Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)  (gelezen 2666 keer)

Offline Dennissch

  • Lid
Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Gepost op: 2017/03/02, 14:01:47 »
Beste leden,

Door de jaren heen heb ik regelmatig met Linux gespeeld, en sinds een week of 2 weer echt serieus. Ik zet nu al mijn mediaspelers en reserve pc's op Linux. (hoofdpc blijft op Windows ivm o.a. gamen).
Nu zit ik met een issue wat ik al jaren tegen kom.

Het zit zo:

Ik weet dat in de instellingen van Linux Mint (ik gebruik XFCE) wat keuzes zitten betreft wanneer het scherm uit gaat of in screensaverstand. Met de standaard instellingen gaat na 10 minuten al een screensaverdraaien, oke dit klinkt logisch. Máár ik vind het zeer onwenselijk dat ook bij het afspelen van filmpjes (full screen) dat proces in gang gaat. Ik betrek toch eventjes Windows erbij, die filmpjes gaan daarop keurig door als hij ziet dat je iets afspeelt (in elk geval bij full screen). Nu  heb ik ''voorkeuren schermbeveiliging'' bij de keuze: op zwart na ... minuten veranderd van 10 naar 500 minuten. Dan is het opgelost...

Maar ik wil het gewoon zo hebben, scherm gaat wel gewoon na 10 of 15 minuten op zwart, tenzij ik fullscreen een filmpje heb openstaan (of wellicht een game, hoewel ik dat momenteel niet onder Linux doe) en als hij bij normale activiteiten als internetten na 10 min inactiviteit op screensaver gaat wil ik gewoon dat hij op zwart gaat. Of je wachtwoordvenster zegmaar. Screensavers vind ik zo ouderwets anno 2017.

Het gaat in mijn geval om Mint, maar ik heb het op meerdere Linux versies gemerkt, op diverse hardware. Vandaar dat het onzinnig is om nu de hardware te gaan posten.

Dank alvast voor jullie meedenken.

Dennis

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/02, 14:13:52 »
Vaak is er bij de instellingen een 'Presentatie' modus.
(= scherm blijft gewoon aan, overruled screensaver)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/02, 18:14:16 »
Ik vrees dat dat handwerk is, alhoewel er scripts bestaan die "detecteren" dat er iets gebeurt waarbij je scherm niet mag afslaan. Wat je kan doen, is "caffeine" installeren. Dit tovert een icoontje op je statusbalk, waarmee je heel vlug de screensaver/automatische slaapstand kan uitzetten.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/02, 18:35:37 »
In VLC heb ik "Schermbeveiliging uitschakelen" aangevinkt.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #4 Gepost op: 2017/03/02, 18:54:40 »
Vaak is er bij de instellingen een 'Presentatie' modus.
(= scherm blijft gewoon aan, overruled screensaver)

Waar vind ik die ergens in Mint? Kan het niet vinden helaas.

Ik vrees dat dat handwerk is, alhoewel er scripts bestaan die "detecteren" dat er iets gebeurt waarbij je scherm niet mag afslaan. Wat je kan doen, is "caffeine" installeren. Dit tovert een icoontje op je statusbalk, waarmee je heel vlug de screensaver/automatische slaapstand kan uitzetten.

Thanks voor je tip, maar wel raar dat zoiets simpels handwerk moet zijn. Ik bedoel dit is toch best een basic iets. Dit is voor mij een van de weinige dingen die ik vervelend vind met Linux. Nu heb ik dat tijdelijk opgelost door de time-out van het scherm enorm laat te zetten (500 minuten ofzo).
In VLC heb ik "Schermbeveiliging uitschakelen" aangevinkt.

Oké, thanks voor de tip. Maar in dit geval ging het om een Youtube video.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/02, 21:39:45 »
Vaak is er bij de instellingen een 'Presentatie' modus.
(= scherm blijft gewoon aan, overruled screensaver)
Waar vind ik die ergens in Mint? Kan het niet vinden helaas.

Presentatiemodus zit in de XFCE energiemanager; rechtsklik op het batt icoontje.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/02, 22:12:12 »
Citaat
Presentatiemodus zit in de XFCE energiemanager; rechtsklik op het batt icoontje.
Nooit geweten; geweldig bedankt!

