Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows vervangen  (gelezen 4037 keer)

Windows vervangen
« Gepost op: 2024/10/13, 15:34:21 »
Hi,
Een vriend van mij heeft een HP Laptop met Windows erop geïnstalleerd. Hij wil dit nu graag vervangen door Ubuntu en de vraag is nu:
Moet hij Ubuntu naast Windows installeren, of kan hij Windows vervangen door Ubuntu of is het helemaal niet mogelijk om Ubuntu op de laptop te installeren ??
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Windows vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2024/10/13, 16:12:08 »
Je hebt twee opties: Ubuntu installeren naast Windows, dan heb je de beschikking over twee besturingssystemen die onafhankelijk van elkaar functioneren. Bij het opstarten van de laptop krijg je een keuze menu welk systeem opgestart moet worden.
Of je gebruikt het Ubuntu installatie medium en je veegt de hele schijf schoon en kiest uitsluitend voor Ubuntu of andere variant.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #2 Gepost op: 2024/10/13, 16:12:44 »
Wegens mijn kennis :  ik heb op 1 HP naast windows 10 linuc Mint en 1HP laptop ubuntu.
Is zeer eenvoudig om installeren wat men verlangt .
Op 1 HP zelfs naast windows Linux mint daarnaast Ubuntu , deze laptop is HP elitebook 2530p
Ram 4 GB en HD 120 GB ; maar deze is wel trager aangaande de schijf en geheugen.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2024/10/13, 16:32:30 »
ik zou eerst uittesten met een live-cd. Werkt de hp laptop wel  goed met ubuntu?
Als dat zo is dan zou ik windows in zijn geheel vervangen door ubuntu dus geen dualboot. Ik ben geen fan van dualboot.

Zelf heb ik een oude hp laptop. Op deze laptop draait debian xfce.

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #4 Gepost op: 2024/10/13, 18:27:35 »
Citaat
Hi,
Een vriend van mij heeft een HP Laptop met Windows erop geïnstalleerd. Hij wil dit nu graag vervangen door Ubuntu en de vraag is nu:
Moet hij Ubuntu naast Windows installeren, of kan hij Windows vervangen door Ubuntu of is het helemaal niet mogelijk om Ubuntu op de laptop te installeren ??

Weet je de specificaties van deze laptop.
Citaat
Op 1 HP zelfs naast windows Linux mint daarnaast Ubuntu , deze laptop is HP elitebook 2530p

Die laptops werden geleverd met nog Windows Vista , met 2 GB RAM maar uitbreidbaar tot 8 GB RAM.
https://tweakers.net/pricewatch/239301/hp-elitebook-2530p-fv879aw/specificaties/
2 GB RAM is echt heel vrij weinig  voor Ubuntu, op zo een laptop vind ik het beste een linux distro met Xfce werkomgeving . XUbuntu , Linux Mint Xfce , Debian Xfce zijn voor deze laptop het meest geschikt.
« Laatst bewerkt op: 2024/10/13, 18:33:03 door Oesje »
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

« Reactie #5 Gepost op: 2024/10/13, 22:55:40 »
Allen hartelijk dank voor de info. Ik weet helaas niet welke HP laptop hij bezit, maar zal met jullie advies rekening houden bij het installeren.
Dank
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #6 Gepost op: 2024/10/14, 07:26:01 »
Allen hartelijk dank voor de info. Ik weet helaas niet welke HP laptop hij bezit, maar zal met jullie advies rekening houden bij het installeren.
Dank

je kan ook zorin lite nemen is ook geschikt voor lichtgewichten van computers
https://www.tipsentruuks.nl/
linux-ubuntu-downloads-windows

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2024/10/14, 16:06:22 »
Ik draai al sinds 2006 Ubuntu (ondertussen Kubuntu, maar da's bijna hetzelfde): zuiver, zonder dual boot.

