Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8  (gelezen 683 keer)

Offline WGeers

  • Lid
Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Gepost op: 2014/11/25, 19:54:45 »
Hallo iedereen,

Ik zou graag Ubuntu beginnen gebruiken, maar heb helemaal geen ervaring met Linux gebasseerde OS. Ik heb van mijn oude laptop een 2.5" HDD (232GB) gerecupereerd en in een SATA Hard Disk Enclosure met USB-aansluiting gestoken. Nu zou ik daarop Ubuntu willen installeren en als soort van draagbare pc willen gebruiken. Met andere woorden, is het mogelijk om Ubuntu hierop te installeren en vervolgens via de USB op eender welke computer aan te sluiten en te gebruiken? Indien ja, hoe begin ik hier dan best aan? Ik zal dit voornamelijk gebruiken op computers met Windows 8, maar ik heb gelezen op de wiki dat de installatie niet met Wubi kan verlopen (of moeizaam alleszins). Klopt dit en heeft dit dan ook gevolgen voor het gebruik op een Windows 8 computer?
Alvast bedankt!

Offline h2o

  • Lid
Re: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/25, 20:17:06 »
Ik gebruik zelf Debian (waar Ubuntu een afgeleide van is) en die heb ik ook op meerdere externe harde schijven staan. Ik heb zelfs een 4 GB Debian rescue USB stick altijd bij me. Dus het is zeker te gebruiken. Hoe je dat het makkelijkste doet? Dat is ook meteen de veiligste manier:

1. Haal de Windows harde schijf uit jouw computer/laptop en doe de schijf waarop Ubuntu moet komen erin.
2. Installeer Ubuntu op de normale manier. LET OP!!! Zorg ervoor dat Grub in de MBR van de harde schijf komt te staan!!! Als alles goed werkt en naar je zin is, verwissel dan de schijven weer. Dus doe de Windows schijf in de computer/laptop en de Ubuntu schijf in de USB behuizing.
3. Als je dan het BIOS van de computer in stelt dat die vanaf een USB schijf op kan starten en bij voorkeur ook als eerste, dan kan jouw systeem zowel vanaf Ubuntu als Windows starten. Als de USB schijf dan niet is aangesloten zal Windows worden opgestart, anders (dus met een aangesloten USB schijf) gaat Ubuntu voor.
4. Als je dan met de Ubuntu harde schijf werkt, deze pas van de computer/laptop loskoppelen als de computer/laptop UIT staat, dus niet in slaap- of pauzestand!!!!!!!

Succes.

TOEVOEGING: Als je deze methode gebruikt, dus vooral stap 1 en 2 volgt, dan heb je het volgende: Windows ziet NOOIT Ubuntu, want die schijf zit er niet in. Omgekeerd kan Ubuntu wel Windows zien.
Deze installatie is 100% veilig omdat bij het installeren van Ubuntu de Windows schijf dan niet in jouw systeem zit en die dus ook nooit kan overschrijven bij het installeren.

Het enigste waar je dus naderhand moet oppassen is dat je bij het draaien van Ubuntu niet moet gaan 'rotzooien' op de schijf waar Windows op staat. Ook al is de installatie veilig, ondeskundig gebruik naderhand kan veel leed veroorzaken. Wanneer je dus met Ubuntu werkt kun je ook het beste Windows vermijden en uit de weg gaan.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/25, 20:31:02 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline WGeers

  • Lid
Re: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/26, 13:13:05 »
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Het enige probleem is dat ik na het begeven van mijn oude laptop de harde schijf volledig gewist en tot 1 partitie geformatteerd heb. Hierdoor is het (bij mijn weten toch) onmogelijk om enkel met deze harde schijf mijn laptop op te starten. Enige tips hiervoor?

Offline PKing

  • Lid
Re: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/26, 13:26:01 »
Jawel je stopt de oude HD erin, en start op via de live dvd van De linuxversie die je wilt gebruiken.
Even in de Bios je dvd speler als nummer 1 zetten onder "boot".
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline WGeers

  • Lid
Re: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/26, 14:58:33 »
Ah oké, ik zal het eens proberen als ik tijd heb! Ik laat nog iets weten of het gelukt is of niet!
Hartelijk bedankt!

Offline h2o

  • Lid
Re: Installeren op externe hdd en gebruik naast windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/26, 19:44:15 »
Alvast bedankt voor het snelle antwoord. Het enige probleem is dat ik na het begeven van mijn oude laptop de harde schijf volledig gewist en tot 1 partitie geformatteerd heb. Hierdoor is het (bij mijn weten toch) onmogelijk om enkel met deze harde schijf mijn laptop op te starten. Enige tips hiervoor?
Als je de harde schijf waar nu Windows op staat en daarna de 'oude harde schijf' in jouw systeem doet, moet je die schijf pas te formatteren bij het installeren als Ubuntu erom vraagt. Je kunt er van alles opzetten wat je bij wijze van spreken zelf wilt, de Windows harde schijf zit toch niet in jouw systeem.
Nogmaals, als je er Ubuntu op zet, dan wordt er toch ergens gevraagd om die schijf te formatteren, gewoon de normale Ubuntu installatieprocedure volgen. Pas als alles klaar is en GRUB op de MBR is geïnstalleerd en na een herstart, jouw computer afsluiten en de harde schijven weer verwisselen. Dan de schijf waar nu Ubuntu op staat in de USB behuizing stoppen en dan kun je die gebruiken als je dat nodig hebt.

Het enigste wat mij nog te binnen schiet is de vraag: Gebruik je dan die USB schijf met Ubuntu alleen op het systeem waar je nu Windows 8 op hebt staan, of wil je het ook elders gebruiken. Is dat laatste het geval, even aan de bel trekken. Dan moet er op die USB-Ubuntu schijf een klein aanpaspinkje worden aangebracht.
Dat heeft dan te maken met de netwerkkaart die in de verschillende computers zitten.... maar daar ga ik je nu nog niet mee lastig vallen.... ;)
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex