Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot  (gelezen 908 keer)

Offline Ypelaar

  • Lid
Dualboot
« Gepost op: 2015/07/31, 16:38:46 »
Als mijn PC opstart kiest hij voor Ububtu, maar ik wil dat het system kiest voor windows 8.1, kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen.  Wilko

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/31, 16:54:10 »
Hallo,
1. Staat windows wel in het GRUB-opstart menu ?
2. welke computer heb je
3. welke handleiding heb je gevolgd

Re: Dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/31, 21:00:06 »
Pjotr heeft het antwoord in zijn onvolprezen computertips:

https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Re: Dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/01, 11:10:26 »
Het is mij nog even niet duidelijk wat de exacte vraag is:
  • Hoe je überhaupt W8.1 opstart i.p.v. Ubuntu?
  • Hoe je het systeem automatisch standaard voor W8.1 laat kiezen?
Dat laatse kan idd met Pjotrs methode. Echter moet je dat dan elke keer bijstellen als er een kernel update is geweest in Ubuntu.
Ik weet dat er een andere manier moet zijn waarbij je niet bij elke kernel update Grub moest bijstellen, maar dat is een stuk ingewikkelder om uit te voeren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/01, 11:19:20 »
Dat laatse kan idd met Pjotrs methode. Echter moet je dat dan elke keer bijstellen als er een kernel update is geweest in Ubuntu.
Dat was vroeger inderdaad zo, maar niet meer in Ubuntu 14.04 en hoger.  :)

In Ubuntu 14.04 (en Linux Mint 17.2) verschuift er sowieso niets in het Grubmenu, bij het installeren van een nieuwe kernel: oude kernels worden daar weggestopt onder het reeds bestaande kopje "Geavanceerde opties voor Ubuntu". Daardoor verandert de telling niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 11:21:31 door Pjotr »

Offline renepetty

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/01, 11:31:28 »
Hallo Allemaal.

Ik had ook Windows 7 een upgrade gegeven naar Windows 10 en dualboot met Xubuntu 14.04 werkte daarna goed. Daar mijn computer trager was geworden en al een tijd geen schone install had gedaan heb ik Windows 10 schone installatie gedaan, daarna wilde ik Xubuntu 14.04 met dualboot er naast zetten, maar die optie is er niet meer  tijdens de installatie van Xubuntu.

Kan iemand mij helpen hoe ik weer een dualboot w 10 + Xubuntu 14.04 kan installeren??????

Bijvoorbaat vriendelijke dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/01, 11:33:08 »
Hallo Allemaal.

Ik had ook Windows 7 een upgrade gegeven naar Windows 10 en dualboot met Xubuntu 14.04 werkte daarna goed. Daar mijn computer trager was geworden en al een tijd geen schone install had gedaan heb ik Windows 10 schone installatie gedaan, daarna wilde ik Xubuntu 14.04 met dualboot er naast zetten, maar die optie is er niet meer  tijdens de installatie van Xubuntu.

Kan iemand mij helpen hoe ik weer een dualboot w 10 + Xubuntu 14.04 kan installeren??????

Bijvoorbaat vriendelijke dank
Je moet W10 eerst voorbereiden:
https://sites.google.com/site/computertip/windows

Offline renepetty

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/01, 12:30:36 »
Ook na bovenstaande maatregelen ikrijg ik niet de optie om Xubuntu naast Windows 10 via dualboot te installeren 😰

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/01, 13:21:20 »
Ook na bovenstaande maatregelen ikrijg ik niet de optie om Xubuntu naast Windows 10 via dualboot te installeren 😰
Dan zou ik daar even een nieuw topic over aanmaken, want je kaapt nu het topic van Ypelaar. Die bovendien een heel ander probleem heeft.