Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.  (gelezen 14452 keer)

Hoi,

Als ik op deze laptop Ubuntu 9.04 opstart, krijg ik in het begin te maken met: half zwart beeld, trillen/knipperen, strepen, rare kleuren etc. Heel vervelend dus.

Verder is het volgende nog opvallend: (1.) Ongeveer 5 minuten na inloggen is het voorbij en valt er prima mee te werken. (2.) Als ik al een tijdje met de computer gewerkt heb en deze herstart, heb ik er geen last van (dus alleen bij een frisse opstart na een tijdje de computer niet gebruikt te hebben/stroom + internet er weer op zet). (3.) Als ik opstart in Windows (dual-boot) is het niet. (4.) Soms zie ik al voordat ik heb ingelogd het bureaublad even in beeld verschijnen. (5.) Het bureaublad en de balken eromheen trillen/bewegen ook. (6.) Het is na,voor en tijdens de inlogprocedure/opstart (tot dus ongeveer 5 min na inlog). Lijkt wel of de computer of bepaalde onderdelen eerst warm/geladen moeten worden....?

De computer is van iemand anders. Het probleem is irritant en geeft ook een slechte 1e indruk van Ubuntu op deze manier. Wat nu? weet iemand hoe dit op te lossen en waar het aan ligt? Laptop is een Toshiba Satellite A110-178.


Michael

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/14, 21:50:04 »
Start eens op in de recovery mode, op het laatst krijg je een keuze scherm, kies hier
Try to fix X-server. Start de computer opnieuw op. Is het verholpen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/14, 22:15:36 »
Wat jij hebt geschreven zie ik er niet bijstaan. Bedoel je deze:  Xfix  try to autorepair graphic problems?

Deze heb ik aangeklikt (is dit de juiste optie?) + als ik deze optie aanklik zie ik even wat mededelingen en komt even later weer dat keuze menutje van de recovery tevoorschijn. Dat is dus juist, ik hoef verder niets meer te doen, in te voeren of te bevestigen? Recovery gaat geheel automatisch? Hierna kies ik dan voor verdergaan met normaal opstarten en that's it?


Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/14, 22:41:22 »
De tekst van try etc. had ik even uit mij hoofd gedaan.
Het is inderdaad de goede optie. Daarna inderdaad verder gaan met normaal opstarten.
Mocht dit niet afdoende zijn geweest, schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/14, 23:21:30 »
Dank je voor je hulp Gijsbert!

Heb het zoals hierboven staat beschreven uitgevoerd. Alleen 1 probleem: als ik herstart werkt het allemaal heel goed, maar dat had ik altijd al bij een herstart terwijl de computer al langere tijd aanstond daarvoor. Of het dus iets uitgehaald heeft weet ik pas nadat de computer een nachtje heeft uitgestaan. Komt alleen voor bij zo'n koude start, gek.

Ik laat binnen een paar dagen weten of het geholpen heeft. Laten we het hopen. Je hoort van me!

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/14, 23:46:46 »
Oke :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/16, 20:47:52 »
Hey! Zou je nog even laten weten of het opgelost is, maar is nog steeds hetzelfde.

Wat nu? Heb jij enig idee? Misschien drivers/grafische kaart of..... zelf niet zoveel verstand van allemaal.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/16, 20:59:37 »
wat voor video kaart zit er in?

Je zou eventueel kunnen proberen het ding goed aan de praat te krijgen met de VESA drivers.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/16, 21:29:52 »
Hallo Jan. Waar/hoe kan ik in Ubuntu ook alweer zien wat voor soort videokaart ik heb?

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/16, 21:43:51 »
Type in de terminal lspci
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/16, 22:01:09 »
Komt een lijstje in de terminal, maar volgens mij is dit hem dan:

01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200M]

Kan dat kloppen? Model computer is dus een Toshiba Satellite A110-178, nog zelfde inhoud als bij aankoop. Paar jaar oud ondertussen (2006?).



Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/16, 22:24:02 »
Dat klopt wel. Als de PC opgestart is kan je dan kijken bij Systeem>Beheer>Hardware Drivers of er een driver is geïnstalleerd en welke?
Zie ook http://sites.google.com/site/computertip/directdoen punt 4
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 22:25:54 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/16, 22:43:05 »
Bij systeem>beheer>hardwarestuurprogramma's staat: "Er zijn geen gesloten stuurprogramma's in gebruik op deze computer"

Daaronder staat wel een voorstel voor een stuurprogramma, nl de: "Alternate Atheros "madwifi" driver" Dit stuurprogramma is niet geactiveerd (grijs bolletje ervoor ook).

