Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04  (gelezen 17880 keer)

Offline peter5

  • Lid
[Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/04/10, 16:35:17 »
Tutorial: iPhone apps op Ubuntu 10.04

Hoi iedereen,

Vandaag heb ik wat zitten experimenteren met de iPhone-USB-drivers.
Ik zal laten zien hoe je iPhone apps op Ubuntu 10.4 kan draaien, zodat ze er mooier uit zien op een laptop-scherm bijvoorbeeld. Ook kan het handig zijn om sneller te typen, met een echt toetsenboord of fotos en zo bekijken.

Ik ben niet verantwoordelijk voor enige schade aan uw iPod of iPhone, of andere apparaten.
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat het risico op schade erg hoog is, dat is niet zo, maar ik vind het gewoon netjes om even te melden.

Wat heb je nodig:

  • Een iPhone of iPod touch (Gejailbreakt, sorry het kan nog niet anders)
  • Een iPod kabel
  • Ubuntu 10.4 Beta
  • Een computer met minimaal 1 vrije USB poort
Internet is niet nodig, alleen in het begin om de software te downloaden. Dus op vakantie zonder internet of duur internet, kan je het ook gewoon :D

Met iPhone bedoel ik zowel iPhone als iPod touch

Start Cydia op je iPhone:


Zoek en download de app: "Veency" (VNC-server voor iPhone)


Herstart je iPhone.

Sluit je iPhone aan met de kabel op je computer en klik op "ontkoppel" als hij gekoppeld wordt.
Ontkoppelen is zeer belangrijk! Dan is iPhone OS vrij, zodat we hem kunnen gebruiken op Ubuntu.


Voer nu in de terminal dit commando uit:
peter@peter-laptop:~$ iproxy 5800 5900
waiting for connection

Nu komt de magie: Klik op "Toepassingen" bovenin je scherm. Ga met je muis over "internet" en klik op "Werkplek op afstand".

Klik op verbinden in Werkplek op afstand. Vul bij host in: "127.0.0.1:5800" (zonder aanhalingstekens)
Klik nu op verbinden. Accepteer je verbinding op je iPhone.
Het is niet nodig om een wachtwoord in te stellen voor Veency, omdat we via een USB kabel werken, en niet via internet. Niemand anders kan toegang krijgen.



Gefeliciteerd! Als alles goed is, kan je nu alle iPhone apps op je iPhone, op een groter scherm gebruiken!
Je kan nu je apps besturen in Ubuntu met je toetsenboord en muis.

Goeie tips:
Bij voorkeuren>beeldschermen kan je je scherm draaien voor beter resultaat (zie foto's)

Je kan volledig scherm inschakelen in het programma "Werkplek op afstand" zodat het hele scherm gevuld wordt.

Mogelijke problemen:

Als je scherm om de bepaalde tijd zwart wordt, moet je in je iPhone Instellingen>Algemeen>Automatisch slot op nooit zetten.

Al heb je geen internet nodig, je MOET een wifi netwerk hebben om iProxy te gebruiken! Dit is een netwerkprobleem, je kan het heel simpel oplossen door op het Wifi-icoontje te klikken rechts bovenin je scherm, en dan een nieuw wifi netwerk maken. Als iProxy "waiting for connection" geeft, is alles goed en kan je de wifi weer uitzetten. (rechtermuisknop op wifi-icoontje en op verbindingen bewerken klikken)
Nogmaals: je hebt echt geen internet nodig, maar dit had mijn probleem wel opgelost, voor de rest is het voor mij nog een mysterie dat het wel werkt met een Wifi-netwerk zonder internet.


Foto's:







« Laatst bewerkt op: 2010/04/10, 18:14:45 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

jesse2314

  • Gast
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/10, 16:40:41 »
Bedankt voor deze tutorail =D

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/10, 17:59:37 »
Bedankt voor deze tutorail =D
Graag gedaan!
Ik ben bezig om te proberen enige automatisering in dit te krijgen, zodat het veel makkelijker zou zijn. Misschien zelfs zonder jailbreak, de driver is open source dus er is meer mogelijk dan met iTunes denk ik  :o
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/10, 18:07:21 »
Ik durf het niet aan om mijn liefje te jailbreaken... dat gaat wss helemaal fout bij mij :P

maar goede tutorial!

