Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie aanmaken OPGELOST  (gelezen 543 keer)

Offline Eugene

  • Lid
Partitie aanmaken OPGELOST
« Gepost op: 2012/05/05, 12:06:20 »
Ik heb in xubuntu middels gparted een partitie aangemaakt waar ik alle data op wil wegschrijven. deze partitie heb ik als label DATA gegeven.

de partitie is zichtbaar op het bureaublad maar ik 'mag' er niets inzetten. ik krijg dan een foutmelding 'fout bij aanmaken map'.

ongetwijfeld heeft dit iets te maken met de rechten die erbij horen.

de eigenaar staat op root (root) met als toegang lezen en schrijven.
de groep staat op root met als toegang alleen lezen
anderen staat op alleen-lezen.

heeft het idd iets te maken met de rechten en zo ja hoe kan ik deze aanpassen?

tevens ben ik benieuwd wat dev/sda2 is en waarom er bij dev/sda5 een foutmelding staat.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/06, 12:42:40 door Eugene »

Re: Partitie aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/05, 13:16:39 »
Heb je geen SWAP?
En haal het label DATA even weg, misschien dat het daar fout mee gaat.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Eugene

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/05, 13:36:42 »
nee geen SWAP. ook niet op mijn desktop overigens.

weghalen van het label levert niets op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/05, 13:50:04 »
heeft het idd iets te maken met de rechten en zo ja hoe kan ik deze aanpassen?
Dit heeft natuurlijk alles te maken met rechten en eigenaar. Je stelt die in door eigenaar/rechten van het koppelpunt, /media/DATA aan te passen. In terminal wordt de eigenaar aangepast met het commando chown, rechten worden aangepast met het commando chmod. Je kan ook grafisch te werk gaan: bestandsbeheer opstarten met beheerdersbevoegdheid (gksudo nautilus), dan via rechts-klik op het koppelpunt eigenaar/rechten aanpassen.

Citaat
tevens ben ik benieuwd wat dev/sda2 is en waarom er bij dev/sda5 een foutmelding staat.
/dev/sda2 is een extended partitie, en daarin zit de logische partitie sda5. Met die laatste is iets out. Wellicht is het de bedoeling dat dat je swap is. Ik zoek eens uit hoe je dat kan herstellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/05, 13:57:49 »
Op basis hiervan moet het wel lukken: http://www.thegeekstuff.com/2010/08/how-to-add-swap-space/

- Open een terminal
- Je hebt de partitie reeds. Je moet die alleen omvormen tot een swap partitie
sudo mkswap /dev/sda5
Dit zou de foutmelding die je krijgt, al moeten verholpen hebben.
Om de partitie effectief als swap te gaan gebruiken:
sudo swapon /dev/sda5
Je kan zien of de swap effectief actief is met het commando
swapon -s

Als er foutmeldingen zijn, dan post je best de commando's en de uitkomst hier (plakken/kopiëren vanuit terminal).

Tenslotte zal je er moeten voor zorgen dat de swap automatisch actief is bij opstart. Hiervoor moet je een lijn in het configuratiebestand /etc/fstab aanpassen. Post hier de uitkomst van

cat /etc/fstab
sudo blkid
zodat ik kan aangeven wat er in /etc/fstab moet komen.

Offline Eugene

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/06, 12:26:49 »
Een wijs mens zei een: 'als je er geen verstand van hebt en het werkt kun je er beter vanaf blijven'.

Doordat ik 12.04 handmatig geinstalleerd heb weet ik nu dat ik de swap partitie kan overslaan. Ik laat even in het midden of dit handig is!

Uiteindelijk is het me gelukt om e.e.a. zo aan te passen dat de hele computer niet meer opstartte!!! Dus alles nog even fijn opnieuw gedaan en meteen een swap partitie aangemaakt (zie bijlage).

De foutmelding is nu ook weg.

Wat ik wel vreemd vind is dat bij mijn andere systeem ook geen swap partitie is aangemaakt terwijl dit volledig automatisch is geinstalleerd. Ik ga het echter niet meer veranderen aangezien het systeem probleemloos werkt.

Allemaal bedankt voor de info en hulp.

eugene

Offline Eugene

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/06, 12:27:15 »
Sorry hierbij de bijlage:

Offline Eugene

  • Lid
Re: Partitie aanmaken OPGELOST
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/06, 12:30:11 »
Ik heb in xubuntu middels gparted een partitie aangemaakt waar ik alle data op wil wegschrijven. deze partitie heb ik als label DATA gegeven.

de partitie is zichtbaar op het bureaublad maar ik 'mag' er niets inzetten. ik krijg dan een foutmelding 'fout bij aanmaken map'.

ongetwijfeld heeft dit iets te maken met de rechten die erbij horen.

de eigenaar staat op root (root) met als toegang lezen en schrijven.
de groep staat op root met als toegang alleen lezen
anderen staat op alleen-lezen.

heeft het idd iets te maken met de rechten en zo ja hoe kan ik deze aanpassen?

tevens ben ik benieuwd wat dev/sda2 is en waarom er bij dev/sda5 een foutmelding staat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/06, 12:36:44 »
Een installatie met automatisch partitioneren maakt normaal een swap aan. Misschien was de partitionering zo dat dit niet meer mogelijk in je andere systeem.

Als je $ GB en meer ram hebt, gebeurt het bij huis, tuin en keukengebruik zeer zelden dat je nog swapgeheugen nodig hebt. Je kan meestal in principe zonder draaien. Toch is het een goed idee van er wat swap op na te houden. Als er dan toch eens extra geheugen nodig is, dan is de swap beschikbaar. Anders kom je in geheugennood, en zal de kernel beginnen processen afbreken, met instabiliteit van het systeem en mogelijk beschadiging van je bestandssystemen als gevolg.

Ook om in hibernatie te gaan, is swap nodig. In dat geval moet de swap tenminste even groot zijn als je RAM.