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/02, 22:21:46 »
Vaak is er bij de instellingen een 'Presentatie' modus.
(= scherm blijft gewoon aan, overruled screensaver)
Waar vind ik die ergens in Mint? Kan het niet vinden helaas.

Presentatiemodus zit in de XFCE energiemanager; rechtsklik op het batt icoontje.

Dank voor je reactie! Ik ga het morgen meteen bekijken en koppel dan terug. Alvast 1 dingetje, jij zegt batterijicoontje. Ik vermeld het alvast maar even ik gebruik een desktop dus geen laptop.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/03, 08:06:03 »
Ik gebruik zelf Ubuntu GNOME 16.04 en in de GNOME desktop kan je Caffeine gebruiken om de screensaver tijdelijke uit te schakelen. Misschien werkt dat ook onder XFCE?

https://extensions.gnome.org/extension/517/caffeine/

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/03, 09:44:11 »
@Dennissch,
Open energieinstellingen (of beheer)
Daar kan je aangeven of er een icoon op de taakbalk getoond moet worden.
Heb je dat aangevinkt dan kan je op dat icoon rechtsklikken en kiezen voor presentatiemodus.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #10 Gepost op: 2017/03/03, 11:39:41 »
@Dennissch,
Open energieinstellingen (of beheer)
Daar kan je aangeven of er een icoon op de taakbalk getoond moet worden.
Heb je dat aangevinkt dan kan je op dat icoon rechtsklikken en kiezen voor presentatiemodus.

Dank dat is gelukt! Maar helaas blijft de screensaver draaien na 10 minuten inactiviteit (dus zelfs met fullscreen Youtube) ik heb al geprobeerd door het vinkhe weg te halen bij reguleer energieinstellingen maar ook dat helpt niet. Wellicht dan toch maar "caffeine" installeren. Maar toch blijf ik het apart vinden. Stel dat je een game speelt en het scherm gaat plots uit na 10 min of op screensaver. Daar wordt je niet blij van. Nu kun je dat omzeilen door het aantap minuten heel hoog te zetten. Maar het is geen super oplossing. Als iemand nog suggesties of ervaringen heeft hoor ik het graag.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #11 Gepost op: 2017/03/03, 11:45:58 »
Screensaver uitschakelen!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #12 Gepost op: 2017/03/03, 13:52:03 »
Zoals pederoco schrijft: screensaver of schermbeveiliging uitschakelen.

Procedure voor LinuxMint 18.1 - Xfce 64-bit -:

Ga naar: toepassingen > instellingen > schermbeveiliging > weergavemodi ( in een scherm) >  Modus  > kies om schermbeveiliging uit te schakelen (zie schermafdruk ter illustratie).

Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/03, 13:55:38 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #13 Gepost op: 2017/03/03, 13:54:45 »
Het kan inderdaad behoorlijk irritant zijn, maar bij games gaat dat niet gebeuren. Ik kan in elk geval geen game bedenken waarbij je meer dan 10 minuten geen toetsenbord of muis gebruikt.

Optie voor video kijken is om het via Kodi te doen. Die voorkomt dat de schermbeveiliging aan gaat. Ook youtube kijken via Kodi is mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/03, 13:56:20 door Kees3 »

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #14 Gepost op: 2017/03/03, 21:19:06 »
Dank allemaal voor jullie reacties.

Ik heb zoals jullie aangeraden hebben ''schermbeveiliging'' uitgeschakeld in weergavemodi. Dan blijft de video inderdaad doorspelen in Youtube. Echter ook bij geen activiteiten blijft het scherm dan aan, dus als ik hem bewijzen van gewoon op het bureaublad heb aanstaan blijft dat zo staan zonder dat het scherm uitgaat.

Ik heb toen geprobeerd de optie "alleen zwart scherm" welke ook te vinden is in weergavemodi. Dit is nog erger, die negeert zowel Youtube fullscreen als normaal bureaublad. In beide gevallen gaat het scherm op zwart. En 'zwart' is het eigenlijk niet, ja het beeld is zwart maar de monitor gaat niet echt in slaapmodus.

