Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Broadcom en Gutsy?  (gelezen 2245 keer)

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Gepost op: 2007/10/29, 12:27:06 »
Hoi,

Ik gebruik al een tijdje geen Ubuntu meer... en wil misschien toch wel weer terug naar (K)ubuntu.
Maar ik vroeg me af of iemand weet hoe het nu met het herkennen van draadloze kaarten van Broadcom 4318 (Airport Extreme) ik ben destijds weg gegaan omdat dit zo bewerkelijk was...

Is dit nu verbeterd? Dan zou ik graag Kubuntu weer een kans geven....

Tobias

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 12:59:17 »
Polleke,

Onder Ubuntu 7.10 gaat dit erg gemakkelijk(via de restricted drivers). Onder Kubuntu ook, maar wat ik dan vreemd vind is dat ik na het opstarten wel steeds mijn wpa wachtwoord moet opgeven. Onder Ubuntu is dat niet nodig, want de verbinding met mijn draaloze netwerk gaat dan automatisch. Wellicht dat iemand daar antwoord opweet.



Tobias

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 13:22:11 »
Hoi Tobias,

Thanx voor je antwoord.
Kun je iets specifieker zijn hoe je dat dan doet? Ik moest eerst namelijk altijd aan de slag met Ndiswrapper...best bewerkelijk en de bcm43xx-fwcutter tool heb je weer geen snelle verbinding, dus het was altijd verre van ideaal. Maar dit klinkt wel veelbelovend.

Tobias

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 13:33:56 »
Het een kwestie van een hokje aan vinken in een lijst van hardware waar restricted-drivers voor zijn. De broadcom 43** staat hier ook in. Het is een groen icoontje(zeg het uit m'n hoofd, want ik zit op mijn werk). Via Systeem>Beheer>Restricted driver moet je het kunnen vinden. Ik heb het nu over Ubuntu.

Tobias

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 13:48:04 »
Die schijnt ook in Kubuntu te zitten inderdaad, dus ik ga eens kijken vanavond (zit ook op mijn werk) en hoop dat ie het dan wel in een keer doet.

Ik ben toch meer fan van KDE, dus dan is toch net ff anders he?

Tobias

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 13:54:27 »
Ik word steeds heen weer geslingerd tussen Ubuntu en Kubuntu.  Na 1,5 jaar weet ik het nog steeds niet welke desktopomgeving ik nu eigenlijk wil. Voorlopig dus Ubuntu omdat de automatische aanmelding bij mijn netwerk via Ubuntu vanzelf gaat. In Kubuntu  moet het ook lukken denk ik, maar ben er nog steeds niet achter hoe  dat automatisch kan.

Offline Tico

  • Lid
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/29, 14:05:32 »
het is iets meer dan alleen aanvinken van een hokje. Je moet bij deze kaart, na het kiezen van het gebruik van de restricted drivers, ofwel beschikken over de drivers en/of je moet een andere (bekabeld) netwerkmogelijkheid hebben zodat de drivers gedownload kunnen worden.
Daarna werkt het wel, echter bij mij ipv de mogelijke 56 Mb slechts op 24 Mb

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/29, 14:10:33 »
hmmm... das dan wel weer jammer.
Ik heb een hoge verbinding, jammer als die dan niet helemaal gebruikt kan worden.

Dus dan toch weer ndiswrapper?

Offline SWAT

  • Administrator
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/29, 14:17:11 »
Mijn BCM4318 werkt gewoon uit-de-doos (na het inschakelen van de restricted drivers)

Offline Tico

  • Lid
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/29, 14:38:05 »
ik ga niet zeggen dat dat bij jou niet zo was, maar bij mij deed ie het niet zo "uit de doos". Hij vroeg echt om een locatie op de schijf of hij ging ze halen vanaf het internet. Dat laatste kan uiteraard alleen als je een andere netwerkmogelijkheid actief hebt. Heb je de drivers op een stick of een floppy (hahaha) dan kun je uiteraard voort en werkt het.

Traint jou kaart ook in op 56 Mb of ook slechts op 24 Mb?

