Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sad but true  (gelezen 27613 keer)

sad but true
« Gepost op: 2011/06/14, 13:47:32 »
ik wou gisteren beginnen met WOW... met wine kreeg ik het niet aan de gang....(sorry ik ben nie zo goed daar in) en om €40 zo maar weg te gooien vond ik ook nie goe...
crysis 2 kan ik ook nie spelen omdat het spel blijkbaar niet werkt met mijn grafishe kaart.... terwijl deze perfect werkt in XP....
portal 2 loopt vast zo gou als ik een rood portaal schiet...
gta san andreas krijg ik nie aan het werk
doom 3 werkt niet zonder haperen
Test drive 2 kan ik nie full graphix spelen....
al deze problemen geven mij 1 conclusie.... : linux is niet gemaakt om te gamen....
mijn oplossing is dus tijdelijk trug naar XP gaan...:(
geen zorgen ... dit is geen klacht post.... ubuntu is een pracht van een OS en kan alles wat normaal pc gebruik vereist....
alleen gamen is nie zo vanzelf sprekend....
ik schakel snel terug als er een oplossing is en alle games gewoon in linux kunnen draaien....
tot snel ... hoop ik :( :( :(
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/14, 14:13:28 »
Als Linux toch zo bevalt doe dan wat ik ook doe en maak het dual boot.
Dan heb je het beste van 2 werelden.
Voor veel spellen onder wine geld dat je pc wat sneller moet zijn om hetzelfde te doen als in Windows. Met WoW is dit niet zo, dit draait iets beter in Linux dan in Windows.


Re: sad but true
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/14, 14:27:29 »
Het is idd jammer dat windos games niet altijd even goed in wine draaien.
Games die wel voor linix beschikbaar zijn draaien naar mijn ervaring prima.

al deze problemen geven mij 1 conclusie.... : linux is niet gemaakt om te gamen....
Ik trek dus een andere conclusie. :|
Ik concludeer eerder dat de betreffende spellen niet zijn gemaakt om in Linux te draaien.

Verder Emiel +1
Als het alleen maar om de games voor windows gaat zou ik zeggen maak een dual boot.
Dan start je windows op om te gamen en doe je de rest in Ubuntu. =D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/14, 14:32:44 »
Ik doe het met plezier. Ik zit alleen in Windows coor RTL gemist en voor spellen, verder doe ik alles in Linux.
Het draait allemaal een stuk fijner en ik heb alles bij de hand om optimaal te multitasken.
Dat is iets wat in Linux zeer goed werkt en wat ik op Windows nog altijd wat minder vind.

Ik vind het ook jammer dat de spellen in Linux niet allemaal even goed draaien, vandaar dat ik Windows 7 er naast heb draaien.
Maar zoals Erik Krom al zij draaien de spellen van Linux zelf perfect in Linux.


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: sad but true
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/14, 14:55:25 »
al deze problemen geven mij 1 conclusie.... : linux is niet gemaakt om te gamen....
Niet helemaal. Het is eigenlijk zo: "(de meeste nieuwe) games zijn niet gemaakt om op Ubuntu/Linux te draaien".

Dit komt omdat vroeger zo ongeveer iedereen Windows draaide, en deze doelgroep nog steeds het grootst is. Het kost jammer genoeg te veel tijd/moeite om een game goed te laten draaien op meerdere platformen.

Dual boot gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar voor games. In het begin heb ik wel eens zitten klooien met Wine enzo, maar de vette high end games wil ik gewoon liever native op Windows draaien. Scheelt een hoop gedoe en dat draait vaak veel beter.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: sad but true
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/14, 23:47:09 »
Ik dacht eerst aan een nummer van hoe heet die band ook alweer? :P

Helaas is het zo dat er veel titels zijn die problemen geven en dat het met Wine niet altijd even lekker gaat.
Er is dan geen betere oplossing te verzinnen dan dual-boot.
Het gemak van Ubuntu en Windows voor de games.

Overigens is het wel zo dat er allerlei Windows titels genoemd worden in het bericht, terwijl er ook best leuke linux games te vinden zijn.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/15, 01:14:44 »
Daarom geniet ik van 2 werelden.
Er zijn zeer leuke games voor Linux en met dual boot kun je Linux en Windows games spelen.
Dubbel zoveel plezier =D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: sad but true
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/15, 19:13:43 »
vreemd vreemd.
al geprobeerd de nieuwste wine (1.3) te installeren via ppa?
http://www.winehq.org/download/ubuntu

mijn resulaten zijn namelijk als volgt:
star wars:
battle for naboo  -  perfect
inserders guide   -  perfect
x-wing alliance     -  perfect
overig:
A2 racer II           -  laat alleen het menu zien, racen niet mogelijk
burnout paradise  -  perfect
trackmania nations en united  -  perfect
portal 1      -   camera schiet af en toe weg, irritant maar het weerhoud je er niet van het spel uit te spelen
portal 2      -   afgezien van het feit dat hij na elke 90 minuten crasht draait hij perfect, het spel slaat toch elke 2 minuten op dus dat maakt niet uit (ik heb hem uitgespeeld).
croc 2        -    perfect
roller coaster tycoon 3 soaked  -  mp3-tjes vanuit de "mijn muziek/RCT3" -map doen het niet, verder draait hij perfect.
nolimitscoaster   -   perfect
simcity 4   -  zolang je hem niet op 1920X1080 zet, perfect

je ziet dus dat bij mij erg veel goed draait, die paar dingen daar neem ik dan maar genoegen mee, ik ben allang blij dat het wine-team zo'n geweldige compabiliteit heeft weten waar te maken.

