Zeer veel ingrepen zijn niet meer nodig. De excellente website van forumlid Pjotr is helaas nu vooral gericht op Mint. Er is geen "Direct na installatie" pagina meer voor Ubuntu. "Tien" is een mooi getal, maar er zijn zeker geen 10 dingen meer die je echt wel moet doen. De ingrepen die ik onvoorwaardelijk aanraad, zijn aangeduid met
===> (het zijn er drie).
Ik citeer even de hoofdingen uit
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-cinnamon.html1.1. Installeer alle beschikbare actualiseringen en stel Timeshift in===> Updates binnenhalen is inderdaad actie nummer 1.
Timeshift is iets van de makers van Mint, en is niet geïnstalleerd op Ubuntu. Dit dient om een backup te maken van je systeem, en "herstelpunten" te maken. Dit vind ik absoluut niet nodig. Als gewone gebruiker kan je je systeem praktisch niet kapot maken. Het besturingssysteem, daarentegen, installeer je in een half uur opnieuw mocht je het inderdaad danig verknoeid hebben.
Ik investeer liever die tijd en moeite in een backup van mijn eigen bestanden: die zijn immers onvervangbaar.
1.2. Verbeter de instellingen van BijwerkbeheerHier zou ik zonder meer de Ubuntu ontwikkelaars vertrouwen, en standaard géén actie nemen. Behalve bij specifieke problemen met je hardware is er geen noodzaak kernels en andere updates vast te zetten.
Ubuntu heeft eens standaard updater, die je nu en dan zal vragen bij te werken. Die updater werkt met een veiligheidsmechanisme. Nieuwe updates worden pas geleidelijk aan uitgerold naar de gebruikers. Mocht er dan toch een fout opduiken, dan wordt een verdere uitrol stopgezet. Die extra bescherming heb je niet als je via de terminal opwaardeert (hoewel ook dan de kans klein is dat er een grote fout via een update doorrolt naar je computer).
1.3. Stuurprogramma's (drivers) en volledige ondersteuning voor multimedia1.3.1. Installeer ontbrekende stuurprogramma's (drivers)Enkel doen als je ziet dat iets niet werkt. Ubuntu heeft tegenwoordig standaard ondersteuning aan boord. Enkel bij problemen is het interessant even te kijken of het installeren van een gesloten bron driver via het programma "Stuurprogrammabeheer" het probleem verhelpt.
1.3.2. Installeer volledige ondersteuning voor multimediaHeb je wellicht al gedaan tijdens de installatie. Anders installeer je ubuntu-restricted-extras ("sudo apt get install ubuntu-restricted-extras"). Heb je een dvd speler, dan wil je mogelijk ook DVD decryptie erbij installeren:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDVDs1.4. Optimaliseer uw Solid State Drive (SSD)===> Als je een SSD hebt, is het interessant de "noatime" optie in fstab op te nemen. Dat reduceert schrijfacties wat, en een SSD verslijt sneller naarmate er meer op geschreven wordt. Zie punt 7 " Na de installatie: noatime" op
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html; vervang "xed" door "gedit" in het commando om /etc/fstab te openen.
1.5. Verlaag de swapneiging (belangrijk)Niet zo belangrijk als je meer dan 8 GB geheugen hebt. Als je 8 GB of meer hebt, zou ik het enkel nog doen als je swapgeheugen op een SSD schijf staat: dan doe je dat weer alleen maar om schrijven naar SSD te beperken. Met 8GB moet je al heel wat doen om die swap, ook bij de standaard swapiness, effectief te gebruiken. En dat gebeurt dan in zo een beperkte mate dat je het niet merkt. Het geswapte geheugen is dan vrij voor andere processen die het op dat moment beter kunnen gebruiken.
Als je weinig RAM hebt, heeft het verlagen wél zin omdat je perceptueel een vinniger systeem blijft behouden, zolang je niet veel toepassingen open houdt. Het fundamentele probleem van weinig RAM los je er echter niet mee op. Hou je teveel programma's open, dan loop je, lage swappiness of niet, toch vast.
1.6. Stel alles goed in op Nederlands===> Na een standaardinstallatie komen eigenaardig genoeg niet altijd alle taalinstellingen er meteen door. Eens bekijken.
1.7. Kijk eens naar de oplossingen voor sommige bekende fouten (bugs)Ik zou zeggen: kijk hier alleen als je problemen hebt. De pagina is voor Mint, en niet alles is van toepassing hier. Je wil bijvoorbeeld bestandsbeheer (Nautilus) niet verwijderen in Ubuntu (
13. Bestandbeheerder Nautilus wordt soms ongewenst meegeïnstalleerd). Nautilus is de bestandsbeheerder van standaard Ubuntu. Als je nautilus probeert te verwijderen, haal je gans je desktop onderuit.
1.8. Zet de firewall aanDoe ik nooit. Een standaard Ubuntu installatie staat met alle poorten dicht. Poorten die dicht zijn moet je niet extra een leeuw voor zetten.
1.9. Vermijd 10 fatale vergissingenEven bekijken natuurlijk. Het is toeval dat er net 10 van die vergissingen bestaan.
1.10. Installeer wat onmisbaar gereedschap en een extra mediaspelerSubjectief en zeker niet te beschouwen als "beslist noodzakelijk". De ingebouwde videospeler is zeer goed. vlc is niet "noodzakelijk", maar kan je natuurlijk installeren als je die speler fijn vindt. "pavucontrol" installeer ik altijd: geeft je meer gedetailleerde controle over je geluidsinstellingen. Tegenwoordig volstaan mogelijk de standaard instellingen ("Geluid").