Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tv aansluiten op HDMI laptop  (gelezen 4361 keer)

Offline django

  • Lid
tv aansluiten op HDMI laptop
« Gepost op: 2014/12/22, 07:31:46 »
Hallo;
Ik heb het probleem dat als ik de laptop aansluit op de tv via HDMI, de laptop zijn beeld verstoord wordt.
Ik heb al in de instellingen gekeken van de laptop, maar kan hier bijna niets anders ingeven waardoor er iets verandert.
Ik heb ook al geprobeerd een andere HDMI kabel te nemen, maar lukt niet en andere drivers zijn niet beschikbaar.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb een acer aspire 7750G laptop met Ubuntu 14.04 op en een AMD radeon HD 6650M up to 2806MB HyperMemory videokaart.
Dank bij voorbaat.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/22, 09:34:40 »
Durf niet te garanderen dat je hiermee van je problemen verlost bent, maar het is een start:
   https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/AMD

Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/26, 21:29:31 »
heb je de driver van de kaart zelf geinstaleerd of gebruik je nog de standaard driver van linux?
ik heb bij mijn amd de driver moeten instaleren vooraleer ik hdmi goed kon gebruiken
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/30, 15:21:31 »
Met mijn Toshiba laptop HDTV combinatie ging het meteen goed.

Flaptop scherm heb ik bij Systeeminstellingen uit gezet. Heb nu een soort Smart TV. Deze topic zit ik vanaf de luie bank in te typen.

Piet
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline RikRik

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/30, 16:56:41 »
Met mijn Toshiba laptop HDTV combinatie ging het meteen goed.

Flaptop scherm heb ik bij Systeeminstellingen uit gezet. Heb nu een soort Smart TV. Deze topic zit ik vanaf de luie bank in te typen.

Piet
Ik heb twee pc's met HDMI, één is al acht jaar oud,  zelfs met een  Linux live USB heb ik direct beeld op de tv,  een laptop of pc met HDMI zou volgens mij zonder problemen een goed beeld moeten geven. Is het slechte beeld  niet een kwestie van een bepaalde bios instelling?   

Offline django

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/01, 09:49:46 »
Hallo, ik heb eindelijk tijd gehad om eens te zoeken hoe en wat er verkeerd was en ja hoor, het waren verkeerde drivers die geïnstalleerd waren. Ik heb in het ubuntu softwarecentrum naar andere gezocht en het werkte na een kwartiertje zoeken om alles goed op elkaar af te stemmen. Enkel het geluid moet ik eerst configureren als ik wil afspelen op tv, het geluid gaat niet automatisch via de HDMI kabel mee. Maar voor de rest is dit een moeite die ik graag doe.
Vriendelijk bedankt aan allen en een gelukkig nieuwjaar.

Offline jolo

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/01, 10:52:21 »
Het geluid via HDMI zou behoren te werken. In Geluidsinstellingen tabblad Uitvoer Geluid afspelen via, zou er dan gekozen kunnen worden voor HDMI/DisplayPort. In Ubuntu is er dan de mogelijkheid dat te testen via het knopje Geluid testen. Zie onderstaande afbeelding, zoals het er bij mij uitziet, op de hoofd pc (Ubuntu 14.04.1) uit mijn onderschrift.

Het makkelijks gaat het waarschijnlijk, als je videokaart een HDMI aansluiting heeft. Maar inmiddels zie ik, dat er voor DVI kabeltjes zijn die het geluid van de geluidskaart kunnen gebruiken. Met dat soort kabels heb ik echter geen persoonlijke ervaring.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline django

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/02, 08:35:46 »
Hallo Jolo,
Even een vraag, hoe kom jij aan die HDMI/display port? Ik heb dat niet terwijl ik toch een HDMI uitgang heb op mijn laptop.
Bij de installatie van ubuntu is die niet mee op de laptop gezet, kan ik die ergens downloaden? Ik heb al eens gekeken bij software
centrum, maar daar vind ik niks.
Mvg

Offline jolo

  • Lid
Re: tv aansluiten op HDMI laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/02, 10:02:38 »
Ik heb nog even gecheckt vanuit een Ubuntu live-sessie. Maar ook dan ziet het eruit zoals op de afbeelding, van mijn vorig bericht. Ik heb er dus niks voor hoeven installeren. Die HDMI/display port in Geluidsinstellingen wordt alleen getoond, als de Samsung smart tv daadwerkelijk op de HDMI poort is aangesloten. Ook is deze te zien in de output van aplay -L
Met de hoofdletter L dus. Omdat deze output nogal groot is, heb ik 'm ingekort met het grep commando

jolo@hoofd-pc:~$ aplay -L | grep Audio
    Playback/recording through the PulseAudio sound server
    PulseAudio Sound Server
    Default Audio Device
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
    HDMI Audio Output

Deze output wordt  ook getoond, zonder de Samsung smart tv aangesloten. Die output kan je dus ook op je laptop checken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM