Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help,ubuntu wil alleen opstarten in root,en zegt dat je filesystem niet goed is.  (gelezen 940 keer)

Offline merijn

  • Lid
Hoi,ik heb kort geleden bij een collega Ubuntu Hardy Heron geinstalleerd.
Hij had steeds gezeur met zijn windows Vista home premium voorheen,doordat er toch allemaal virussen op zijn pc terechtgekomen waren.
Dat was mijn conclusie,na een grondige diagnose.
Ik zelf gebruik op mijn pc Ook Ubuntu Hardy Heron een tijd als enig Os,en bij mij werkt alles perfect.
Ik heb ook alle updates gedaan bij hem,en van de pagina www.getdeb.net sommige paketten bijgewerkt.
Alles lief en aardig,want het werkte.
Maar ja,na twee dagen heeft hij mij opgebeld,dat het niet meer werkte.
Zijn hele systeem lag weer plat.
Op eens wilde zijn pc niet meer goed opstarten.
Hij bleef steeds hangen in het rootscherm,en zei dat het bestandsyssteem kapot was en dat ik maar het bestandsysteem moest checken of rebuilden.
Maar ja niks hielp.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?,want ik wordt hier niet goed van want was wel mijn hele avond kwijt om zijn pc aan de praat te krijgen die paar dagen voor dit vervelende euvel.
Zijn pc kan niet kapot zijn want dat ding is vrij nieuw.
Nu ga ik maar eens volgende week een nieuwe test bij hem doen,en ga Open suse bij hem proberen,dan ga ik  kijken of dat wel stand houdt.
Ik hoop van wel.
Want anders weet ik zelf ook niet meer wat ik voor hem kan doen.
Kan iemand mij misschien zeggen wat dan het probleem zou kunnen zijn?,wat ik in dit bericht heb beschreven?.
Alvast bedankt.

 ???

Offline vanadium

  • Lid
Jammer, maar dat klinkt bij mij toch als een hardwareprobleem van schijf of schijfcontroler. Mogelijk verklaart dat ook het gezeur met Vista voorheen.

Offline Dave

  • Lid


juist dan gaat er vaak wat stuk dus die redenatie mag je wel over boord gooien.
Net als bougies, die gaan ook enkel stuk als ze nog nieuw zijn, daarna slijten ze alleen nog.
Hardware net zo en als het later stuk gaat lag het vaak aan de koeling, slijten doet het niet buiten bewegende delen zoals schijven.

Het kan inderdaad dat de schijf niet jofel is maar zou die eens grondig schoonvegen met de gparted cd en nieuwe partities aanmaken.
Daarna een schone installatie.

Offline merijn

  • Lid
Ik dank jullie voor de informatie.
Ik ga alles eerst maar even grondig testen of de hd van mijn collega zijn pc inderdaad stuk is.
Misschien is inderdaad zoals jullie zeiden,de hd kapot want hij had toen hij er windows Vista home premium er nog op had,een hele hoop virussen op staan.
Dat was de conclusie van een viruscan,waardoor ik dus die diagnose trok dat zijn pc dus niet meer goer reageerde.
Zouden dan misschien een van die virussen de oorzaak kunnen zijn die zijn hd hebben gemold?.
Maar goed dat moet ik nog even testen of dat daadwerkelijk het geval is,dan kan ik pas  komende donderdagavond doen.

Offline vanadium

  • Lid
Het enige wat je inderdaad kan doen is herinstalleren (Windows of Linux). Krijg je binnen de kortste keren weer problemen, dan moet je het zeker in de richting van hardware zoeken.

Offline merijn

  • Lid
Het enige wat je inderdaad kan doen is herinstalleren (Windows of Linux). Krijg je binnen de kortste keren weer problemen, dan moet je het zeker in de richting van hardware zoeken.

Inderdaad je zou wel eens gelijk kunnen hebben,ik zal donderdagavond eerst bij hem grondig een test uitvoeren,mochten er nog fouten zijn,dan denk ik dat hij misschien dan toch even langs een computerzaak zou moeten om te kijken wat er met de pc is,want dat kan ik zo gauw net niet oplossen, of hij moet wagen een nieuwe hd proberen te kopen waardoor dan misschien zijn pc wel weer op rolletjes loopt.
 :|

Offline merijn

  • Lid
Ik heb gisteren,dus Maar Open Suse 11.1 bij mijn collega geinstalleerd,nu lijkt alles wel te werken.
Ook om Suse eens te testen,heb ik dat bij hem geinstalleerd een poging te wagen zijn pc weer wekend te krijgen.
Dit was dan ook een mooie gelegenheid om mijn pc niet plat te hoeven gooien want ik wilde Suse ook wel eens aan de tand voelen.
Maar goed mijn conclussie is dat ik Ubuntu veel fijner vind werken dan Suse,nou ja de werking is hetzelfe want Linux is Linux,maar het pakettenbeheer van Suse vind ik maar niks,je zoekt daar voor een juist progje wat je graag wil hebben naar een speld in een hooiberg.
Het pakketbeheer van Suse is gewoon veel onoverzichtelijker dan de bekende zoekmethode binnen Synaptic.
Het repositorybeheer vind ik met Suse ook maar niks.
Dus Ik hou het lekker bij Ubuntu maar dat ben ik mijn hele leven al van plan.
Ik ben met Ubuntu getrouwd,ha ha.
Ach een grapje op het forum moet kunnen toch?,ha ha.
Het is mijn Vriendin van de besturingssystemen,ha,ha.
Dit omdat ik op het moment geen vriendin heb.
Maar dat komt vast allemaal wel weer goed.
Wat Ubuntu betreft,het is en blijft in mijn ogen de gebruikersvriendelijkste Linux distributie die er is.
Dus alle lof voor Canonical,en de onwerpers van Ubuntu.
 :)