ik heb een:
AMD X4 965 Phenom II (3,8GHz)
4Gb ram
Nvidia 9600GT met officiële driver.
ubuntu 11.04 64-bit editie.

Re: sad but true
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/15, 23:47:05 »
Tja, ik speel eigenlijk nooit games. Maar ik weet wel dat als je net met Linux bezig bent, Wine best lastig is om spelletjes goed te laten draaien.
Maar zoals eerder gememoreerd, gewoon een dualboot is dan de beste oplossing. En niks om je voor te schamen, mocht dat zo zijn. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: sad but true
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/16, 00:55:09 »
Precies Gijs. Het heeft alleen maar voordelen. Op Windows heb je tenminste voorgeïnstalleerde Bing :cool:

Re: sad but true
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/16, 23:49:04 »
Maar die games zijn toch helemaal niet gemaakt voor Linux? Wat klaag je dan?

Re: sad but true
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/17, 22:27:21 »
Maar die games zijn toch helemaal niet gemaakt voor Linux? Wat klaag je dan?

Dus? Daar hebben we toch Wine voor? Is geen wondermiddel, maar Wine zou niet ontwikkeld worden als men geen Windows-apps of Windows-games zou willen draaien op Linux.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/17, 23:15:13 »
Maar die games zijn toch helemaal niet gemaakt voor Linux? Wat klaag je dan?

Dus? Daar hebben we toch Wine voor? Is geen wondermiddel, maar Wine zou niet ontwikkeld worden als men geen Windows-apps of Windows-games zou willen draaien op Linux.

Ja maar veel games draaien in Wine wat minder als ze het al doen.
Je hebt een zwaarder systeem nodig dan als je games draait in Windows.

Re: sad but true
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/18, 00:07:32 »
@emiel: Daar heb ik toch andere ervaring mee.
Maar ik zei ook al: "is geen wondermiddel". Maar lees ook even de zin die ik daarachter plaatste ;)

Offline Anco

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/18, 02:40:42 »
Ben wel benieuwd naar wat voor grafische kaart je in de computer hebt zitten.
en over wow: op http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/name/?app_id=7714;tips=1 staan vrij veel tips die ook handig zijn voor wine.
Linux user #485563

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: sad but true
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/18, 09:08:49 »
Maar die games zijn toch helemaal niet gemaakt voor Linux? Wat klaag je dan?

Dus? Daar hebben we toch Wine voor? Is geen wondermiddel, maar Wine zou niet ontwikkeld worden als men geen Windows-apps of Windows-games zou willen draaien op Linux.

Ja maar veel games draaien in Wine wat minder als ze het al doen.
Je hebt een zwaarder systeem nodig dan als je games draait in Windows.


@emiel zie mijn post bovenaan. ik heb tot nog toe maar 1 spel wat niet speelbaar is in wine, en met playonlinux http://www.playonlinux.com/en/ kun je van tevoren uit een lijst programma's kiezen die perfect werken, dan worden ze helemaal goed geconfigureerd voor je.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/18, 09:24:17 »
Wat ik heb een aantal spellen die niet willen.
Je moet een zwaarder systeem hebben om een deel van de spellen net zo te kunnen laten draaien als in Windows.
Ik heb een aantal spellen die in Linux het zwaarder hebben dan in Windows.

Voor spellen Windows.
Windows is het beste game platform op het moment wat er is en dan maakt het niet uit of het allemaal werkt in Linux. De meeste spellen draaien het beste in Windows.

Counterstrike werkt in Linux en draait er op zich goed maar niet zo goed als in Windows.
Daar kan ik hogere resoluties aan zonder performance verlies.
Ik heb in mijn laptop niet de beste videokaart en daardoor ben ik wat meer afhankelijk van hoe de processor het doet.
Ik merk verschil net als dat ik merk met wat voor muis ik aan het gamen ben.
Om optimaal gebruik van alles te maken en om alles goed te laten draaien waardoor ik beter resultaten haal, moet ik Windows gebruiken.
Net als de muis. Ik heb nu een Trust Predator muis. Ding koste niet zo veel en het is leuk maar voor te gamen zoals ze beweren is die niet echt super.
Maar het ding koste niet veel dus ik heb niet te klagen met wat het wel kan.

Re: sad but true
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/18, 10:11:45 »
Maar die games zijn toch helemaal niet gemaakt voor Linux? Wat klaag je dan?

Dus? Daar hebben we toch Wine voor? Is geen wondermiddel, maar Wine zou niet ontwikkeld worden als men geen Windows-apps of Windows-games zou willen draaien op Linux.

Ja maar veel games draaien in Wine wat minder als ze het al doen.
Je hebt een zwaarder systeem nodig dan als je games draait in Windows.


@emiel zie mijn post bovenaan. ik heb tot nog toe maar 1 spel wat niet speelbaar is in wine, en met playonlinux http://www.playonlinux.com/en/ kun je van tevoren uit een lijst programma's kiezen die perfect werken, dan worden ze helemaal goed geconfigureerd voor je.

Perfect mag je dan wel erg ruim nemen. Ik geloof er niet zo in dat alles van PlayOnLinux perfect draait. Ik heb wel een aantal spellen geprobeerd die over het algemeen goed draaien maar dan waren er toch altijd kleine problemen. Track Mania Nations is een mooi voorbeeld. Die zou je als perfect kunnen classificeren, draait heerlijk vloeiend, totdat je ineens in een level komt waar de  boel gaat stotteren. En zo zijn er in bijna elk spel wel wat dingen. Ik speel dus alleen nog maar spellen die gewoon native in Linux draaien.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: sad but true
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/19, 16:39:10 »
Wat ik heb een aantal spellen die niet willen.
Je moet een zwaarder systeem hebben om een deel van de spellen net zo te kunnen laten draaien als in Windows.


dit genoeg?:
AMD X4 965 phenom II BLACK-EDITION (3,8GHz)
AMD zegt dat het veilig is hem met 10% te overklokken, zelfs met luchtkoeling. ik heb een moederbord wat dat kan dus hij kan nog een tandje sneller =D =D
4Gb ram
Nvidia 9600GT (club3d-editie met 1Gb GDDR3 geheugen)

op dit systeem draaien bij mij een aantal spellen "alsof ze op windows draaien" ook trackmania!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: sad but true
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/19, 16:46:18 »
veeeeel te traag XD

Re: sad but true
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/19, 17:21:10 »
Wat ik heb een aantal spellen die niet willen.
Je moet een zwaarder systeem hebben om een deel van de spellen net zo te kunnen laten draaien als in Windows.


dit genoeg?:
AMD X4 965 phenom II BLACK-EDITION (3,8GHz)
AMD zegt dat het veilig is hem met 10% te overklokken, zelfs met luchtkoeling. ik heb een moederbord wat dat kan dus hij kan nog een tandje sneller =D =D
4Gb ram
Nvidia 9600GT (club3d-editie met 1Gb GDDR3 geheugen)

op dit systeem draaien bij mij een aantal spellen "alsof ze op windows draaien" ook trackmania!

Trackmania draait vloeiend bij de meeste banen maar bij sommige ineens niet. Zal ik wel pech hebben zeker... nee bij bijna alles zie ik kleine foutjes, wegvallend geluid na een tijdje en meer van die fratsen. Fijn dat wine bij jou wel zo 'perfect' draait maar het lijkt eerder uitzondering dan regel.

Offline siegi

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/19, 18:35:12 »
Zelf heb ik doom 3 eens native (dus zonder wine) geinstalleerd en dat draaide goed.
Bij de andere spellen zit je inderdaad met het probleem dat alles van directX moet vertaald worden naar openGL met behulp van wine. Dit betekent meestal verlies in performance.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: sad but true
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/19, 20:06:27 »
@Niekn, mijn pc moet er alles aan doen om bepaalde spellen te spelen omdat mijn videokaart niet de beste is.
Tevens zoals Siegi al zegt moet wine wat meer werk doen met directX en verlies je wat en vooral als je processor al een hoop moet doen, dan is dit goed merkbaar.

Spellen die ik niet onder wine hoef te installeren draaien gewoon goed op mijn pc maar dit zijn games doe gemaakt zijn voor Linux.
Daar zit wel een verschil in.

Erik1984 heeft bepaalde problemen en dat had ik ook. Niet dezelfde als hij heeft maar wel dingen waarvan je niet altijd even vrolijk word.

Voor iemand die graag spellen speelt is het beter om Dual boot te blijven draaien.
Haal je uit ieder spel het beste wat er in zit en krijg je er ook nog eens gratis een hoop Linux spellen bij.
Spellen die ook in Linux goed draaien zijn dan ook leuk in Linux.
Ofwel het beste van 2 werelden.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: sad but true
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/24, 10:38:45 »
trouwens portal2 (die ik in wine heb draaien) heeft al ondersteuning via playonlinux! details hier:


http://www.playonlinux.com/en/topic-4406-Portal_2.html

http://www.playonlinux.com/en/commentaires-906.html

het script gebruikt een speciale fix (die ik al handmatig heb geinstalleerd) die ervoor zorgt dat het spel NIET MEER CRASHT

Re: sad but true
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/25, 23:38:31 »
Het makkelijkste is om effe bij de ontwikkelaar in z'n nek te hijgen, totdat hij realiseert dat er ook onder Linux prima gegamed kan worden.