Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.  (gelezen 4631 keer)

Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Gepost op: 2011/03/02, 13:02:37 »
Belachelijke argumentering volgens mij, dit is weeral praten voor eigen winkel:

http://www.zdnet.be/news/125536/-open-standaarden-verhogen-overheidskosten-/  :'(
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/02, 14:26:04 »
Is het ook! Gratis software is duurder.
Je moet nieuwe software aanschaffen.
Ondersteuning nodig omdat het allemaal nieuw is.
Werkt moeilijker waardoor het langer duurt voor je iets voor elkaar hebt.
Je moet je werknemers omscholen omdat ze die nieuwe software niet kennen.
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Microsoft en Apple en zo moeten toch iets doen om hun producten te verkopen.
Stel je voor dat gratis software het zelfde kan en beter. Dat zou einde Microsoft, Apple en dergelijke betekenen. Daar zou je toch niet aan moeten denken.

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 14:31:09 »
@emiel: Natuurlijk is het duurder. Maar op de lange termijn is het juist veel goedkoper. Maar helaas houdt men over het algemeen in Europa (in het algemeen) niet zo van de lange termijn-investeringen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 16:51:50 »
ik had begrepen dat als de nederlandse politie (aleen de politie, niet de hele overheid). op linux zou overgaan, dan zou dat het eerste jaar meer dan 1 miljoen schelen (hierbij is van een worst-case-senario uitgegaan, waarbij iedereen omgeschoold moest worden, en er het een en ander misging)
een aantal studenten hadden dat uitgezocht...

verder weet ik dat het contract van de gemeente utrecht met microsoft 20.000 euro PER MAAND kost! lijkt me nu niet echt voordeliger....

Offline Tom

  • Lid
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 16:58:55 »
Dat jullie die fut artikels nog lezen is mij een raadsel ,ZDNet staat al jaren niet meer in mijn Bladwijzers ...zo een ze.k  zei piet van dijk. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/02, 17:24:50 »
Dat jullie die fut artikels nog lezen is mij een raadsel ,ZDNet staat al jaren niet meer in mijn Bladwijzers ...zo een ze.k  zei piet van dijk. XD

Altijd nog beter dan de grote FUD-verspreider security.nl :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/02, 17:32:55 »
Vistaus het eerste gedeelte van mijn bericht moet je meer zien als het antwoord van Microsoft en zo.

Natuurlijk is het goedkoper. Alleen zal het omzetten een investering zijn.
Maar om de 3 jaar komt Microsoft met een nieuwe versie en die kost iedere keer geld.

Mensen moeten ook met Windows ingewerkt worden.
Wie kent alle software die onder Windows draait.
Heb vele cursussen gehad voor de CAD software en na iedere update kregen we weer een info middag.
Maar met dit soort opmerkingen schermen Microsoft en zo om mensen af te schrikken.
Niet iedereen kan met Windows om gaan ondanks dat ze het thuis op hun pc hebben staan.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 17:36:32 door emiel1976 »

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/02, 22:08:31 »
Ach, vertel dat maar aan Buitenlandse Zaken in Duitsland. Die gaan na bijna tien jaar weer terug naar Microsoft. Kost ze klauwen met geld en wat levert het op? De schaapjes kunnen weer gerust ademhalen omdat ze hun oude vertrouwde, onveilige, lastige, onderhoudsintensieve en vooral peperdure Windows XP weer te zien zal zijn. Maar goed, domme mensen betalen nu eenmaal graag voor domme software...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/02, 23:29:53 »
microsoft en adobe er in hé.

maar een ding, het gaat om open standaarden, niet open source.
dat is een verschil, e.g. odt is een open standaard, maar die kan je ook via Microsoft Office opslaan.
en dat mag dus ook, het moet een open standaard zijn, niet open source, dus gesloten software die open standaarden gebruikt mag gewoon.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/03, 09:03:52 »

verder weet ik dat het contract van de gemeente utrecht met microsoft 20.000 euro PER MAAND kost! lijkt me nu niet echt voordeliger....

Yups, en dan te bedenken dat er met office 2003 gewerkt word.
En de server software van de jaren .90 is.

Grappig is wel dat een gedeelte nu gaat overstappen naar office 2010, word leuk als die afdeling een nieuwe .doc stuurt naar een afd. die office 2003 gebruikt, met een beetje geluk kunnen zij hem dan niet openen.

En het blijft niet bij die kosten die jij net opnoemde.
Het abu rekent 250 euro per uur.
Een update van autocad uitvoeren kost 25000 euro, tenminste dat brengen ze in rekening bij de gemeente afd. die dit laat uitvoeren.
Die update krijg je gratis opgestuurd van autocad alleen het uitvoeren kost klauwen met geld.
Normaal stop je de cd erin en 5 min later klaar, het abu rekent 100 man uren voor dit klusje.

