Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemeisen diverse Ubuntu varianten  (gelezen 9264 keer)

Offline jan-1

  • Lid
systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Gepost op: 2013/01/19, 01:26:09 »
Hallo,

Wat ik erg mis in de info op de Wiki is een lijstje met de systeemeisen van de diverse Ubuntu varianten. Kan iemand op een rijtje zetten van licht naar zwaar: Lubuntu - Xubuntu -Kubuntu en wat er nog meer is?
Bedankt!
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/19, 09:14:41 »
Waarom het hier niet op de Wiki staat, weet ik niet.
Hier wel https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/19, 11:03:18 »
En Bodhi nog net iets lichter dan Lubuntu, maar iets zwaarder dan Puppy.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/19, 12:03:21 »
Lijkt me best een goed voorstel om e.e.a. in de wiki op te nemen. Vandaar verplaatst naar Documentatie.

I beg to differ met de minimale eisen op de hoofdsite van ubuntu.com (zie post Gijsbert), tenzij men het leuk vindt naar een continu vertraagde film te kijken.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke beleving, maar de systeemeisen voor Ubuntu zoals genoemd op de site van Pjotr zijn eveneens toepasbaar voor Kubuntu (sinds KDE 4.8, standaard vanaf 12.04, is Kubuntu merkbaar lichter en sneller geworden sinds diverse voorgaande versies). Laten we deze mooie desktop niet vergeten... *wegduikt*  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/19, 12:12:41 »
sinds KDE 4.8, standaard vanaf 12.04, is Kubuntu merkbaar lichter en sneller geworden sinds diverse voorgaande versies). Laten we deze mooie desktop niet vergeten...
Terechte opmerking. KDE 4 is al geruime tijd stabiel en betrouwbaar, en daarmee is Kubuntu beslist een goed alternatief voor hoofdversie Ubuntu. Een degelijke werkomgeving, ook voor productiemachines.

Offline jan-1

  • Lid
Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/19, 21:31:06 »
bedankt allemaal voor de nuttige info!
Ik ben het helemaal eens met Asphyxia:  Ik heb Ubuntu (naast windows) op mijn laptop met 512 MB RAM en een 1 GHz processor gezet en dat werkt traag. (Firefox starten duurt een minuut!! daar wordt je depressief van)
Vandaar dat ik een lichtere versie zoek.
Nu hoorde ik toevallig iemand over WattOS die nog lichter zou zijn dan Lubuntu, heeft iemand daar ervaring mee?
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/19, 21:35:37 »
WattOS heeft ook LXDE, net als Lubuntu dus veel lichter kan het dan niet.

Als je echt iets lichters wilt dan Lubuntu dan kun je beter Bodhi Linux nemen. Draait hier supersnel op een laptop die nog mindere specs heeft dan jouwne.

Offline jan-1

  • Lid
Re: systeemeisen diverse Ubuntu varianten
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/21, 00:13:57 »
Ik heb nu Lubuntu op mijn laptop gezet en dat draait vlot, ook met Firefox en Thunderbird erbij. Het doet wel af en toe raar, maar daar kan ik beter een nieuw topic over starten.

Nu ontdekte ik net dat als je op de Wiki het stukje leest over "welke versie kiezen" en je onderaan klikt op de copyright van de teksten, dan krijg je opeens een lijstje te zien met de systeemeisen! Wat een rare plek om dit neer te zetten? kan dat niet bij de hoofdtekst geplakt worden?
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu