Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Foutmelding installatie toetsenbord Apple iMac G4  (gelezen 1860 keer)

Offline RDNZL

  • Lid
    • Lotgenotengroep Rotterdam
[OPGELOST] Foutmelding installatie toetsenbord Apple iMac G4
« Gepost op: 2011/03/26, 17:55:04 »
Goedendag,

Twee keer Ubuntu 10.04 LTS ppc gedownload en geïnstalleerd: één keer onder Mac OS X 10.3.9 en één keer onder Ubuntu 10.04 LTS ppc omdat ik een foutmelding krijg als ik het toetsenbord van mijn Apple iMac G4 wil configureren.

Ik ga naar <Systeem>-<Voorkeuren>-<Toetsenbord> en kies de tab <Indelingen>. Daar staat de default geconfigureerd (US International (met dode toetsen) en die werkt op zich prima (dode toetsen doen het als op een Windows-toetsenbord - ik ben alleen wel wat speciale tekens kwijt).

Als ik op <Toetsenbordmodel> klik dan kies ik fabrikant <Apple> en als model <Macintosh>. Op de live CD werkte deze combinatie (numeriek eiland deed het). Nu ik Ubuntu 10.04 LTS ppc op de harde schijf heb geïnstalleerd en wanneer ik model <Macintosh> kies krijg ik nu de volgende foutmelding:


Er is een fout opgetreden bij het activeren van de XKB-configuratie. Dit kan verschillende oorzaken hebben:- een fout in de libxklavier-bibliotheek- een fout in de X-server (xkbcomp, xmodmap-hulpprogramma´s)- X-server met incompatibele libxkbfile-implementatieX-server versiegegevens:The X.Org Foundation10706000Indien u deze situatie als fout rapporteert, voegt u dan alstublieft toe:- Het resultaat van xprop -root | grep XKB- Het resultaat van gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd.


Het aanschaffen van een goedkoop en generiek USB-keyboard is niet direct een optie omdat mijn Apple-keyboard twee hoognodige USB-aansluitingen heeft (één voor mijn muis en één voor mijn digitale camera - de muis moét geloof ik zelfs op het keyboard aangesloten worden). Dus dat is geen optie.

Omdat ik twee keer gedownload en gebrand heb lijkt het me ook redelijk uitgesloten dat het een brandfout is?

Wie weet er een oplossing - kom ik via een andere toetsenbordfabrikant en toetsenbordmodel alsnog aan een werkend keyboard?

Mijn numeriek eiland werkt nu niet en ook <Ctrl>, <Alt> en <Appeltje> werken niet - vervelend omdat <Ctrl> vaak een contextueel menu kan oproepen (afhankelijk van de applicatie).

Bedankt alvast!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/02, 15:37:50 door RDNZL »
Apple iMac G4 met Ubuntu 10.04 LTS ppc

Offline RDNZL

  • Lid
    • Lotgenotengroep Rotterdam
Re: [OPGELOST] Foutmelding installatie toetsenbord Apple iMac G4
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/02, 15:41:01 »
Enkele work-arounds gevonden: gebleken is dat bovengenoemde foutmelding met de default-instelling niet optreedt - default-instelling aangehouden.

Wat vroeger met de Appeltje-toets kon kan nu met de Ctrl-toets.

De NumLock-toets bestaat niet op een Apple-toetsenbord maar de toets boven de zeven op het numeriek eiland werkt als NumLock - dus kan ik alles weer doen.

Tevens de applicatie mouseemu gedownload zodat mijn Apple-muis (met één button) samen met de Appeltje-toets en de Ctrl-toets hetzelfde werkt als onder Mac OS X.

Het geeft me een goed gevoel mijn oude Apple iMac G4 met Ubuntu 10.04 een tweede leven te geven!
Apple iMac G4 met Ubuntu 10.04 LTS ppc