Tobias

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/29, 14:59:53 »
Tico,

Weet jij misschien waarom Ubuntu na rebooten automatisch contact maakt met mijn netwerk en dat ik onder Kubuntu steeds mijn wpa sleutel moet ingeven.

Tobias

Offline Tico

  • Lid
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/29, 15:11:15 »
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik heb namelijk nog nooit met Kubuntu gewerkt

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/29, 15:32:31 »
Citaat van: tico
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik heb namelijk nog nooit met Kubuntu gewerkt
Probeer het eens, misschien bevalt t wel... hahaha!

Vind je het niet zonde om je kaartje slechts op 24mb te laten draaien dan? Ik zou dan toch weer voor Ndiswrapper kiezen denk ik...

Offline SWAT

  • Administrator
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/29, 15:45:21 »
Citaat van: tico
een locatie op de schijf of hij ging ze halen vanaf het internet.
Dat hoort bij het stukje 'restricted driver' aanzetten (fluitje van een cent eigenlijk). Volgens mij gaat hij hier full-speed, heb nergens last van (die paar MB/s maken niet gek veel uit)

NetworkManager onthoudt je keys (desnoods maak je een manual config aan)

Offline Tico

  • Lid
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/29, 16:11:02 »
Citaat van: Polleke
Citaat van: tico
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik heb namelijk nog nooit met Kubuntu gewerkt
Probeer het eens, misschien bevalt t wel... hahaha!

Vind je het niet zonde om je kaartje slechts op 24mb te laten draaien dan? Ik zou dan toch weer voor Ndiswrapper kiezen denk ik...
Ik ga dat Kubuntu vast weleens proberen, weest niet bang!
24 Mb is voor mij snel genoeg hoor, ik heb toch slechts een 4 Mb lijn, maar het viel mij op dat op de Xubuntu laptop van mijn dochter  een andere kaart op 56 Mb staat en dat zou die van mij ook moeten kunnen.

Roderik

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/30, 10:33:04 »
Hier met Kubuntu na het aanvinken van de optie restricted drivers direct een herkenning van de juiste draadloze kaart van Broadcom. Dit is een hele grote verbetering in Gutsy in vergelijking met Feisty. :)
En de instellingen blijven staan, ook na reboot.

zambo

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/30, 23:23:08 »
Hmmm, maar mijn kaart zet zichzelf in zwevende modus en verandert zelf de instelling van DHCP naar een vast IP-adres.  Dit geeft als gevolg dat het heel mijn draadloos systeem dan in de panne licht.  De computer blijft DHCP zelf veranderen naar vast IP-adres.  Wat kan ik daaraan doen.  Het is een restricted driver van Broadcom.

Polleke

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/31, 11:36:23 »
Ik heb op een ander forum iets ideaals gevonden hiervoor:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197102

Hier kun je een bestand downloaden dat eerst ndiswrapper voor je installeert en dan zelf herkent welke distro je gebruikt, de driver installeert en vervolgens ook nog even de standaard driver op de blacklist zet, zodat die 2 niet conflicteren.

Naar mijn mening IDEAAL!!! Misschien dat de ervaren gebruikers even inhoudelijk naar het programma kunnen kijken of het wel deugt of dat het in de catergorie Automatix thuishoort.

zambo

  • Gast
Broadcom en Gutsy?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/31, 12:26:03 »
Citaat van: Polleke
Ik heb op een ander forum iets ideaals gevonden hiervoor:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197102

Hier kun je een bestand downloaden dat eerst ndiswrapper voor je installeert en dan zelf herkent welke distro je gebruikt, de driver installeert en vervolgens ook nog even de standaard driver op de blacklist zet, zodat die 2 niet conflicteren.

Naar mijn mening IDEAAL!!! Misschien dat de ervaren gebruikers even inhoudelijk naar het programma kunnen kijken of het wel deugt of dat het in de catergorie Automatix thuishoort.
Willen de ervaren ubuntuers even weten of dit een manier is om mee te werken?  Zal wachten tot er hier meer informatie omtrent verschijnt.  Alvast op voorhand van harte merci !!!!