Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op USB-geheugenstaafje met blijvende instellingen en documenten  (gelezen 547 keer)

Hier https://sites.google.com/site/computertip/tips2#TOC-Ubuntu-op-USB-geheugenstaafje-met-blijvende-instellingen-en-documenten
wordt doorverwezen naar een pagina waarin o.a.: https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf#TOC-Vanuit-een-Live-sessie-van-de-Ubuntu-DVD

Dit was zo tot en met Ubuntu 14.04
Doch nu in Ubuntu 16.04 is de mogelijkheid Stored in reserved space er niet meer in Startup Disk Creator.

Dat wou ik dus proberen.
Bedoeling is een opstartbare USB te bekomen welke volledig in het nederlands is met azerty toetsenbord.

Het is echter geen oplossing de gewone USB te gebruiken, aangemaakt met Startup Disk Creator
Je krijgt bij het installeren van nederlands :
Failed to download package files
Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/f/firefox/firefox-locale-nl_47.0+build3-0ubuntu0.16.04.1_amd64.deb 404  Not Found [IP: 91.189.88.152 80]
Failed to fetch http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/t/thunderbird/thunderbird-locale-nl_45.2.0+build1-0ubuntu0.16.04.1_amd64.deb 404  Not Found [IP: 91.189.88.152 80]
Alhoewel de internetverbinding werkt.

Is mijn idee wel mogelijk?
Een opstartbaar USB-staafje met een Live-versie van Ubuntu, waarop u zelfs nog uw instellingen en documenten kunt opslaan, met azerty toetsenbord.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu op USB-geheugenstaafje met blijvende instellingen en documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/07, 13:31:38 »
Gewoon installeren naar een usb stick, en je bent klaar, alle wijzigingen worden nu ook bewaart, en je krijgt ook alle updates, want wat jij wilt is super onveilig.

Je zou eens naar puppy linux kunnen kijken, deze is speciaal gemaakt om te booten vanaf een iso en de data kun je ergens anders opslaan, en wijzigingen/updates worden ook bewaart.
« Laatst bewerkt op: 2016/10/07, 13:34:10 door jan11000 »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu op USB-geheugenstaafje met blijvende instellingen en documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/07, 14:01:04 »
Kan prima wat je wilt. Wat je nodig hebt is een installatie USB stick/DVD, en een USB stick waarop je wilt installeren. Tip, neem hiervoor de snelste stick die je hebt. Hoe sneller de stick hoe sneller je installatie is. Meest ideaal is dat van de pc die je gebruikt, de usb3 poort wordt gebruikt indien aanwezig.

Daarna start je op van het installatie medium en kies je voor een live sessie. Vervolgens start je vanuit de live sessie de installatie naar de andere usb stick. Daarbij moet je ervoor zorgen dat ook de opstartlader/bootloader op de usb stick gezet wordt en niet op een harde schijf. Dit omdat je stick anders niet opstart.

Daarna heb je een normale ubuntu installatie op je stick. Let er wel op dat je stick in vergelijkbare pc's gebruikt dient te worden. Dit ivm de drivers etc die geladen zijn bij de installatie. Tijdens de installatie worden alle drivers etc geactiveerd die op de installatie pc van toepassing zijn.

Succes!

Re: Ubuntu op USB-geheugenstaafje met blijvende instellingen en documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/07, 16:46:34 »
Daar heb ik ook al tests mee gedaan op een 32GB waarop ik een partitie van 20GB gemaakt had voor Ubuntu + 2GB swap + 10GB data
Dat is een USB van EMTEC met leessnelheid 15Mb/sec en schrijfsnelheid 8Mb/sec

Dat installeren lukt wel allemaal, ook het instellen.

Doch dan komt het: er zijn een pak updates te doen natuurlijk, en dat gaat traag.
Het gebeurt ook dat er dan even een stilstand is en dat je ergens eens een stoot moet geven door vb het bestandsbeheer even op te starten om het updateproces verder te helpen.

Doch het nadeel is wat valk zegt:
Daarna heb je een normale ubuntu installatie op je stick. Let er wel op dat je stick in vergelijkbare pc's gebruikt dient te worden.
Dit ivm de drivers etc die geladen zijn bij de installatie. Tijdens de installatie worden alle drivers etc geactiveerd die op de installatie pc van toepassing zijn.

Het werkt allemaal wel redelijk wat betreft snelheid (zelfs nog beter dan een win-pc)

jan1100
Ik ga me eens verdiepen in puppy linux
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)