Ik gebruik Access al sinds 1992 en Base (van OpenOffice en van LibreOffice) sinds ongeveer 2006. De functionaliteiten van Access gaan vééééééééél ruimer dan deze van Base. Maar net zoals Access een erg gesloten systeem is, is het maken van een database met Base in mijn ervaring heel moeilijk tot niet te realiseren en kan je het amper gebruiken in een omgeving op meerdere computers, laat staan in een netwerk-omgeving.
Maar Access is inderdaad ook enorm ingewikkeld geworden. Base is iets makkelijker, maar als je écht met relationele databases wil werken, kan je beter ineens een écht database-systeem leren zoals MySQL, PostgreSQL of zoiets.
En voor het normale gebruik, zélfs met hier en daar een relatie, kan je zelfs LO Calc, MS Excel of Google Sheets gebruiken.
Wat héél goed is in Access: de query-functie en de rapporten-functie. Geen enkel van die andere systemen werkt even snel en betrouwbaar, integendeel.
Bij het pakket Libre Office vind je Base terug om databases te maken . MSAccess is echt een heel ingewikkelde applicatie om databases aan te maken . Base vind ik toch heel wat makkelijker .
https://nl.libreoffice.org/ontdek/base/