= Driver for Atheros wireless Lan cards, dus heb ik daarom maar niet aangeklikt/geactiveerd, is voor draadloos toch? Moet ik dit zoiezo beter wel doen? Computer wordt altijd bedraad gebruikt.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/16, 23:05:23 »
De Atheros kan kloppen, hoef je niet te activeren bij alleen bedraad, maar heb je ook de link gelezen? Je moet wel een driver daarvoor hebben.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/16, 23:15:50 »
Oke, dan installeer ik die "madwifi driver" maar niet.

Verder snap ik even niet wat je bedoelt? Ik heb op de link geklikt en gelezen wat bij punt 4 staat. Waar precies moet je wel een driver voor hebben? Wat bedoel je?  :-[  Mis ik iets?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/16, 23:18:52 door Michael020 »

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/16, 23:30:07 »
Een driver heb je nodig voor je grafische kaart, in jouw geval een ATI. 4. Controleer of alle hardware goed werkt en installeer eventueel stuurprogramma's (drivers)

a. Stuurprogramma's installeren

Hiervoor heeft u internetverbinding nodig!

Stuurprogramma's installeren is meestal niet noodzakelijk, omdat die al in de Linuxkernel zitten. Een uitzondering daarop vormen onder andere de fabrieksstuurprogramma's voor Nvidia en ATI videokaarten (maar ook andere apparaten kunnen zo'n uitzondering zijn).

Voor optimale prestaties van uw Nvidia of ATI videokaart, wil u daarvoor het gesloten-bron fabrieksstuurprogramma installeren (het propriëtaire stuurprogramma).

Let op: in Ubuntu 9.10 kan er soms een probleem zijn met het fabrieksstuurprogramma van ATI. Als u daarmee een probleem ondervindt, dan kunt u het beste het standaard open-bron-stuurprogramma blijven gebruiken voor uw ATI videokaart. Nadeel is helaas wel, dat een ATI videokaart daardoor niet op vol vermogen kan presteren.

Of u kunt gebruik maken van Envy, om de nieuwste versie van het ATI fabrieksstuurprogramma te installeren (zie hieronder).

De Restricted drivers manager geeft vanzelf aan of er een fabrieksstuurprogramma beschikbaar is voor uw videokaart, door een melding in het systeemvak rechtsbovenin uw scherm. Klik op het meldingspictogram en volg de stappen.

Start deze niet vanzelf, controleer dan even handmatig. Als volgt:

Ubuntu 9.10:
Systeem - Beheer - Hardwarestuurprogramma's

Ubuntu 8.04:
Systeem - Beheer - Hardware Drivers

Het benodigde stuurprogramma wordt dan automatisch via het internet binnengehaald vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu en (eveneens automatisch) geïnstalleerd. Naderhand moet u de computer wel even volledig herstarten, maar daar krijgt u vanzelf een mededeling over van het systeem.


b. Envy gebruiken

Heb u een videokaart van het merk Nvidia of ATI, die zo nieuw is, dat de stuurprogrammaversie in de pakketbronnen van Ubuntu te oud is? Dan kunt u het nieuwste fabrieksstuurprogramma van Nvidia of ATI binnenhalen en installeren via envyng-gtk (Envy).

Envy zit in de Universe pakketbron van Ubuntu: om die te kunnen benaderen moet u eerst even alle pakketbronnen inschakelen. Bijvoorbeeld door even de multimedia-handleiding toe te passen (zie ook punt 5 hier beneden).

Nadien kunt u envyng-gtk als volgt installeren:

Systeem- Beheer - Synaptic pakketbeheer

zoekterm: envyng-gtk

vink het aan en druk op de knop Toepassen.

Start daarna Envy, via Toepassingen - Systeemgereedschappen.

Let op: het gebruik van Envy is een "noodsprong". Als u prima uit de voeten kunt met het wat oudere fabrieksstuurprogramma van Nvidia of ATI dat in de pakketbronnen zit, dan is het beslist beter om daarbij te blijven. Het fabrieksstuurprogramma in de pakketbronnen is namelijk beproefd op stabiliteit en inpasbaarheid in Ubuntu.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/16, 23:42:50 »
Ja, dat snap ik. Maar wat heb ik niet gedaan dan of over het hoofd gezien?

