Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc  (gelezen 2796 keer)

[OPGELOST] Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Gepost op: 2009/03/21, 13:39:40 »
Goedemiddag luitjes,

ik heb een wat apart probleem. Ik probeer op mijn nieuwe Dell Mini 9 obv Ubuntu draadloos internet te configureren. Nu kan ik ivm een oude Fujitsu-Siemens laptop geen WPA/WEP etc gebruiken. Dus heb ik mijn netwerk alleen obv het MAC adres open gezet. Ik ben nu op zoek naar de manier hoe ik dit kan configureren op de netbook. Helaas heb ik hier alleen de mogelijkheden WPA/WEP etc.

Concrete vraag: weet iemand hoe ik deze netbook alleen obv MAC adres kan laten praten met mijn draadloos netwerk en dus om de WPA/WEP beveiliging heen te gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 18:02:11 door fwalda@waldaweb.nl »

Offline DivinGGoD

  • Lid
Re: Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/21, 13:42:32 »
je netwerk beveiligine met mac adressen kan je niet in je pc instellen

je zult via je browser naar de router moeten gaan via 1 van de volgende links te plaatsen in het adresveld:

192.168.0.0
192.169.0.1
192.168.1.0
192.169.1.1

ligt eraan van welk merk je de router hebt,
dit zijn de 4 meest gebruikt in ieder geval

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/21, 13:46:30 »
Dan moet je in je access point het MAC adres van de netbook toelaten. Daarna kan je gewoon verbinding maken.
Uitzoeken wat het MAC adres is kan met het commando sudo ifconfig
Hier moet je op letten:
HWaddr 00:11:22:33:44:55

Hou er wel rekening mee dat iedereen die jouw netwerk kan ontvangen precies kan zien wat je doet op internet. Met een beetje handigheid is het ook mogelijk om jouw netwerk te misbruiken.

Re: Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 14:00:58 »
Hallo DivinGGoD & Johan,

dat ik de MAC adressen op mijn draadloos, in dit geval een Siemens SX762, moet aangeven is al gebeurd. Dit werkt voor al mijn Windows laptops (klinkt naar luxe, maar ik heb er nu eenmaal een aantal in gebruik in het gezin)  :D

Als ik ga kijken op de Mini 9 bij de netwerk instellingen, dan zie ik de volgende mogelijkheden:
ESSID: xxxxxx
Password type: WEP (ascii) / WEP (hexadecimal) / WPA Personal / WPA2 Personal
Network password: xxxx

Verder heeft de Netbook een vast IP adres.

Ik heb dus blijkbaar niet de mogelijkheid om alleen MAC adres te gebruiken op de Netbook. En dat is juist mijn probleem, want dat is de enige manier die werkt. (Helaas).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 15:38:29 »
Ik kan hier gewoon verbinding maken met een onbeveiligd netwerk. Gewoon de netwerknaam aanklikken in de netwerkmanager.
Er wordt dan niet om een wachtwoord oid gevraagd.

Je kan evt. ook kiezen om handmatig verbinding te maken met een netwerk met verborgen SSID.
Dat jouw SSID niet verborgen is maakt niet uit, je moet dan alleen zelf de naam intikken.
Op die manier kan je wel aangegeven dat er geen beveiliging is. (MAC is geen beveiliging namelijk).

Re: Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/21, 15:43:55 »
Johan,

Het werkt. Bedankt voor je tip. Ik had alle gegevens zoals essid, ip, etc ingevuld. Dat hoeft dus duidelijk niet. Nogmaals bedankt.

Groet
Fred


Re: [OPGELOST] Draadloos met MAC adres beveiliging ipv WPA2 etc
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/21, 18:03:05 »
Item is aangepast. Bedankt voor de uitleg.

Vriendelijke groet
Fred