Gratis programma wat iedereen mag gebruiken?
Als je het download en aan het abu vraagt om dit op jouw account te laten installeren kost het je 15000 euro.

Moet je weten dat het abu is opgezet door de gemeente en dat het abu aan iedere gemeentelijke afd. die iets wil dit soort dingen in rekening brengt.
Belachelijk dus......

Geen idee wat nu goedkoper is.
Dit MS gedoe met een abu die absurde rekeningen uitdeeld.
Of open source met een aantal goed betaalde ICT-ers...

@emiel: Natuurlijk is het duurder. Maar op de lange termijn is het juist veel goedkoper. Maar helaas houdt men over het algemeen in Europa (in het algemeen) niet zo van de lange termijn-investeringen.

Waarom is het duurder en op de lange termijn goedkoper ?
Als je al veel uitspaart met licentie kosten kan het nooit duurder zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/03, 11:08:08 »
Omdat men:
1 een nieuw systeem moet implementeren. In een bedrijfje zal dat nog meevallen, maar bij een groot bedrijf of de gemeente Utrecht in het voorbeeld hier, dat is al andere koek. Om nog maar te zwijgen over alternatieven. In jou geval Autocad. Werkt dat op Linux? Nee. Moet dus een alternatief voor worden gevonden. Weet niet wat het alternatief is want ik ben er verder niet bekend mee. Hoe dan ook, het implementeren van Linux kost meer dan een abbo bij MS. Maar eenmaal geïmplementeerd is het stukken goedkoper.
2 moet wennen aan een nieuw systeem. Evt. omscholing kan nodig zijn bij deze, maar goed, dat is op zich nog vrij goedkoop, helemaal bij Canonical.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/03, 11:27:00 »
Dat punt 2 is ook van toepassing bij Microsoft-software.
Een upgrade van Office 2003 naar 2007 of 2010 vereist een opleiding.
Een upgrade van Windows XP naar Windows Vista of Windows 7 vereist een opleiding.
De noodzaak tot opleiding als een nadeel van open source opgeven is dus niet correct.

Het grootste probleem voor een migratie naar open source is meestal dat de functionaliteit van de tot dusver gebruikte closed source software niet geëvenaard wordt. Zo werd het voorbeeld van AutoCAD al gegeven. Voor Linux bestaan dingen als LinuxCAD en GraphiteOne en nog heel wat meer, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als AutoCAD. Adobe Photoshop is een ander voorbeeld. Het dichtst bij komt GIMP, maar voor iemand die Photoshop gewend is, is GIMP toch wel een probleem. En ook OpenOffice is geen Microsoft Office. Zo is er geen oplossing voor Excel spreadsheets vol met macro's.

Wat mij stoort in de hele discussie over open source, is dat men het meestal afschildert als een alles of niets verhaal. Terwijl ik het meer zie als een evolutief proces. Bekijk gewoon de gewenste functionaliteit van bepaalde servers of werkstations. Vervang die waar mogelijk door open source. En als overwogen moet worden om duizend werkstations met Windows te vervangen door Linux, ga dan na of er Windows applicaties zijn die absoluut essentieel zijn en waar geen behoorlijk open source equivalent voor bestaat. Zo ja, kunnen deze Windows applicaties dan misschien via Wine gedraaid worden? Met Microsoft Office zelf kan dat bijvoorbeeld. Of misschien via virtualisatie? Het is ook mogelijk bepaalde Windows pc's met cruciale software gewoon zo te laten terwijl de rest wel voorzien wordt van open source. Het is dus geen alles of niets verhaal, maar het kan ook en-en.
Het kostenplaatje voor implementatie, uitrol en gebruikersopleiding voor open source hoeft dan zeker niet hoger te zijn dan wat je moet betalen voor een upgrade van XP naar Win7 en van Off2003 naar Off2007+. De onderhoudscontracten voor open source zijn vaak veel goedkoper dan die voor closed source. En licentiekosten vallen vaak weg. Dus kun je makkelijk berekenen en op papier hard maken dat zowel de initiële implementatie als de TCO in het voordeel van open source uitvallen. Open source heeft bovendien als voordeel dat het je niet bindt aan één enkele leverancier. Zelfs als het afkomstig is van één leverancier kun je verder met de broncode als die producent er de brui aan mocht geven. Die optie heb je niet bij closed source. Ook een niet te veronachtzamen argument, lijkt me.