Via beheer>hardwarestuurprogramma's geeft hij aan dat er geen gesloten stuurprogramma's gevonden zijn (behalve dan die madwifi driver die niet hoeft). Maar dan functioneert hij nu met een (standaard?) open driver neem ik aan?

Of bedoel je dat verhaal een stukje verder over envy gebruiken? Maar dat is voor nieuwe computers/videokaart staat erbij. Deze die erin zit is vrij oud.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/16, 23:46:45 »
Controleer eens in Synaptic of er een driver is geïnstalleerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/16, 23:57:19 »
Zit nu in Synaptic en zoek dan met het woord "driver". Krijg vervolgens een hele lijst waaronder veel groene (=geinstalleerd) vermeldingen met het woord driver erin. Teveel om allemaal hier neer te zetten.

Kan ik specifieker zoeken naar iets?
------
Nog keer gezocht op "Ati" dan deze 2 (groene) resultaten:
-X.Org X server -- ATI display driver wrapper (Xserver-xorg-video-ati )
-X.Org X server -- ATI Radeon display driver (Xserver-xorg-video-radeon)

Zoeken we deze 2 of is dit weer iets anders?

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/17, 00:06:38 »
Nee, dat moeten de goede drivers zijn.
Kan je een terminal openen en dit commando intypen.  gedit /etc/X11/xorg.conf
En de tekst die in het popupscherm hier plaatsen tussen code tags? Code tags verkrijg je door op de knop # te klikken boven het bericht wat je typt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/17, 00:13:37 »
Dit krijg ik dan;
# xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# Note that some configuration settings that could be done previously
# in this file, now are automatically configured by the server and settings
# here are ignored.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

En terwijl ik deze commando's invoer krijg ik in de terminal dit:
gebruiker1@gebruiker1-laptop:~$ gedit /etc/X11/xorg.conf

(gedit:30122): GLib-CRITICAL **: g_bookmark_file_load_from_data: assertion `length != 0' failed

(gedit:30122): Gtk-WARNING **: Attempting to store changes into `/home/gebruiker1/.recently-used.xbel', but failed: Hernoemen van bestand ‘/home/gebruiker1/.recently-used.xbel.RN1M3U’ naar ‘/home/gebruiker1/.recently-used.xbel’ is mislukt: g_rename() is mislukt: Bewerking niet toegestaan

(gedit:30122): Gtk-WARNING **: Attempting to set the permissions of `/home/gebruiker1/.recently-used.xbel', but failed: Bewerking niet toegestaan

Is dat laatste ook wel oke? En er staat toch geen info in die niet openbaar mag zijn he?

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/01, 16:28:37 »
Gijsbert, ik heb gedaan wat je vroeg (zie copy-paste hierboven). Computer is tijdje weggeweest nu weer terug.

Kun je hier iets uit afleiden? Of iemand anders nog een idee? Probleem is nog steeds hetzelfde.


Gr Michael

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/01, 16:34:34 »
Ik ben nu ergens anders op een Windows PC, ik zal vanavond even verder kijken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/02, 19:50:38 »
Gijsbert, je bent me vergeten gisteren  :'(

Heb je nog even tijd om naar mn probleem te kijken a.u.b.?


 :) Michael

Re: Opstarten: half beeld, rare kleuren, beeld knippert/trilt, strepen enz.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/02, 20:28:19 »
Ik ben je gisteren inderdaad vergeten, mijn excuses.
Het lijkt er op dat er gebruik gemaakt wordt van de standaard video driver.
Eerst het volgende proberen, start de computer op in de recovery mode.
Dit is in Grub de tweede regel, als het goed is staat dit er ook achter.
Nu komt er eerst tekst voorbij, komt er nu een keuze menu, kies je de terminal.
Type nu achter de prompt sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kom je direct in een terminal venster type je dit ook achter de prompt.
Beantwoord nu de vragen bevestigend. Na de laatste vraag krijg je weer de prompt, type nu sudo reboot Heb je nu normaal beeld? Ja, ok. Nee? zie ik je bericht te gemoed.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.