Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedrijfsnetwerk opzetten  (gelezen 5512 keer)

Offline ckc

  • Lid
Bedrijfsnetwerk opzetten
« Gepost op: 2011/10/08, 00:03:04 »
Binnen ons bedrijf willen wij een bedrijfsnetwerk opzetten.

De bedoeling is om MS access op verschillende locaties te laten draaien en ook bestanden centraal op te slaan zodat ze op meerdere plaatsen te benaderen zijn en je niet continue met een usb stick of via email documenten moet versturen. Wegens uitbreiding in Nederland willen wij dus de centrale plek waar alle bestanden komen te staan te benaderen zijn over internet, waarbij een goede beveiliging een pre is. Op dit moment werken wij nog met aparte computers waarbij elke keer de boekhouden en bestanden per filiaal daar blijven en niet op een centrale plek zit. Hier willen wij dus verandering in brengen. Ook binnen 1 filiaal hebben wij het probleem dat wij hier geen netwerk hebben en continue bestanden via de email uitgewisseld moeten worden. We gebruiken allemaal Windows met uitzondering van een macbook.

Nu zou ik graag willen weten waar ik op moet letten wij het opzetten van zo een netwerk en welke materialen ik hiervoor nodig hebt. Via google kan ik door de bos de bomen niet meer zien en weet ik niet wat het beste is om te doen. Zoals thin-client, fat-client, zero-client etc etc. Welke van deze opties zijn het beste?

Is het handig om alles via een server te doen of kan je beter lokaal op bestanden opslaan en via de lokale computer via een netwerkschijf bestanden benaderen? Ik ben nieuw op dit gebied en alle informatie is welkom.

In de toekomst zouden we ook zelf domeinnamen willen gaan hosten. Is dit slim? Hoe zit het met de beveiliging etc..
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 00:09:17 door ckc »

Offline chaos7

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/08, 08:38:39 »
en nu wil je een antwoord wat aansluit op je windows machines, een vraag die je stelt op een linux site?
misschien dat er iemand is die je wilt helpen maar het kan nu 3 kanten op
1. er is hier iemand die verstand heeft van windows netwerken en wil je helpen buiten dit forum om
2. je krijgt geen hulp omdat je windows gebruikt
3. je krijgt te horen hoe je dit allemaal in linux (ubuntu) kan doen, hier gaat mijn voorkeur naar uit. leer ik er ook van.

succes.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline ckc

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/08, 11:21:26 »
Beste Chaos,

Bedankt voor je feedback. Wat is het verschil tussen een windows netwerk en een linux netwerk. Kan je deze twee ook naast elkaar draaien?
Wat is het voordeel om via linux ubuntu te doen ipv van andere netwerken?


Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/08, 11:31:56 »
Ik heb maar 1 antwoord hier op, huur een bedrijf in die er verstand van heeft.
Want zo te lezen is veiligheid heel belangrijk en je hebt er zelf geen verstand van.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline ckc

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/08, 11:38:49 »
Nee, inderdaad geen verstand ervan maar zou het graag willen leren. Heb je een aan te raden bedrijf die dit wel kan doen?

Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/08, 11:51:06 »
Ik weet niet waar jij woont, en ik ken daar vast geen bedrijven.
Ik zou zeggen ga in gesprek met verschillende bedrijven en kijk wat ze jouw kunnen bieden met jouw eisen voor welke prijs.
Waar jij het beste gevoel bij hebt die neem je dan.

Ik weet niet wat jouw budget is maar je bent al snel paar duizend euro kwijt.

Als je het wil leren dan raad ik het aan om een cursus te volgen of lokaal Windows server te installeren en via tutorials op internet te leren.
Windows server kun je het beste leren door cursussen te volgen, want het is echt niet makkelijk.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline jeroensum

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/08, 19:56:20 »
Zelf werk ik voor een bedrijf dat dergelijke oplossingen in kan regelen, zowel op Windows als op OpenSource gebied! Indien je intresse hebt kan ik een orienterend gesprek regelen?
“Vide ne humanitatem cum animi debilitate confundas”

Offline evarie

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/09, 16:17:45 »
Professioneel zou freenas een goede keuze kunnen zijn. Je kan het zo instellen dat je het via https kan benaderen zodat de verbindingen versleuteld zijn. Je kan dan netwerkverbindingen instellen voor linux, voor windows, en voor mac.  Freenas is FreeBSD en is zeker zakelijk goede keuze. Freebsd heeft goede documentatie. Dus als je iets professioneels wilt leren, dan zou ik je dit adviseren. Hiermee worden ook grote servers mee gebouwd.

Ik zou dan kiezen voor een server met AMD opteron zuinige processoren van DELL of zelfbouw.
twee schijven in raid1 voor het systeem en een aantal schijven voor een raid 5 systeem.
Vraag even rond op hardware.info

Dan moet je alleen nog uitzoeken hoe je microsoft access op unix kan draaien via deze link:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/connector-odbc-examples-tools-with-access.html
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 16:29:09 door evarie »

Offline ckc

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/10, 10:50:25 »
@jeroen: kan je mij een indicatie geven hoeveel dit ongeveer zou kosten? Kan jij het opzetten?

Om mee te beginnen zou ik alleen MS access buiten het bedrijf willen laten draaien. Dus bedoel ik dat ik de centrale database waar dus ms access op zit, vanuit andere filialen kan benaderen ongeacht of ik nu in groningen zit of eindhoven.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/10, 11:28:30 »
Om mee te beginnen zou ik alleen MS access buiten het bedrijf willen laten draaien. Dus bedoel ik dat ik de centrale database waar dus ms access op zit, vanuit andere filialen kan benaderen ongeacht of ik nu in groningen zit of eindhoven.
Dit is niet verstandig. MS Access is weliswaar multi-user, maar met grote beperkingen. Het werkt als je een betrouwbaar netwerk hebt met voldoende bandbreedte, in de praktijk betekent dat dan een lokaal LAN. Maar zelfs dan is de limiet voor betrouwbare werking een handvol gebruikers, juist omdat Access heel veel data-verkeer genereert (eigenlijk is Access niet voor dat doel geschikt). Beter is dan om te kijken naar een lichte, betrouwbare, webbased (via een browser dus) oplossing. Database webframeworks als Django kunnen hier een oplossing geven.

Wat betreft je andere vragen, het lijkt me niet zinvol om dat hier op het forum te doen want het zit nog teveel in een onzekere fase. Handiger is dan om dat in een brainstorm-sessie te doen waarbij je mensen samenbrengt die iets willen en mensen die iets kunnen of weten.

Offline evarie

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/11, 14:28:11 »
Beste ckc,

Ik kan je in contact brengen met professionals. Reageer alsjeblieft op het persoonlijk bericht. Want ik wil je graag helpen met een serieuze oplossing.

Graag gedaan.

Offline ckc

  • Lid
Re: Bedrijfsnetwerk opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/13, 17:24:27 »
Bedankt voor de feedback's. Ik moet het een en ander dan even nog allemaal uitzoeken.