Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Darktable valt uit  (gelezen 302 keer)

Offline livino

  • Lid
Darktable valt uit
« Gepost op: 2018/07/01, 14:43:36 »
Hallo,

ik gebruik Ubuntu 18.04 en heb daarin tot nu toe zonder veel problemen gewerkt met een zogenaamde snap-versie van Darktable (die van Kyrofa, als ik me niet vergis - is al even geleden).

Vanmorgen tijdens de bewerking viel het programma ineens uit en sindsdien krijg ik het niet naar behoren opnieuw opgestart. Elke keer als ik de bibliotheek open en daarin scroll naar de foto's waarbij het probleem zich voordeed, wordt het programma zonder meer afgesloten. Het lijkt alsof er een bug in de bewerkte foto zit, die het programma doet flippen. Ik heb geprobeerd de bewerking 'weg te nemen' door het xmp-bestand van een reeks beelden te verwijderen, maar dat maakt geen verschil.

Ik heb darktable verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar ook dat zet geen zoden aan de dijk. Ik heb een andere snap-versie geprobeerd (pmjdebruijn? maar misschien is dat gewoon dezelfde als kyrofa?), maar dat levert geen beterschap.

Nu is het niet het eerste probleem dat ik ervaar met Darktable in 18.04. Mogelijk hikt mijn computer gewoon tegen zijn grenzen aan (ik kreeg al een keer de melding dat Ubuntu geen melding kon versturen wegens te kort aan werkgeheugen...).

Ik had met Darktable al gemerkt dat ik dat best niet draai als er andere programma's open staan (Firefox, Opera, Gimp...). Ook blijft het programma soms gewoon erg lang hangen en het exporteren van beelden gaat soms tergend langzaam.

Is er iemand die dit probleem herkent en er een oplossing voor kan suggereren? Of heb je nog extra informatie nodig?

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Darktable valt uit
« Reactie #1 Gepost op: 2018/07/01, 21:02:56 »
Ondertussen heb ik ook geprobeerd om een selectie beelden (waar het gecorrumpeerde bestand tussen zit, vermoed ik) via een andere weg te openen, nl. door ze te selecteren in Nautilus en dan te kiezen om te openen met Darktable.

Ik krijg dan per bestand dezelfde foutmleding (zie printscreen hieronder) maar kan tegelijkertijd Darktable wel openen en er mee werken. Maar, net als hierboven beschreven: zodra ik een bepaald bestand in de bibliotheek oproep (ik weet niet welk exact) valt het weer uit...


Re: Darktable valt uit
« Reactie #2 Gepost op: 2018/10/25, 11:12:26 »
Hallo, ik zou data.db hernoemen naar data.db.off (terwijl Darktable niet draait) en wie weet is je probleem de wereld uit.