Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen  (gelezen 583 keer)

Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Gepost op: 2021/02/16, 09:00:49 »
Hallo,


ik heb een paar filmkes gemaakt met mijn gsm. Het is van een lichtshow met fonteinen en muziek hier in het park in het najaar.

Ik zou graag willen dat ik de muziek er af kan halen en alleen de muziek kan opslaan, maar er zijn ook veel achtergrondgeluiden bij, van het water dat je hoort van de fonteinenshow en van mensen die er rond staan en praten in het park.

Hoe kan ik het geluid er af halen en die achtergrondgeluiden verwijderen, zodat alleen de muziek zelf overblijft? En is er een manier om de muziek dan van betere kwaliteit te maken? Want dat is ook wat minder van kwaliteit door al die bijgeluiden.

Liefst met een programma dat niet afschuwelijk moeilijk is om mee te werken want ik heb zoiets nooit gedaan.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groeten,
Els
« Laatst bewerkt op: 2021/02/16, 09:02:52 door Els Stevens »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/16, 10:54:37 »
Gaat niet. Je kan ook geen aardbeien niet meer uit de yuhurt halen nadat ze er al ingemengd zijn. Je kan wel het bestaande geluid van de video vervangen door bijvoorbeeld muziek.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/24, 14:56:59 »
Je zou dat theoretisch wél kunnen, maar dat vergt een behoorlijke inspanning: ruisfiltering, scheiden van kanalen, enzovoort. Bij de CIA, de MOSSAD en de KGB kunnen ze dat ongetwijfeld heel goed, maar voor een gewone burger is daar geen beginnen aan.


Als je goede buitenopnames wil maken kan je best gebruik maken van een aparte geluidsopnemer, bv. een recorder (vb. Tascam, maar er zijn er ook andere). Dan kan je gericht geluid opnemen, terwijl je beeld wandelend kan opnemen.Als je dan het geluid op je gsm óók opneemt, kan je dat nadien gebruiken om het apart opgenomen geluid mooi te plakken op het beeld. Dan hoef je alleen maar het geluid van dat gsm-video-bestandje af te knippen en klaar is kees.

KDEnlive is daarvoor geschikt, maar het zal ook wel eenvoudiger kunnen.

MAARRRRR ... geluiden goed opnemen is zo mogelijk nog moeilijker dan filmpjes opnemen.


Als je dan toch een héél klein extra tipje wil, dat je misschien een ietsiepietsie kan helpen: hang aan je smartphone een usb microfoon. Dan kan je al iets meer gericht geluid opnemen. Maar verwacht géén wonderen.



Wat @vanadium dus zegt, klopt eigenlijk bottom-line.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/24, 17:24:22 »
Hallo Els,

Het is heel normaal om het achtergrondgeluid van een video te halen door het geluidspoor uit te splitsen en te verwijderen. Dat gaat prima met Kdenlive of met de andere editors. In dat geluidspoor zet je dan een leuk muziekje. Het is nog een vak apart om het "leuk"uit te zoeken, maar er is zat. Youtube heeft een heel bieb, gesorteerd op genres. Ook voor voice-overs werkt dat zo.

Leuk werk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/27, 01:14:44 »
@Just, ik meen uit de oorspronkelijke mail te mogen afleiden dat Els vooral vraagt om de ruis uit het geluid te halen, zodat de muziek overschiet. En net dat is volgens mij héél moeilijk tot onmogelijk (behalve voor de MOSSAD enz.).

Als het niet uitmaakt hoe goed de muziek gesynchroniseerd is met het beeld én als je de muziek kent, zou je inderaad het volledige geluidsspoor van je opname kunnen gooien en dan vervolgens in bv. KDEnlive er een muziekspoor op plakken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/27, 09:58:12 »
Hoi Jenske,

Tja, het is dan aan Els om aan te geven wat ze precies zoekt. Ruis weghalen is met Audacity goed te doen, maar niet als het gaat om allerlei achtergrondgeluiden. Dat is iets anders.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/27, 11:56:53 »
De vraag van Els lijkt me glashelder: er is een opname van muziek in het park, met daarop de omgevingsgeluiden. Wens is om de omgevingsgeluiden weg te nemen en de muziek over te houden.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/27, 14:26:12 »
(tikkie offtopikkie)
Ik heb dat al eens geprobeerd: ruis weghalen met Audacity. Dan moet je een stukje van je opname aanduiden waarop alleen de ruis staat. Audacity laat daar dan een algoritme op los, waarmee het die ruis kan aftrekken van de rest van je opname. Dat werkt redelijk goed als de ruis stabiel is én ... niet teveel komt in de buurt van de toonhoogte van hetgeen je als geluid wil overhouden.

Geluid bewerken is een boeiende, maar tijdrovende bezigheid. (en bij de Mossad worden ze daarvoor betaald, vermoed ik)

Hoi Jenske,

Tja, het is dan aan Els om aan te geven wat ze precies zoekt. Ruis weghalen is met Audacity goed te doen, maar niet als het gaat om allerlei achtergrondgeluiden. Dat is iets anders.

groet,

Just
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline MKe

  • Lid
Re: Geluid van video halen en achtergrondgeluiden verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2021/02/27, 14:35:25 »
Uiteindelijk heeft de Mossad alleen geluid nodig waarop ze stemmen kunnen verstaan. Het boedt wel in op kwaliteit volgens mij. Mat dit soort rigoreuze handelingen gaat er veel verloren.