Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid verwijdern van video  (gelezen 1570 keer)

Geluid verwijdern van video
« Gepost op: 2014/12/15, 13:39:53 »
Ik heb een mp4 video waar geluid op staat wat ik er niet op wil hebben.
Hoe kan ik de stem er van verwijderen en eventueel vervangen voor een muziekje ?
You gotta be hungry !

Offline daniel

  • Lid
Re: Geluid verwijdern van video
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/15, 15:33:31 »
volgens mij kan dat wel via Handbrake.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Geluid verwijdern van video
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/24, 11:24:34 »
ik weet dat je bij openshot of:
1: het geluid van de video kunt splitsen
2: het geluid van de video kunt dempen en op spoor 2 er audio onder gooien.

Kdenlive/avidemux enzo moet t ook mee kunnen alleen weet ik nu niet meteen uit mijn hoofd hoe, volgens mij werkt kdenlive op dezelfde manier als openshot en moet je bij avidemux gewoon bij audio-codec "none" invullen of wat met de filters spelen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geluid verwijdern van video
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/24, 12:58:00 »
Hallo Arthur,

Dat doe ik regelmatig in KDEnLive. Het is heel simpel: klik rechts op de clip in kwestie, kies Effecten > Audio correctie > Dempen. Weg is je geluid. Dan zet je vervolgens in het audiospoor eronder je muziekje.

Hieronder zie je een schermafdruk uit een video van een waterpolowedstrijd. De coach is bezig met zijn toespraak in de eerste rust. Dat stukje van de rust uit het videospoor is met Dempen stil gemaakt. De coach heeft een keycord met een memorecorder om zijn nek. Je kan het oranje keycord net zien. Ik haal later  thuis bij het editen uit het geluidspoor op de memorecorder zijn speech en dat is hier als c1.mp3 onder het videofragment gezet.



Misschien wel leuk om erbij te vertellen voor geinteresseerden in het videogebeuren: In het stukje voor de clip met de rust is met het effect "Fade-out" het geluid uit het zwembad geleidelijk gedempt, via een tweede clip en een "Oplossen" overgang is in beeld gebracht dat je nu de microfoon van de coach hoort en naderhand wordt via het Fade-in effect het geluid van het zwembad weer geleidelijk teruggebracht. Het kost wel wat heen en weer schuiven van c1.mp3 om de stem van de coach en zijn gebaren op elkaar aan te passen, maar het is goed te doen.

Ik haal hier natuurlijk de bioscoop niet mee :D , maar dit is zo goed te doen en voor de waterpolo fans leuk om te zien.

Openshot werkt trouwens net zo, al ziet het er daarin natuurlijk iets anders uit.

Lukt het zo?

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Geluid verwijdern van video
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/24, 20:07:05 »
@jvecht DAT bedoelde ik ook maar ik had de juiste screenshots niet voor handen

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geluid verwijdern van video
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/24, 20:20:35 »
@jvecht DAT bedoelde ik ook maar ik had de juiste screenshots niet voor handen

Dat had ik wel door, maar ik had deze video nog staan na de bewerking. Dan is een screenshot maken maar een kleine actie. Neem me niet kwalijk, hoor. Hopelijk komt Arthur er zo uit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021