Hoewel zo'n dual boot ongetwijfeld wel aanlokkelijk is, heeft het enkele serieuze praktische bezwaren:
  • je kiest bij opstart van je computer voor Windows OF Ubuntu. Eens je daarin zit kan je niet zomaar effe verwisselen. Dan moet je heel je Windows of Ubuntu-boeltje sluiten en terug inloggen.
  • voor Ubuntu / Linux is het formatteren van (een deel) van de schijf in het zgn. ext4-formaat veruit beter dan in het (klassieke Windows) NTFS-formatteren. Je zal dus je schijf in meerdere, aparte en voor elkaar onbereikbare partities moeten verdelen.
  • voor normaal gebruik (*) is er geen enkele reden om niet volledig over te schakelen naar Ubuntu. Alleen voor MS Access is er m.i. nog geen bruikbaar alternatief in Linux. Maar de gemiddelde Belg (of Nederlander) heeft geen uitgebreide Access-functies nodig die je niet kan vinden in LibreOffice Calc of andere database-achtige programma's.
  • als je wil leren werken met Linux of Ubuntu kan je beter gewoon helemaal overschakelen. Anders ga je elke dag zoeken naar een alternatief voor iets uit Windows en dat is stresserend. Iemand verwoordde het ooit als volgt: als je per se in Linux / Ubuntu iets wil hebben zoals in Windows, kan je beter gewoon in Windows werken. Zo is er de eeuwige vraag naar Photoshop in Linux. Dat bestaat niet, maar er bestaan héééééél goede programma's waarmee je grafisch aan de slag kan: Krita, GIMP, InkScape enzovoort. Je koopt ook geen twee verschillende auto's: eentje voor de uitstappen mét tent en eentje voor de uitstappen naar chique hotels (**).
  • en als je per se Windows wil gebruiken: je kan IN Linux / Ubuntu een zogenaamde virtuele machine draaien, een soort kamer waarbinnen een ander systeem opereert, en daarin kan je kiezen voor Windows. Dan draai je als het ware Windows in Linux / Ubuntu. Dat vereist wél een stevige portie geheugen (8 Gigabyte is zinvol, meer is beter) en nogal snelle processoren. P.S. Dat kan overigens andersom ook: Linux draaien in een Windows-omgeving.
(*) dus geen sturingsprogramma's voor autofabricage-machines, voor afstelsystemen voor raketlanceerders, voor het tunen van je Opel Astra 4000, want die vind je meestal énkel voor Windows en / of Macintosh.(**) U zal me deze totaal van de pot gerukte vergelijking vergeven.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline peer

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2024/10/15, 09:37:06 »
Goed uitgelegd. Jenske!!

Offline Oesje

• Lid
    • Linux tips
« Reactie #9 Gepost op: 2024/10/15, 14:21:39 »
Citaat
voor normaal gebruik (*) is er geen enkele reden om niet volledig over te schakelen naar Ubuntu. Alleen voor MS Access is er m.i. nog geen bruikbaar alternatief in Linux. Maar de gemiddelde Belg (of Nederlander) heeft geen uitgebreide Access-functies nodig die je niet kan vinden in LibreOffice Calc of andere database-achtige programma's.

Bij het pakket Libre Office vind je Base terug om databases te maken . MSAccess is echt een heel ingewikkelde applicatie om databases aan te maken . Base vind ik toch heel wat makkelijker .

https://nl.libreoffice.org/ontdek/base/

PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2024/10/16, 22:20:40 »
Ik gebruik Access al sinds 1992 en Base (van OpenOffice en van LibreOffice) sinds ongeveer 2006. De functionaliteiten van Access gaan vééééééééél ruimer dan deze van Base. Maar net zoals Access een erg gesloten systeem is, is het maken van een database met Base in mijn ervaring heel moeilijk tot niet te realiseren en kan je het amper gebruiken in een omgeving op meerdere computers, laat staan in een netwerk-omgeving.

Maar Access is inderdaad ook enorm ingewikkeld geworden. Base is iets makkelijker, maar als je écht met relationele databases wil werken, kan je beter ineens een écht database-systeem leren zoals MySQL, PostgreSQL of zoiets.

En voor het normale gebruik, zélfs met hier en daar een relatie, kan je zelfs LO Calc, MS Excel of Google Sheets gebruiken.

Wat héél goed is in Access: de query-functie en de rapporten-functie. Geen enkel van die andere systemen werkt even snel en betrouwbaar, integendeel.

Bij het pakket Libre Office vind je Base terug om databases te maken . MSAccess is echt een heel ingewikkelde applicatie om databases aan te maken . Base vind ik toch heel wat makkelijker .

https://nl.libreoffice.org/ontdek/base/
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #11 Gepost op: 2024/10/19, 13:48:44 »
Hi,
Inmiddels heeft die vriend de laptop bij mij gebracht en heb ik pogingen gedaan om Ubuntu geinstalleerd te krijgen en heb ik gemerkt:
  • dat de laptop heel, heel, heel erg lagzaam is
  • dat na de bios veranderd te hebben naar opstarten vanuit usb, tocht weer van Windows wordt gestart
Wat moet ik hiertegen doen en/of wat heb ik fout gedaan.
Waarom is de laptop zo traag, uitzonderlijk traag;
Waarom start de laptop niet vanuit de usb met Ubuntu ?
« Laatst bewerkt op: 2024/10/19, 13:50:41 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #12 Gepost op: 2024/10/23, 22:33:51 »
Wil hier melden dat het heeeeel veeeel geduld het mij uiteindelijk ik gelukt om de Bios te kunnen openen en bewerken, waardoor ik Ubuntu 24-04 heb kunnen installeren.
Het resultaat is verbluffend: de laptop start normaal met Ubuntu en loopt verder ook zoals verwacht, goed!

De aanhouder/doorzetter wint, is mijn conclusie.
Dank voor alle reacties die zeker mee hebben geholpen.

ps.: ik probeer dit topic te vermelden als OPGELOST, maar er reageert niets. Voor mij dus is dit item opgelost !!
« Laatst bewerkt op: 2024/10/23, 22:37:06 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb