Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box  (gelezen 8070 keer)

Offline force317

  • Lid
Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Gepost op: 2009/08/16, 12:52:55 »
Ik heb hier nog een DVD van een Windows XP Home Edition PC die enkele maanden geleden de geest gaf.

Ik zou deze XP willen installeren in Sun Virtual Box op Ubuntu 9.04. Alleen lijkt mijn Ubuntu notebook deze DVD gewoon niet te 'zien' ?

Kent iemand hier een oplossing voor ?

Een .ISO branden van de XP DVD schijf, en deze .ISO dan proberen te koppelen/installeren in Sun Virtual Box, is dat de aan te raden oplossing ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/16, 14:24:56 »
Welke versie heb je geïnstalleerd van VBox? die in Ubuntu of die van de site? Als je nl USB wilt kunnen gebruiken heb je de versie van de site nodig. http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads Als je het beginscherm hebt moet je onder cd/dvd nog het hokje aanvinken van  mount cd/dvd drive en opgeven de host drive. Als je de virtuele machine hebt gemaakt en opstart zou deze eerst van de dvd moeten lezen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/16, 14:35:35 »
Misschien in het nederlands makkelijker dan naar deze site dan weet je gelijk hoe je hem het best kan installen. http://wiki.ubuntu-nl.org/VirtualBox

Suc6
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/16, 15:18:05 »
Ik heb goede ervaringen met Sun virtual box.

Je moet uiteraard in je Virtualbox manager de DVD rom wel mounten. Zie bovenstaand beschrijving.

Offline force317

  • Lid
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/16, 16:12:27 »
Ik had inderdaad geen mounten gedaan.

Als ik een installatiepoging heb gedaan, post ik hier nog wel het resultaat !

Bedankt !
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/16, 17:16:07 »
Ik ben wel benieuwd hoe XP reageert op de nieuwe virtuele hardware? Moet je dan bellen met Microsoft om XP op een nieuw systeem te activeren oid?

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/16, 17:24:58 »
Toevallig heb ik daar een beetje ervaring mee.

Bij de installatie heb je die, "verdomde" kode nodig.

Die wordt standaard meegeleverd op een nieuwe Windows PC. Staat op een stikkertje.

Via deze kode kun je je PC aktiveren (updates enzo)

Deze kode wordt via hardware informatie (mac-adres, memory) nogmaals gekodeerd enzo kun je Windows XP activeren.

Registreren is niet echt nodig.

De unieke combinatie (kode/hardware) is een half jaar geldig.

Het kan zo zijn dat als je nieuwe processor plaatst en na herinstallatie van Windows het niet meer werkt. Dan moet je microsoft bellen. Factuur van de PC bij de hand houden.  :'(


Zie www.microsoft.nl

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/17, 02:16:17 »
Hmz mijn ervaring is dat ik naar MS in Amsterdam bel.
Vervolgens krijg ik een computer aan de lijn en moet de oude code intypen.
Hierna word een nieuwe activatie code gegenereerd en die noemt de computer aan de telefoon op.
Opschrijven, in winnie typen en klaar is klara...
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/17, 11:28:02 »
Zit MS bij mij in Amsterdam ??? :o :o :o :o :o
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/17, 11:29:36 »
Ja Gijs, zelfs daar zijn ze geïnfiltreerd  :o

Dacht dat je dat wel wist en ze continu in de gaten zou houden ??
 =D =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/17, 19:14:49 »
Geef het adres maar. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/17, 19:55:04 »
schiphol oost
Vandaar, dat ligt ver buiten mijn werkgebied. XD XD XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline force317

  • Lid
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/21, 20:04:51 »
Wat die installatie betreft van MS Windows XP Home  sp1 : probleemloos afgewerkt, inclusief ingave van licentiecodes.

Daarna : microsoft updates tem de laatste, sp3 en IE8 : alles probleemloos.

Een probleem dat wel enkele dagen later opdook : als je de linux kernel update moet je de virtual box recompilen.
En nu wil hij ineens de cd/dvd drive niet meer mounten ... . Maar dat probleem heb ik nog niet verder onderzocht.

In ieder geval is een XP in een Sun Virtual Box een ideale oplossing als niet anders kan dan via een MS applikatie een taak uitvoeren. En dat is nu juist de bedoeling.

Een kopie van een .vdi file maken groter dan 4GB is wel een probleem. Bij 4GB stopt het kopiëren. Weet iemand hoe je een steeds groter wordende .vdi file kan 'compresseren'.

Waarvoor ga ik Virtual Box nog gebruiken ? Om Linux releases eens te gaan testen. Makkelijk. Kan je bvb. de laatste Fedora of Linux Mint of een nieuwe KDE desktop uitproberen zonder te zitten dual booten of je ganse pc te herintalleren.

 
 
« Laatst bewerkt op: 2009/08/22, 07:03:35 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/23, 21:23:12 »
Wat die installatie betreft van MS Windows XP Home  sp1 : probleemloos afgewerkt, inclusief ingave van licentiecodes.

Daarna : microsoft updates tem de laatste, sp3 en IE8 : alles probleemloos.

Een probleem dat wel enkele dagen later opdook : als je de linux kernel update moet je de virtual box recompilen.
En nu wil hij ineens de cd/dvd drive niet meer mounten ... . Maar dat probleem heb ik nog niet verder onderzocht.

