Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP  (gelezen 3809 keer)

Offline vragen

  • Lid
Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Gepost op: 2010/04/11, 14:14:45 »
Ik heb UBUNTU versie 8 in Windows XP zelf geinstalleerd. Mocht dan de update (na 3 jaar of zo) ophouden dan kan ik gemakkelijk Ubuntu verwijderen via Windows XP en er voorzien van een nieuwere versie van Ubuntu.

Doordat ik Ubuntu in Windows XP geinstalleerd heb (je ziet Ubuntu dus ook bij software staan in Windows) komt er een dos achtig keuze menu waarin je kunt kiezen tussen Windows Xp en Ubuntu. Ubuntu staat onder Windows XP. Nu heb ik er Start Up manager opgezet waarbij je e.e.a. kunt selecteren. Maar helaas dat helpt niet. Pas als je de keuze Ubuntu gemaakt hebt krijg je dat menuutje er voor.

Is er een mogelijkheid om Ubuntu automatisch te laten selecteren? Want nu moet je eerst op de pijl naar beneden drukken en vervolgens Enter.

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/11, 14:20:06 »
Ubuntu 8.04 of 8.10 ???

Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/11, 14:29:41 »
Ubuntu 8.04 of 8.10 ???

Maakt toch niks uit in dit geval?

Installeer eens startup manager. Hiermee is het heel simpel aan te passen.

Edit: kijk ook hier voor meer informatie mbt Startup Manager: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 14:31:27 door Nunslaughter »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/11, 14:34:51 »
Een Wubi installatie?,Volgens mij krijg je dit alleen voor elkaar als je onder Windows kiest voor geavanceerde opstart opties.

Edit:Bij nader inzien zal dit waarschijnlijk niet gaan,Ubuntu is n.l een bestand onder Windows.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/11, 14:45:08 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline vragen

  • Lid
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/12, 10:33:00 »
Het is versie 8.04 de TLS version of zo. Lange termijn versie? Start up manager al zodanig ingesteld maar er komt dus eerst een andere menu waarna er gekozen is voor "ubuntu" dan komt pas het menuutje van Start Up Manager te voorschijn. Daar staat het dan wel op UBUNTU maar het gaat er dus om een menu daarvoor. Die komt er extra te voorschijn omdat je kennelijk UBUNTU install inside Windows XP gekozen hebt.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/12, 12:54:04 »
Start-up Manager zal waarschijnlijk alleen werken als Ubuntu niet binnen XP is geinstalleerd. Ik zou gewoon als u overstapt op de nieuwe Ubuntuversie, deze instralleren door op te starten vanaf de cd. Dan kan het wel.

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/12, 14:06:25 »
In windows rechter muis op deze computer klikken.
Dan naar geavanceerde instellingen. Daar zit een knop opstart instellingen.
Dan bij systeem opstarten ubuntu selecteren.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/12, 19:30:02 »
 ??? Kan dat met een wubi?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu automatisch laten starten i.p.v. Windows XP
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/13, 09:10:37 »
In windows rechter muis op deze computer klikken.
Dan naar geavanceerde instellingen. Daar zit een knop opstart instellingen.
Dan bij systeem opstarten ubuntu selecteren.

Als het over het booten gaat ja. Als je jolicloud installeert (ook afgeleidt van ubuntu) zet die hem zelfs standaard op die manier.
Ik heb een Asus 1101HA, deze gebruikt de GMA500 en die wordt slecht ondersteund in linux. Een paar distributies doen dit standaard (zelf gecontroleerd met Mandriva en jolicloud) in de andere moet je zelf aanpassingen doen.
Omdat de ondersteuning zo slecht is heb ik geen zin volledig over te gaan en heb ik op dat systeem Ubuntu 9.10 geinstalleerd met wubi. Gaat er dan iets fout kan ik eenvoudig en snel deze versie deinstalleren en opnieuw beginnen. Virtual Box is geen echte optie op een Netbook. Wel geprobeerd natuurlijk maar de performance is dan helemaal om te huilen.