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/10, 18:17:01 »
Ik durf het niet aan om mijn liefje te jailbreaken... dat gaat wss helemaal fout bij mij :P

maar goede tutorial!
Ik wou het eerst ook niet, maar ik wil me eigen provider, geen abonnement want ik bel echt heel weinig. En anders kan ik er niks mee  :|

De ervaring van Ubuntu + iPhone apps met een groter scherm is net als de iPad zonder touch screen + meer features :O

Als je dan weer op je iPhone zit voelt het al helemaal raar met kleiner schermpje :D
« Laatst bewerkt op: 2010/04/10, 18:56:32 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/11, 09:37:35 »
Haha, dus als je voor een paar honderd euro een touch screen netbook koopt kun je je eigen ipad maken! :D
wordt wss wel iets duurder als de echte ipad.. :P

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/06, 12:22:56 »
Op m'n iPod komt wel het Veency icoontje te staan, en er komt ook een muis linksboven te staan:


Ik krijg op m'n computer een zwart venster. Als ik daarin met m'n muis beweeg en klik gebeurt dat ook op m'n iPod maar ik kan niet zien wat ik doe.


Peterrrrrr wat doe ik verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/06, 12:31:01 door Luuk58 »

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/07, 14:41:28 »
Op m'n iPod komt wel het Veency icoontje te staan, en er komt ook een muis linksboven te staan:


Ik krijg op m'n computer een zwart venster. Als ik daarin met m'n muis beweeg en klik gebeurt dat ook op m'n iPod maar ik kan niet zien wat ik doe.


Peterrrrrr wat doe ik verkeerd?
Heey je hebt gejailbreakt! :D
Ik heb het gedaan op een Beta, zit je nu op de final versie van 10.4?
Als het daar niet op lukt dan moet ik even aan de tutorial sleutelen ;)

Dat wordt nu wat lastig, want ik ben bezig met een nieuwe hoe je Android op je iPhone krijgt + Ubuntu sync ^^
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/07, 16:57:19 »
heey, bedankt ga het zo uit proberen :D

heb al ee keer zoiets geprobeeert met een ander programa en dat kun je via wirles inlogen met de naam root en als wachtwoord alphina, maar helaas zag allen een zwart scherm en op de ipod zag ik een pijltje :)

editnet zoals @luuk58 zei

ga het nu op joun manier proberen

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/07, 16:59:31 »
heb gelezen dat je mee help aan een online spel hoe heet dat spel :-[

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/07, 20:25:22 »
heey, bedankt ga het zo uit proberen :D

heb al ee keer zoiets geprobeeert met een ander programa en dat kun je via wirles inlogen met de naam root en als wachtwoord alphina, maar helaas zag allen een zwart scherm en op de ipod zag ik een pijltje :)

editnet zoals @luuk58 zei

ga het nu op joun manier proberen
Hmm erg vreemd. Ik vermoed dat het iets met de compressie van de afbeeldingen van de iPod/Phone te maken heeft, omdat het pijltje er wel is, dus er is verbinding, maar de afbeelding wordt niet zichtbaar. Jullie horen het nog ik ga het even zelf proberen met de nieuwe Ubuntu.

Dat spel heet Jabbo Hotel, een soort kopie van Habbo Hotel, maar dan in Javascript (en in een recode HTML5) maar ik heb nauwlijks tijd voor alles omdat ik examen heb (wij hebben eerder examen omdat onze school een nieuw softwaregeval met linux aan het testen zijn :) )

Het grootste probleem is dat Jabbo een PHP Backend heeft, en PHP loopt niet lekker op Comet (een stabielere variant van Ajax, wat we vroeger hadden). Ik wil geen backend in Python of zo, dat gaat tegen de filosofie van Jabbo in. HTML + JS + PHP en MySQL, ik vind dat het daar bij moet blijven.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/07, 20:30:13 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/07, 20:47:50 »
Ik verbind via wifi, kan het daar aan liggen? Ik snap niet hoe je het via usb moet doen..


Het grootste probleem is dat Jabbo een PHP Backend heeft, en PHP loopt niet lekker op Comet (een stabielere variant van Ajax, wat we vroeger hadden). Ik wil geen backend in Python of zo, dat gaat tegen de filosofie van Jabbo in.
Filosofie is door Thomas bedacht, en Thomas is een .. euhm .. nogal apart personage. Wissel van code wat je wilt, als er maar een werkende versie komt zo snel mogelijk ;) Wanneer kom je weer 'es op msn? Nu zie ik je alleen maar op dit forum XD
« Laatst bewerkt op: 2010/05/07, 20:49:54 door Luuk58 »

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/08, 09:44:59 »
helaas wekrt nog steeds niet

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/08, 10:13:42 »
helaas wekrt nog steeds niet
fotos

op mijn ipod



op mijn computer:


Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/08, 11:30:30 »
Ik doe de tutorial nu zelf op Ubuntu 10.4 Final en even kijken wat er aan de hand is.
Ik ze het in deze post als ik wat vind :P

