Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]NFS map rechten  (gelezen 1876 keer)

[Opgelost]NFS map rechten
« Gepost op: 2009/11/16, 20:12:09 »
Ik heb op mijn NAS server de NFS service draaien. Op zich werkt dit goed. Ik gebruik op iedereen zijn account symbolic links om de bepaalde mappen op de server te benaderen. Iedereen die desbetreffende mappen gebruikt heeft helaas root rechten. Dit komt door de NFS service, als ik die optie uit zet dan werkt het niet meer.

De kinderen kunnen bij de muziek en alle foto's en ondanks dat ik de rechten van de bestanden juist heb ingesteld, kunnen ze toch bestanden verwijderen. Dit komt doordat iedereen als root de NFS gedeelde mappen benaderd. Ik kan dit voorkomen door in de NFS de desbetreffende map als alleen lezen in te stellen, alleen dan kan ik er zelf ook niet meer via NFS bij.

Is hier een oplossing voor om dit te veranderen? Of een andere oplossing. Ik hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 21:37:45 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline djurny

  • Lid
Re: NFS map rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/22, 22:14:51 »
je kan de nfs mounts op je client (/etc/fstab) de optie 'ro' meegeven.. hoe komt het eigenlijk dat je kids als root op je nas terecht komen?
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Re: NFS map rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 12:58:39 »
De kinderen komen niet als root, maar als ik standaard nfs mount dan kunnen ze alles doen, ze hebben alle rechten ondanks dat ik de rechten per gebruiker heb in gesteld.

Ik heb nu nu mappen allemaal read only ingesteld, en ik beheer het via sshfs.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline djurny

  • Lid
Re: NFS map rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/27, 13:19:28 »
welke nas heb je eigenlijk?
is het een nas waar je zelf nog andere gebruikers/groepen aan kan toevoegen?

ik neem aan dat je kinderen niet in de 'root' group zitten?
:: je kunt namelijk ook hier nog wat truukjes uithalen door als beheerder 'root' alle rechten te hebben, maar de groep 'root' alleen lezen/uitvoeren..

hebben je kinderen een eigen account?
:: zo kan je namelijk de automounter gebruiken om de nfs shares automatisch te mounten, maar dan elk met de 'ro' optie zodat ze niet in staat zijn om ernaar toe te schrijven..
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Re: NFS map rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 21:37:24 »
Ik heb freenas en alle rechten staan goed ingesteld. Ik had wat problemen in het begin met NFS maar dat heb ik dus door het read only opgelost. En als ik wat moet doen doe ik het via ssh.

Ik vind het best hoe het nu werkt.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04