In ieder geval is een XP in een Sun Virtual Box een ideale oplossing als niet anders kan dan via een MS applikatie een taak uitvoeren. En dat is nu juist de bedoeling.

Een kopie van een .vdi file maken groter dan 4GB is wel een probleem. Bij 4GB stopt het kopiëren. Weet iemand hoe je een steeds groter wordende .vdi file kan 'compresseren'.

Waarvoor ga ik Virtual Box nog gebruiken ? Om Linux releases eens te gaan testen. Makkelijk. Kan je bvb. de laatste Fedora of Linux Mint of een nieuwe KDE desktop uitproberen zonder te zitten dual booten of je ganse pc te herintalleren.

 
 

"Een kopie van een .vdi file maken groter dan 4GB is wel een probleem. Bij 4GB stopt het kopiëren. Weet iemand hoe je een steeds groter wordende .vdi file kan 'compresseren'."

Bekend probleem. Heeft te maken met FAT32 schijf. Formateer die naar NTFS (uitwisselbaar met Windows) of EXT3/4.

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/23, 22:16:04 »
Jongens, ik heb nu vele topic´s doorgelezen over virtuele boxen, maar wel een kleine vraag hierover. Is het mogelijk om de schermgrote te veranderen. En zo ja hoe doe je dat. Ik kan het gewoon niet vinden. Als ik de virtuele box open, dan krijg een klein schermpje. Dit is ong een kwart van mijn huidige sherm. Als dat window uittrek. Dan blijft het os dat daarin draait klein.

Alvast dank voor jullie input.  XD
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/23, 22:46:47 »
Als je geen andere toets hebt gedefinieerd al HOST toets, rechter ctrl+F
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline fred101

  • Lid
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/24, 10:09:09 »
Ik gebruik VMware van Sun. In eerdere versies bij sun gedownload en door een kennis geinstalleerd voor mij. Maar bij de laatste install van mijn huidige pc het bij synaptics gehaald. Alleen komt Sun steeds met de mededeling dat er een update is waar ik dus niets mee kan want ik weet niet hoe.
Ik kan wel het scherm groter en kleiner maken. Je moet wat met de installingen spelen. Ik weet niet meer wat ik gedaan heb maar nu kan ik de muis gewoon in beide gebruiken zonder om te schakelen. USB deed het ook niet tot ik bij gebruikers mezelf ook VMgebruiker maakte. Dat staat in de best duidelijke helpfiles.

Ik gebruik het om windows programmas te draaien die er niet onder linux zijn en niet onder wine werken zoals simetrix. (dat is er wel voor linux maar ik weet niet hoe het te installeren, dat is nog al ingewikkeld en moet in de terminal met veel copieren en terminal commando's en ik heb dat nu wel afgeleerd. Alles via synaptics en anders jammer.) Helaas heb ik een pakket wat een speciale usb driver gebruikt om audiosignalen naar binnen te halen en een apparaat aan te sturen wat niet werkt. Het programma denkt te werken , het apparaat is wordt ook aangestuurd maar de resultaten zijn onbruikbaar. Het audio wordt vervormd.


Offline fred101

  • Lid
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/24, 13:37:06 »
Sorry, je hebt gelijk het is inderdaad virtual machine, ik dacht altijd dat het VMware was, geen idee waarom eigenlijk  :|

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/24, 13:43:21 »
Maakt niet uit, er zitten alleen wat verschillen tussen, voor de rest allebei voor een virtuele machine. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/24, 18:10:54 »
Sorry, je hebt gelijk het is inderdaad virtual machine, ik dacht altijd dat het VMware was, geen idee waarom eigenlijk  :|

Het zijn beide Virtual Machines. Je hebt zowel hardware matige VMWare en software matige VMWare (Deze laatste kun je dan bijv. onder windows server 200x installeren).

http://nl.wikipedia.org/wiki/VMWare

Offline Wiley

  • Lid
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/24, 19:42:57 »
om het dan nog helemaal precies te zeggen:
Virtual Box en VMWare kunnen allebei virtuele machines maken (in hun eigen formaat).

Virtual Box en VMWare Workstation (meest vergelijkbaar met VBox) en GSX hebben allemaal een besturingsysteem nodig waarop ze draaien (bijv. Win 2003, Win XP).

VMWare ESX heeft geen ander besturingssysteem nodig en wordt direct op de serverhardware geïnstalleerd.
 
Binnen al deze software kun je vervolgens virtuele machines definiëren, installeren en gebruiken ('draaien') op dezelfde hardware.

Je hebt van VMWare dus niet zozeer een 'hardware' versie alswel een versie die zonder host OS kan draaien.

--- zoals ook te lezen in de Wiki diir door prince Ace wordt genoemd ---

@modelengeneer: verander eens de resolutie in je guest OS (het OS dat je in VBox hebt geïnstalleerd). Als dat niet werkt, GuestAdditions downloaden en installeren, dan werkt het vrijwel zeker. En heb je bovendien geen 'last' meer van de host toets (rechter ctrl)

Offline furioza

  • Lid
    • furioza.nl
Re: Windows XP Home DVD installeren in Virtual Box
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/27, 00:57:43 »
Hmmmm, ik ga eens kijken,

Verder gezien dat ik nu de cd weer opnieuw moet laden. Virtual box heeft nu de meldind dat de software niet gevonden kan worden op de schijf, moet dit bij jullie ook?
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505