Edit: Het werkt hier gewoon. Hebben jullie wel zo'n venster gehad op je iPod/Phone dat je moet accepteren? En welke versie van iPhone OS hebben jullie? Ik heb 3.1.2 met Blackra1n jailbreak.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 11:36:53 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/05/08, 12:49:53 »
Ik doe de tutorial nu zelf op Ubuntu 10.4 Final en even kijken wat er aan de hand is.
Ik ze het in deze post als ik wat vind :P

Edit: Het werkt hier gewoon. Hebben jullie wel zo'n venster gehad op je iPod/Phone dat je moet accepteren? En welke versie van iPhone OS hebben jullie? Ik heb 3.1.2 met Blackra1n jailbreak.

ik heb het met blackra1n gedaan en er komt een ventster te staan,,
waar staat de versie? ik heb V. 3.1.3
« Laatst bewerkt op: 2010/05/08, 13:01:08 door mathieu1256 »

Offline Luuk58

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 2010/05/11, 13:02:40 »
Ik heb idd zo'n schermpje gehad waar ik op Accept klikte.
Ik heb dezelfde iPhone OS als jou, maar ik heb gejailbreakt met Spirit, www.spiritjb.com.

Offline karamba

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #17 Gepost op: 2010/05/18, 20:04:56 »
jaa ik heb ook op accept kunnen drukken, en de muispijl staat in beeld en kan ik bewegen, er komt gewoonweg niks op m'n laptopscherm :P

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #18 Gepost op: 2010/05/19, 14:30:54 »
Bedankt voor jullie reactie!
Het is duidelijk dat het iets met de compressie van de screenshots/VNC van iPhone OS te maken heeft. Ik zal kijken of ik iets kan doen en dan pas ik de tutorial aan ;)

Edit: vreemd genoeg kan ik met alle mogelijke compressie-instellingen gewoon inloggen op Veency... Ik weet niet of dit helpt, maar dit zijn de instellingen waarmee ik succes heb:


@karamba: heb je 3D effecten aan staan? (schaduw achter de vensters etc) zo ja, probeer dat eens uit te zetten, het kan daar aan liggen, ik heb het ook wel eens gehad op mijn gewone computer, maar niet op me laptop.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/19, 20:30:55 door Peter »
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline karamba

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 2010/05/20, 00:57:09 »
met of zonder effecten haalt niks uit... het blijft hetzelfde jammergenoeg. zelfs via de wifi verbinding kan ik me scherm niet zien. nu heb ik veency al wat langer, en gebruikte het vroeger veel toen ik nog windows had :P (was te lui om ff dat ding beneden te halen enzo) naar daar had ik dat soort dingen niet, het ligt dus echt aan ubuntu

Offline peter5

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #20 Gepost op: 2010/05/20, 09:51:20 »
met of zonder effecten haalt niks uit... het blijft hetzelfde jammergenoeg. zelfs via de wifi verbinding kan ik me scherm niet zien. nu heb ik veency al wat langer, en gebruikte het vroeger veel toen ik nog windows had :P (was te lui om ff dat ding beneden te halen enzo) naar daar had ik dat soort dingen niet, het ligt dus echt aan ubuntu
Misschien heb je een oudere versie van Veency :S
Ik had het ook wat langer, maar na een restore van me iPhone heb ik hem opnieuw gedownload.
Ik gebruikte veency als een soort remote-iPod  :P
Kon ik vanaf mijn computer muziek aanzetten, met me iPhone op boxjes aangesloten ;)
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline karamba

  • Lid
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #21 Gepost op: 2010/05/20, 13:29:48 »
ohhh mensen, hoezo luiheid  =D

Misschien heb je een oudere versie van Veency :S

hmm... ik heb het net via een andere pc gedaan (WinXP) en die doet precies het zelfde, dus het ligt toch aan de iPod... maar wat?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #22 Gepost op: 2010/05/20, 13:38:21 »
Hey, goed initiatief!
Misschien is het handig om dit artikel op de wiki te zetten? Gezien dat de plek is voor documentatie en howto's...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #23 Gepost op: 2010/05/21, 19:27:30 »
werkt niet sory

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: [Tutorial] iPhone apps op Ubuntu 10.04
« Reactie #24 Gepost op: 2010/05/23, 16:49:32 »
Als ik mijn 3G ipod touch 8GB terug heb, ga ik met 3.1.3 en spirit de boel proberen te laten werken.
(spirit+3.1.3=ipod touch kan gewoon uit zonder problemen (ja, ook weer aan xD))