Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kubuntu 9.10 verwijderen  (gelezen 2002 keer)

Offline Jobbes94

  • Lid
kubuntu 9.10 verwijderen
« Gepost op: 2010/01/02, 10:00:58 »
Hallo,

Ik heb net een nieuwe laptop waar win7 opstond. Daar zat verder geen schijfje bij maar die moest jezelf maken. Een recovery dus. Maar daarna had ik kubuntu 9.10 geinstalleerd. Maar bij het maken van een partitie had ik hem 40 GB gegeven en dat is dan opeens weg van de harde schijf. Dat vind ik jammer dus ik wil kubuntu gewoon gaan installeren in virtualbox, dan gooi je niet lege ruimte weg. Hoe kan ik dan kubuntu verwijderen terwijl windows 7 erop blijft? Ik wou hem dus met een windows cd verwijderen maar die heb ik niet want het is een recover...

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/02, 10:09:28 »
Het hangt er helemaal vanaf waar je Kubuntu had neergezet. Of je hem gewoon de 'loze' ruimte hebt laten vullen of op een aparte partitie hebt neergezet.

in het meest gunstigste geval, heb je Kubuntu op een eigen partitie neergezet die je ook vanuit windows kan zien. Dan is het domweg de MBR herstellen (zodat Kubuntu verdwijnt uit de opstart mogelijkheden) en die partitie formateren.

Mocht je gewoon ruimte van de hele harde schijf hebben toebedeeld aan Kubuntu, dan wordt het ingewikkelder. Probeer anders daar nog eens op te googelen omdat er veel over dit op zowel dit forum als ook elders op het internet staat.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Jobbes94

  • Lid
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/02, 10:16:43 »
Volgens mij is er een losse partitie voor gemaakt waar kubuntu op staat en in kubuntu zit de partitie lang niet vol. De lege ruimte die je daar hebt kun je niet in windows gebruiken. Dat vind ik erg rottig. De grub vind ik ook irritant dus ik wil gewoon windows met een virtuele linux. Ik heb wel een xp schijfje kan het daar ook mee?

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/02, 10:19:56 »
heb je de partitie waarop je Kubuntu geinstalleerd hebt ooit eerst in windows gemaakt?
Of heb staat die eigenlijk op de ruimte van de C schijf (vanuit windows bekeken)
Het gaat er om of je vanuit Windows via de makkelijke weg iets zou kunnen formateren.
Op zich zouden partitie managers hier ook wel wat mee moeten kunnen (sommigen zijn opensource te verkrijgen voor zowel Windows als Linux)

Je kan in Ubuntu met Gparted ook de Partitie kleiner maken. Misschien helpt dat al.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

FrSu

  • Gast
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/02, 10:21:12 »
Als je Kubuntu op de vrije ruimte gezet hebt zul je m.i. die Linux partitie in Win niet zien. Je kunt wel met de Live CD Gparted gebruiken, dan zie je de partities wel.

In Gparted Swap off doen, vervolgens de Kubuntu partitities deleten, apply en dan ben je Kubuntu kwijt.

Vervolgens moet je de grub weghalen middels een Win opstartschijf: Fix Boot en Fix MBR. Weet alleen niet of dit op een recovery schijf staat. Hier moet je even op zoeken op dit forum, je kunt hier ook even kijken: http://sites.google.com/site/computertip/Home

Overigens hoe groot is jouw harde schijf? Is het een groot probleem dat je deze ruimte kwijt bent aan Kubuntu? Vaste installatie zou ik preveleren boven virtueel. Je kunt ook kijken of de 40 Gig (Met de Live CD) nog te verkleinen is. Je zou nog ruimte kunnen winnen.

Even zoeken op dit forum zal je vast verder op weg helpen. Succes!

Offline Jobbes94

  • Lid
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/02, 10:24:16 »
Mijn harde schijf is maar 160 GB. Een deel is al weg aan een recoverpartitie en ook niet aan linux en dan windows + programma's. Dan heb je weinig ruimte meer. En de keuze is gevallen op linux weg. Dus als ik de partitie verwijder en daarna met een xp schijf die acties uitvoer dan heb je alleen windows 7 nog?

FrSu

  • Gast
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/02, 10:40:40 »
Kijk hier ook nog even: http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Verder op dit forum even zoeken, want ik heb in het verleden met XP de actie wel gedaan zoals boven omschreven, maar heb het later nooit meer gedaan. Linux naast XP bevalt mij steeds beter, ten nadele van XP XD.

Heb dan ook geen ervaring met Win 7, want die gaat anders om met het bootgebeuren dan de XP-versies, zover ik heb begrepen.

Offline Jobbes94

  • Lid
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/02, 11:18:42 »
en als ik kubuntu met een partitiemanager verwijderen en de ruimte weer bij windows trek. Tegen wat voor probleem loop ik dan op?

FrSu

  • Gast
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/02, 11:25:36 »
Even zoeken op ons forum gaf me dit: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/linux-ubuntu-verwijderen/

Ik adviseer je om ook even te gaan zoeken met name in relatie met Windows 7. Vista zal in de buurt komen.

Offline Jobbes94

  • Lid
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/02, 11:52:29 »
Dus:
 1. Partitie verwijderen
 2. Windows Vista dvd pakken (die heb ik net nog in mijn cdopbergbox gevonden) en daarvan die commando's uitvoeren, of moet ik gewoon een illegale windows 7 dvd downloaden en daarvan dan ff booten en die commando's uitvoeren?
 3. Ik zet de pc aan en windows 7 start gewoon zodat ik daarin kubuntu virtueel kan installeren?

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Offline Lutz

  • Lid
Re: kubuntu 9.10 verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/03, 17:07:51 »
Het makkelijkste zal zijn met de recovery CD weer Windows 7 te herstellen. Maar dan ben je al je windows gegevens kwijt...