet
(punt 9)

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/16, 15:07:23 »
Hallo Pjotr,
Nog niet. Ik had wel het pakket ndiswrapper al geinstalleerd voor het geval dat. Ga het proberen

Offline eekie1

  • Lid
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/16, 15:46:15 »
Hallo Pjotr,
Het installeren via ndiswrapper van de inf file gaat niet helemaal goed. Ik krijg de waarschuwing:
unable to see if the hardware is present
Als ik dan op o.k. druk staan de twee inf files die ik heb geinstalleerd de netahw en de netahwx er beide in met de opmerking: Hardware present: Yes
En nog steeds geen draadloos internet.
Ik stop er nu voorlopig mee. Misschien komt er over enkele weken een nieuwe madwifi uit.
Toch wel jammer dat de fabrikanten aan linux niet meer ondersteuning bieden. Volgens mij schieten ze daarmee in hun eigen voet, want microsoft dreigt aan zijn schandalen ten onder te gaan

Knutsel

  • Gast
Re: Geen internetverbinding op Packard Bell dot s netbook met Jaunty
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/29, 15:40:07 »
probeer eens Sabayon (gebruikersvriendelijke gentoo variant); heb reeds een aantal linux distro's geprobeerd op mijn hp laptop maar dat gaf steeds vergelijkbare problemen met mijn broadcom netwerkcontroler. Bij Sabayon werkte alles direct goed, hoefde alleen nog mijn wpa key in te vullen en hij deed het.














[/quote]
« Laatst bewerkt op: 2009/08/29, 15:56:14 door Knutsel »