Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van Dale woordenboeken op Wine  (gelezen 1735 keer)

van Dale woordenboeken op Wine
« Gepost op: 2008/11/25, 13:37:35 »
Ik werk met double boot: Windows XP en Ubuntu Hardy Heron.
Heb maandenlang met het van Dale Handwoordenboek Nederlands gewerkt. Na enige tijd (en aangeraden updates van Wine) begon het programma raar te doen: als ik, na een woord opgezocht te hebben, het venster minimaliseerde, bleef er een stip hangen. Ik kon ook niet meer maximaliseren. In het Install/Uninstall venster staat het programma met een rood kruis door het icoontje. Als ik tracht het te verwijderen krijg ik het bericht dat dit niet lukt omdat het programma beschadigd is. Heb het wel uit mijn persoonlijke map gewist, maar alles blijf zoals het was. Ook het herinstalleren van Wine helpt niet. Ik heb dit woordenboek (en andere vanDale woordenboeken) echt heel hard nodig bij mijn werk en gebruik liefst Ubuntu en Open Office.
Nu moet ik terug naar Windows - zeer tegen mijn zin! Kan iemand me goede raad geven?

Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/25, 13:39:00 »
Er is ook Linux programma wat Van Dale gebruikt, weet even niet meer welk programmatje. Maar ik denk dat ander hier het wel weten.

Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/25, 13:44:38 »
Er is ook Linux programma wat Van Dale gebruikt, weet even niet meer welk programmatje. Maar ik denk dat ander hier het wel weten.

GtkVD misschien? Maar ik denk dat het niet meer werkt door veranderingen aan de Van Dale website. En dat Rulus er niet meer ging aan werken.

Edit: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,11866.msg312860.html#msg312860
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 13:46:17 door Nunslaughter »

Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/25, 13:50:35 »
Dat bedoelde ik inderdaad nunslaughter ;)

Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/02, 17:39:04 »
Mag ik toch een beroep doen op alle deelnemers om me te helpen? Er zullen toch wel meer mensen gebruik maken van de woordenboeken van van Dale via Wine? Wellicht ten overvloede: ik ben in het bezit van perfect legale CD-roms van de programma's. Alvast veel dank voor de hulp (hopelijk)!

Offline vanadium

  • Lid
Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/02, 17:56:41 »
Weer een perverse situatie waar ze je verplichten windows te gebruiken.

nearus magnus

  • Gast
Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/02, 18:09:06 »
uit je verhaal maak ik op dat het eerst wel werkte onder wine maar nu niet meer. Wanneer dit door een verkeerde instelling van wine komt kun je het volgende proberen:

Open in nautilus je persoonlijke map (locaties-persoonlijke map) en zoek naar de map .wine (let op, dit is een verborgen map, om deze zichtbaar te maken klik je op control-h) en verwijder je deze.

LET OP
Alle programma's inclusief instellingen die je met wine geïnstalleerd hebt zullen worden verwijderd. Wanneer je twijfelt welke programma's er in deze map staan kun je het best even kijken in de map .wine/drive_c/program files.
Ik heb het programma zelf niet dus kan ik het niet testen.

Offline jusgje

  • Lid
Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/02, 18:12:14 »
Ik gebruik ook Van Dale (pocketwoordenboeken) Nederlands, Engels en Frans, beide kanten op. bij mij werkt het perfect.
ik gebruik 8.10, en jij 8.04. dat zou natuurlijk niet uit moeten maken, maar je kan natuurlijk proberen te upgraden naar 8.10. misschien dat dat helpt.

Offline Ed

  • Lid
Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/02, 18:30:49 »
Bij mij werken ze in alle uitvoeringen van Ubuntu tot en met 8.10,  ik heb de Dikke VanDale, Frans, Duits, Engels en die werken perfect onder Wine. De map VanDale gewoon in drive C maken van Wine.

Gr.Ed

Offline eendje

  • Lid
Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/02, 19:47:51 »
Ik heb hier de Dikke van Dale Basis versie 1.0 en die werkt perfect ook met de allernieuwste versie 1.1.9 van wine. Ik zou ik jou geval je niet aanraden wine telkens te updaten met de repositorie van wine zelf, maar de wine versies uit de Ubuntu repo te gebruiken. Deze versies zijn stabiel en krijgen alleen bugfixes. Als je de reguliere versies gebruikt die elke 14 dagen uitkomen kun voor verrassingen komen te staan dat iets ineens niet meer werkt en dat lijkt me niet wenselijk als je afhankleijk bent van die programma's. Ik zou wine helemaal verwijderen en en de repo http://wine.budgetdedicated.com uit de lijst halen en daarna de wine versie van Ubuntu installeren en daarna je woordenboeken natuurlijk weer. Ze zeggen zelf op de wine site het volgende over de nieuwste versies die elke 14 dagen komen:

Citaat
Warning: These are beta packages

The packages here are beta packages. This means they will periodically suffer from regressions, and as a result an update may break functionality in Wine. If the latest stable release of Wine (currently Wine 1.0.1) works for you, then you may not want to use these beta packages.
http://www.winehq.org/site/download-deb
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: van Dale woordenboeken op Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/14, 16:16:56 »
Bij mij werken ze in alle uitvoeringen van Ubuntu tot en met 8.10,  ik heb de Dikke VanDale, Frans, Duits, Engels en die werken perfect onder Wine. De map VanDale gewoon in drive C maken van Wine.

Gr.Ed

Beste Ed,
Mag ik vragen hoe je de map vanDale in drive_c: van Wine geplaatst hebt? Ik doe het via de cd-rom, links klikken op de .exe file en dan de loader van wine gebruiken. Er komt dan inderdaad een volledige file onder wine te staan (in de persoonlijke map), maar het woordenboek (Handwoordenboek Hedendaags Nederlands) krijg ik niet geopend. Eerlijk gezegd sta ik op het punt het maar op te geven.
Vr. Gr.