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/03, 14:17:40 »
@Bloom: Daarom zei ik ook dat punt 2 niets eens zo heel belangrijk was. Punt 1 is waar het vooral om ging.

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/03, 14:56:31 »
Je hebt daar zeker een punt Bloom.

Hier heb ik ook al vaker mijn twijfels geuit waarom we autocad-3d hebben.
We gebruiken misschien nog niet eens 5% van de functies van autocad, we zouden net zo goed uit de voeten kunnen met de lite versie.
of met Stabicad lite.
Denk zelfs dat het werk wat hier gedaan word zonder problemen met LinuxCAD en GraphiteOne gedaan zou worden.

De pakketten die we nu hebben zijn gekozen door personen die zelf niets af wisten van autocad en dus maar gekozen hebben voor het volledige pakket.

ff terug komend op dat goedkope MS software ?

We hebben een paar nieuwe mensen hier en daar moest ff een account voor gemaakt worden.
Dit aangevraagd en vervolgens word er 1 normaal account aangemaakt en 1 autocad account.

Dat autocad account heeft ruim 3 weken geduurd voordat dit een beetje werkte.
Het gewone account was in 2 dagen voor elkaar.
echter deze kan niet op een harddisk komen waardoor hij niet bij bestanden kan komen die hij nodig heeft.
effin, normaal zou dit zo voor elkaar zijn, echter ook nu duurt het alweer 4 dagen en nog hebben de heren ICT-ers het niet voor elkaar
gekregen.

Hoe makkelijk en goedkoop is windows dan?
Dit is slechts 1 voorbeeld van een persoon die meer dan 3 weken niet heeft kunnen werken en dus geen productie heeft kunnen leveren.
En de ander zit nu al 4 dagen te prutsen omdat hij niet bij de juiste bestanden kan komen ivm met een rechten probleempje.

ergo, dat windows gedoe werkt gewoon niet goed, zeker niet in een productie omgeving, en als het wel werkt kost het klauwen met geld om het aan de gang te houden.
Er gaat bij werkelijk geen week voorbij of er zijn wel grote storingen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/03, 15:04:55 »
Kortom: het duurt lang, account werkt niet, rechten zijn niet goed etc. dus is dat de schuld van de betreffende applicatie? Klinkt eerder als een menselijk probleem ...
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/03, 15:24:33 »
De menselijke factor zal hier zeker in onkundige vorm een belangrijk onderdeel vormen, a 250 euro per uur ......

Echter feit is wel dat wat ik meemaak het nukkige eigenwijze windows gehalte ook een belangrijk onderdeel is van de problemen.

Klein voorbeeld.
Na een update van autocad werkt over het algemeen de F1 toets niet meer.
Dan moet handmatig in windows het 1 en ander verandert worden.

Kunnen we de schuld geven aan autocad omdat dit dan een bagger programma is ?
Denk het niet, want bij vele mensen komt dit probleem niet voor........

Wat ik wel al zij is dat het hele systeem regelmatig geheel of gedeeltelijk uitvalt of in storing staat.
Of de profielen kunnen niet meer opgehaald worden, of mail werkt niet om zomaar 2 dingen te noemen.
Het is dagelijks wel wat.......

En het lijkt me niet dat dit allemaal door menselijk onkunde komt, nogmaals ik ge een stuk met je mee wat dit betreft,
echter veel is te herleiden aan het feit dan windows gewoon niet zo toppie werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wij van wc-eend raden..... t'is weeral Microsoft.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/03, 19:14:05 »
Mwah, heb bijna 4 maanden zonder virusscanner op Windows XP gedraaid en eigenlijk nooit last gehad van virussen. Het is maar hoe je je netwerk indeelt. Geef je gewoon niemand rechten, dan is het zelfs onder Windows niet zo moeilijk om met een paar klikken bepaalde handelingen (zoals het benaderbaar laten zijn van een schijf) op afstand door te voeren als systeembeheerder. Goed, het gaat bij het updaten wel eens mis, maar over het algemeen draait de ICT bij ons wel aardig.

Toch zou ik graag zien dat ze bij ons ook overstappen op Linux. Dat zal voor degenen die met Photoshop enzo werken niet echt kunnen, maar voor het normale tik- en klikvee (normale werknemers dus) zou dat geen probleem moeten zijn. MS Office vervangen door LibreOffice en e-mail door Evolution of - als je dat per se wilt - een betaalde oplossing. Scheelt uiteindelijk toch een berg geld, als is het maar omdat je minder werk aan de Linux-werkplekken hebt.

Wat mij betreft kunnen ze ook overstappen op Red Hat Enterprise, wat toch een behoorlijk professioneel pakket moet zijn ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."