Dit alles was voor de duidelijkheid met prestatiemodus aan, ook nog getest zonder. Maakt geen verschil.

Iemand nog een oplossing? Of is het gewoon out-of-the-box onmogelijk om mijn Linux systeem zo slim te krijgen dat het scherm niet uit/screensaver gaat op het moment dat er fullscreen iets afspeelt? Die ''cafeïne' optie is ook nog iets om te proberen. Maar ik zou het toffer vinden als mijn systeem het zelf detecteert.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #15 Gepost op: 2017/03/04, 09:21:20 »
Zelf heb ik xubuntu, bij "session en startup" in het grafische instellingen menu,
daar staat screensaver die dan kunt uitvinken, dus dan start de sreensaver niet meer op.
Kijk of mint dit ook heeft.

Dan heb je nog, https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
deze geef je mee met grub, dan kun je een aantal functies aanpassen,
goole hier op welke je zou kunnen testen,
zoek bijv op je laptop/pc model.
hier een voorbeeld om de grub aan te passen, https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Offline Nero

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #16 Gepost op: 2017/03/04, 11:55:53 »
Ik begrijp de frustratie van Dennissch. In zowat alle antwoorden wordt voorbijgegaan aan de eis dat de screensaver wel dient te werken bij geen activiteit, maar niet bij het afspelen van een video - en dat zonder bijkomende handelingen. Het enige bruikbare wat ik hier heb gezien (of ik moet er overheen kijken) is dat je in VLC de screensaver kunt uitschakelen, maar voor andere toepassingen is er geen oplossing.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #17 Gepost op: 2017/03/05, 10:17:22 »
Waarom een screensaver?Als of de huidige schermen een inbrand effect hebben..Veel energie gebruiken ze ook niet meer,dus waarom een screensaver?Wat ik perssonlijk doe is gewoon de monitor uit zetten als die een tijd niks hoeft te doen.Ga je weer verder en dan hup weer aan,kleine moeite.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/05, 10:18:55 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #18 Gepost op: 2017/03/05, 11:50:56 »
Het verschil in verbruik tussen scherm aan of scherm uit op mijn laptop is al zo'n 25W. Bij een afzonderlijke monitor zal dat nog meer zijn.

Daarenboven gaat voorgaand antwoord weeral voorbij aan de vraag van TS.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #19 Gepost op: 2017/03/05, 12:55:47 »
Offtopic:
Het verschil in verbruik tussen scherm aan of scherm uit op mijn laptop is al zo'n 25W. Bij een afzonderlijke monitor zal dat nog meer zijn.
Daarenboven gaat voorgaand antwoord weeral voorbij aan de vraag van TS.
Wat voor laptop heb je dan wel niet??  :o
Die van mij verbruikt 5-10W in totaal.  :)

Btw: een screensaver is niet hetzelfde als het scherm uitzetten...  ;)

Offline Nero

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #20 Gepost op: 2017/03/05, 13:23:53 »
Daarenboven gaat voorgaand antwoord weeral voorbij aan de vraag van TS.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #21 Gepost op: 2017/03/05, 14:10:04 »
@Nero,
Strikt genomen heb je gelijk. Maar als er geen echte oplossing is, moet je het doen met en work-around.
In dat licht gezien was de eerste reactie in mijn ogen de beste: modus > presentatie. Twee muisklikken, en alleen maar als je een film gaat kijken.

Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #22 Gepost op: 2017/03/05, 19:19:48 »
Waar is Dennis?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Dennissch

  • Lid
Re: Energieinstellingen (wie heeft de gouden tip?)
« Reactie #23 Gepost op: 2017/03/05, 20:01:45 »
Waar is Dennis?

Ik lees de reacties gewoon hoor :) ben alleen niet altijd ingelogd. Verder is het net wat Nero al zegt. Er zijn oplossingen die de screensaver volledig uitzet (dus scherm tijd aan) of met wat trucjes als die caffeine toevoeging. Dat laatste is een gemaaktte oplossing. Ik had in dit topic gehoopt dat iemand wellicht hoe je dit simpel kunt instellen. Maar blijkbaar heeft Mint (nog) niet die "slimme energiemodus"