Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: knop scrollen werkt omgekeerd  (gelezen 3213 keer)

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Gepost op: 2008/05/04, 13:51:19 »
Ik gebruik al zo'n 8 maand Ubuntu. Ik heb de 7.04 leren kennen en na aankoop van een laptop (Acer Aspire 7520) Ubuntu 7.10 geïnstalleerd omdat ik Vista niet zo goed vind en omdat ik niet meer serials moet gaan zoeken, cracks installeren, virusscanner en spywarescanner laten lopen, defragmenteren, register opschonen,... .
Ik merk dat Ubuntu 8.10 veel verbeteringen heeft en de instellingen van de meeste dingen direct juist heeft vb. webcam acer crystal eye webcam.
1 ding werkt niet correct en dat is een knop op de laptop om te scrollen. Indien ik deze knop indruk om naar beneden te scrollen gaat hij naar boven en omgekeerd. Hoe kan ik dit probleem verhelpen. Waarschijnlijk zal ik iets in mijn Xorg moeten aanpassen?
Misschien weet ook iemand hoe ik 2 knoppen kan gebruiken die niet werken. Namelijk het dollar- en het euroteken. Deze staan apart op het toetsenbord. Ik heb al zitten zoeken op het engelse forum, maar nog niks gevonden. Ook het selecteren van het toetsenbordmodel: Acer laptop verhelpt dit probleem niet.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 14:33:24 »
Kijk eens inderdaad in je xorg.conf wat er staat en post het hier eens.
Staat je dollar teken niet boven de 4?
Voor het euroteken Overige>Toetsenbordindeling>tab XKB

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

kurosaki_ichigo

  • Gast
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 14:35:28 »
Citaat van: kriekske
Ik gebruik al zo'n 8 maand Ubuntu. Ik heb de 7.04 leren kennen en na aankoop van een laptop (Acer Aspire 7520) Ubuntu 7.10 geïnstalleerd omdat ik Vista niet zo goed vind en omdat ik niet meer serials moet gaan zoeken, cracks installeren, virusscanner en spywarescanner laten lopen, defragmenteren, register opschonen,... .
Ik merk dat Ubuntu 8.10 veel verbeteringen heeft en de instellingen van de meeste dingen direct juist heeft vb. webcam acer crystal eye webcam.
1 ding werkt niet correct en dat is een knop op de laptop om te scrollen. Indien ik deze knop indruk om naar beneden te scrollen gaat hij naar boven en omgekeerd. Hoe kan ik dit probleem verhelpen. Waarschijnlijk zal ik iets in mijn Xorg moeten aanpassen?
Misschien weet ook iemand hoe ik 2 knoppen kan gebruiken die niet werken. Namelijk het dollar- en het euroteken. Deze staan apart op het toetsenbord. Ik heb al zitten zoeken op het engelse forum, maar nog niks gevonden. Ook het selecteren van het toetsenbordmodel: Acer laptop verhelpt dit probleem niet.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mij stoor dat helemaal niet in shootere ga je ook naar boven om naar onder te gaan dus ben gewend.

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 15:38:28 »
Ik heb 2 aparte toetsen voor het euro- en het dollarteken.
Ik had al gelezen dat je aan bepaalde toetsen bepaalde tekens kunt hangen, maar deze knoppen gaven niks aan input.

Hier is mijn xorg.conf

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "kbd"
   Option      "XkbRules"   "xorg"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "be"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "mouse"
   Option      "CorePointer"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Synaptics Touchpad"
   Driver      "synaptics"
   Option      "SendCoreEvents"   "true"
   Option      "Device"   "/dev/psaux"
   Option      "Protocol"   "auto-dev"
   Option      "HorizEdgeScroll"   "0"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Driver      "nvidia"
   Option      "NoLogo"   "True"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
   Defaultdepth   24
EndSection

Section "ServerLayout"
   Identifier   "Default Layout"
  screen "Default Screen"
   Inputdevice   "Synaptics Touchpad"
EndSection
Section "Module"
   Load      "glx"
EndSection

knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 17:11:19 »
Probeer deze link is voor je mousepad: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/24995
Je kan veel meer mogelijkheden gebruiken zoals omschreven in dit draadje.
Voor de dollar en euroteken ben ik nog aan het zoeken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 17:33:49 »
Bedankt voor het bericht.
Ik zal het eens proberen.

Ik weet niet of je voor het andere probleem een antwoord weet. Ik heb zelf al hard zitten zoeken op vooral engelse forums. Nog niks gevonden. Niet dat het een groot probleem is, maar na 8 maand wil ik mijn laptop perfect werkend krijgen onder Ubuntu.

knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/04, 19:27:19 »
Hier nog een link over een acer keyboard het is alleen een ander nummer:
http://advhertz.altervista.org/install-debian-gnulinux-on-acer-aspire-9113-wlmi/#SpecialKeys
Misschien heb je er toch iets aan.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 21:23:23 »
Hartelijk bedankt.
Ik zal morgen of overmorgen dit eens proberen. Als het werkt, laat ik u iets weten.
Slu.

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 14:34:25 »
ik heb uw link geprobeerd, maar de keys werken niet. Waarschijnlijk door mijn fout.
Ik heb verder gezocht op internet en ik kwam op deze wiki van Ubuntu uit.
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/AcerAspire5610#head-2e758e1772b8b3daa519a5471f82cf05ee2abc39
Daarin staat dat de module acerhk al aanwezig is, maar dat deze moet gestart worden. Ik heb dit uitgevoerd en dit werkt.
Hiena ben ik begonnen om het euro- en dollarteken te laten werken via de informatie die op dezelfde wiki staat, maar ik kan niet verder, want mijn kennis is niet groot genoeg.
Weet iemand misschien hoe ik dit moet uitvoeren? Ik heb de engelse tekst gekopieerd waar ik vastzit.
Welk pad moet ik nemen? Is dat van de file .Xmodmap?
Alvast bedankt voor de informatie.

#!/bin/sh
setkeycodes e033 120
setkeycodes e034 121
loadkeys

(where is the path to your keymap, IE /home/klange/keys.map.) Save the file as /etc/rcS.d/S91keymaps.sh (or, if you wish to follow the readme for RC.d, save it has keymaps.sh in /etc/init.d and create a symlink by the name /etc/rcS.d/S91keymaps.sh) This will force the script to run at start up, enabling our new keymap. Then, when we start our X session, our X key map is loaded and we can use our $ and € keys. On your next login, you will be prompted to load the keymap. Select it from the list on the right of the dialog and press "load", then press "ok". Your € and $ keys should now work. Notice: You may notice that Compiz and other applications will stop responding to the Super key. If this happens, open up the Keyboard preferences and enable "Super is mapped to the Win-keys (Default)" under "Alt/Win-key behavior" in the "Layout Options" tab.

Offline kriekske

  • Lid
knop scrollen werkt omgekeerd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/09, 01:37:56 »
Ik heb een andere manier gevonden en het werkt perfect.
Meer informatie staat bij onderstaande link.
http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=XModmap
Hopelijk helpt dit andere personen.
Ik ga slapen, want het is laat.