Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen leesbaar beeld, wat nu???  (gelezen 674 keer)

putter

  • Gast
Geen leesbaar beeld, wat nu???
« Gepost op: 2008/01/15, 16:31:33 »
Na installatie (Gutsy)vanaf een lifeCD liep alles perfect. Behalve dat mijn breedbeeld beeldscherm als een normaal 4:3 gezien werd.
Op 1680x1050 instellen via "Voorkeuren/beeldscherm " ging niet. Deze resolutie niet was beschikbaar.
Na een heleboel proberen en pogingen om de laatste driver van ATI  (ATI Radeon™ HD 2600 Pro 256MB ---  Automated installer and Display Drivers for X.Org 6.7, 6.8, 6.9, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3---)   te installeren  heb ik uiteindelijk via "Beheer" van de restricted drivers de aanwezige(?) ATI driver ingeschakeld en ergens de gewenste resolutie ingesteld.
Na herstarten geen  bruikbaar beeld meer te krijgen!  (wel in beginfase het UBUNTU logo). Via de recovery mode wel geprobeerd om iets te doen maar daar verdwaalde ik in.  Het commando sudo gedit /etc/x11/xorg.conf geeft als antwoord: cannot open display.  

De eerste grote vraag is nu: Hoe krijg ik weer bruikbaar beeld??
(en de tweede natuurlijk: Hoe krijg ik de juiste beeldschermresolutie ingesteld.)

Geen leesbaar beeld, wat nu???
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/15, 17:04:05 »
Om de editen moet je sudo nano in de terminal gebruiken

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Geen leesbaar beeld, wat nu???
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/15, 17:27:15 »
Citaat van: Q.
Om de editen moet je sudo nano in de terminal gebruiken
Om even te verduidelijken

Het command
sudo gedit /etc/x11/xorg.confprobeert het programma Gedit te openen, om in dat programma de file /etc/x11/xorg.conf te openen en dit met beheersrechten (sudo).
Het probleem hierbij is dat Gedit enkel in de grafische omgeving werkt, niet in de tekst-omgeving.

Je kan daar dus Gedit niet gebruiken, maar Nano is wel een tekstuele teksteditor, dus dat zal wel werken.

Als je het commando dan aanpast naar
sudo nano /etc/x11/xorg.confzou dit wel moeten werken.

Ik raad je echter een andere manier van werken aan.
Aangezien je geen beeld meer hebt kan je altijd proberen het volgende in te geven:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgNu krijg je een aantal vensters met vragen, verander niets aan de instellingen buiten het venster waar er gevraagd word welke driver je wil gebruiken. Deze staat waarschijnlijk nu op "ati". Verander dit eens naar vesa en gebruik dan
sudo rebootom je computer te heropstarten. Normaal zou je nu terug in de grafische omgeving terecht moeten komen.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

putter

  • Gast
Geen leesbaar beeld, wat nu???
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 09:55:32 »
Bedankt voor de snelle reactie!. Ik heb
 sudo dpkg-reconfigure xserver-xorguitgevoerd en ik heb weer beeld!
Blijft nog het probleem van de resolutie.  Inmiddels heb ik de volgende link gevonden http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Gutsy_Installation_Guide . Dat ga ik eerst maar eens proberen.  Als het niet lukt kom ik er wel op terug in een nieuwe post.