Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers  (gelezen 1608 keer)

Offline roeldm

  • Lid

Helloow all,

Na de installatie van mijn 2 nieuwe homeservers heb ik netwerk / hardware problemen.

Even schetsen. Voordien had ik 1 computer staan: Ubuntu  server 9.10 64bit, Quadcore met 8 gb ram. 1 NIC op het moederbord en 4 extra NIC kaarten. Deze machien draaide mijn VMware server.

Sinds kort ben ik overgeschakeld op 2 nieuwe machines:

Alle 2 met dezelfde specs:

Ubuntu Server 9.10 64bit
Quadcore intel
8 gb Ram
1 NIC op mobo (eth0 werkt op de 2 machines, vaste IP)
4 NIC PCI kaarten, IP via DHCP
3 HD (1 OS, 1 user files, 1 VM images)


Mijn probleem is het volgende. Op de eerste machine, CORE1 kreeg ik maar op 2 NIC kaarten connectie. Op de 2de, CORE2 werkten alle kaarten zonder probleem.  Om de kaarten te testen heb ik dan alle kaarten van CORE 2 in CORE 1 overgebouwd. Dit werkte perfect. Nadien de 4 kaarten terug in CORE 2 gestoken (fysieke connectie ok).

Vervolgens heb ik dan 4 NIC's in CORE 1 gestoken die allemaal werkten (fysieke connectie OK).


Huidig probleem:

CORE1: eth1 -> eth4 aangemaakt en geconfigureerd, zelfs de MAC adressen bij elke eth bijgezet om zeker te zijn van de binding. NA opstarten maakt ubuntu zelf eth6, eth8,eth9 en eth10 aan die IP krijgen via DHCP. Ik slaag er niet in om de 4 PCI NIC op eth 1 -> eth4 te krijgen. (Wat voor mij een verreiste is naar VMware server toe)


CORE 2: Na de overbouw van de kaarten die er origineel instaken en werkten en de configuratie van de eth's wordt alleen eth2 actief en krijgt een IP via DHCP. De andere PCI NIC's worden niet actief en krijgen geen ip. Ik krijg dit van geen kanten in gang :)




Ik kan van mezelf zeggen dat ik toch wel iets ken van computers, graduaat ICT en dagelijks bezig met windows en linux maar dit kan ik toch nergens thuisbrengen. Hangen er ergens waarden vast in een ubuntu hardwaredatabank? En hoe flush ik dit :) Misschien is dit iets heel simpel hoor maar ik zie het niet :)

huuulp ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/28, 15:40:04 »
Check eens de biossen of deze hetzelfde zijn ingesteld.
Ergens is er een instelling van "pci door OS", dus of de bios of de operating system de irq tav de pci apparaten toekent. Of dit helpt weet ik niet.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/28, 20:22:02 »
Kijk eens naar: /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules
Welke PCI devices zie je hier allemaal staan?

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline roeldm

  • Lid
Re: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/30, 08:06:21 »
Heb nog niet de tijd gehad het bovenstaande te testen, ga ik vanavond proberen.

Maar heb ondertussen wel het volgende getest:


Aangezien ik dacht dat er misschien een DMI probleem was (blocks in DMI pool) heb ik eerst op CORE 1 de DMI van de PCI handmatig vastegzet. Geen verschil. Hierna een bios reset to default gedaan waarna de machine elke keer vast bleef hangen na het  DMI pool gedeelte bij de opstart.

test gedaan bij CORE2, dus ook bios reset -> zelfde probleem


CMOS gecleared, geen veranderingen,
alle hardware buiten 1 HD er uit gehaald -> machien startte weer door.
dan eerst alle HD's geplaats, reboot en dan alle NIC's

machines starten terug op, maar nog altijd zelfde probleem:

CORE1 maakt eth6, eth8,eth9 en eth10 aan en CORE 2 alleen eth2 (die trouwens naar mijn onboard NIC blijkt te verwijzen :)



Offline roeldm

  • Lid
Re: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/30, 20:13:29 »

scormen my god !!!

kleine opkuis in /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules en alles werkt :)

ge hebt een pint van mij te goed (of iets anders :) )

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: netwerk/hardware problemen na installatie van 2 nieuwe homeservers
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/30, 21:57:12 »
Fijn zo :)

Kom maar naar de Ubuntu meeting in Genk! ;)

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog